וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ ביטון: "רפורמת החקלאות מזעזעת את הקואליציה"

עודכן לאחרונה: 23.3.2022 / 8:39

יו"ר ועדת הכלכלה אמר את הדברים בעת דיון מיוחד שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת, בנושא הרפורמה החקלאית - וחשף בעיקר את חילוקי הדעות בין נציגי הממשלה

אווירת הפגרה הרגועה שבה חש כל מי שבא בימים האחרונים בשערי הכנסת, לא רמזה דבר על הדיון הסוער שנערך בוועדת הכלכלה. המזנון הבשרי שנמצא בשיפוצים והאווירה החלבית במזנון המקביל לו, שהיה ריק מחברי כנסת, גם הם לא בישרו על הדיון הסוער שנפתח עם אזהרה מפורשת מפיו של היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), לפיה מי שיתפרץ לדברים ימצא את עצמו בחוץ.

הדיון עצמו נקבע באמצע הפגרה על רקע פרסום הרפורמה בחקלאות, במטרה לבחון את הנתונים הסותרים בדבר פערי התיווך בשיווק פירות וירקות והשלכות הורדת המכסים המתוכננת על ענף החקלאות. דבריו של היו"ר בסוף הישיבה סיכמו היטב את ההרגשה של כל באי הועדה: הרפרומה מזעזעת את הקואליציה השברירית גם כך, אך ספק אם יהיה מבין חבריה מישהו שיילך "עד הסוף" ויגרום להפלת הממשלה דווקא סביב הנושא הזה.

מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא שעמד בראש הועדה לבחינת פערי התיווך, שהוציאה את דוח הביניים שעל בסיס מסקנותיו החליט שר האוצר לחתום על ביטול המכסים, היה הראשון לדבר בדיון: "ממשלת ישראל החליטה להילחם ביוקר המחיה שמהווה איום גדול על החברה והכלכלה. בדקנו מה גרם ליוקר המחיה ואנחנו רואים שהמחירים של הפירות והירקות עלו ב-81 אחוז מאז שנת 2000, יותר ממד הדיור".

מלכא אף הציג בוועדה שעל כל 10 שקלים ששילם האזרח, בממוצע 6.4 שקלים הלכו למקטע החקלאי ו-3.6 שקלים הלכו למתווכים. "מהשוואה הבינלאומית שערכה והעדה 60% פדיון של המקטע החקלאי נחשבים לרף הגבוהה אבל יש לזכור שהמקטע החקלאי בישראל כולל את כל הטיפול מעבר לגידול, ועלויות הייצור שונות", אמר מלכא.

אביר קארה בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
סגן השר אביר קארה: "מייצג את האזרח שאין לו לובי"/ראובן קסטרו

"רוב חברי הכנסת כאן לוביסטים"

בהמשך הדיון הסתבר שגם גורמים מקצועיים - ולא רק גורמים פוליטייים יודעים לעקוץ זה את זה, כאשר ראש תחום חקלאות בלמ"ס, ד"ר משה ינאי סיים להציג את מחקר הלמ"ס שהתבסס על נתוני שנת 2017 ובחן את פערי התיווך, מלכא התייחס לכך ואמר שידע על הדוח של הלמ"ס אך כשהוא פנה לבקש נתונים, מסר להם ינאי כי הנתונים לא ראויים לפרסום.

על כך השיב ינאי: "הנתונים מפורסמים באינטרנט ואכן לא פרסמנו אותם ברמת פרי וירק, אבל הם מהימנים ולכן פורסמו". ינאי הוסיף: "החקלאות התייעלה, פחות חקלאים יצרו אותה תוצאת עם פחות מים ופחות שטחים".

והיו גם הנתונים של הלמ"ס מהם עולה שהם שונים מהנתונים שהציגה הועדה של משרד הכלכלה. ינאי הסביר: "בירקות נמצא פער תיווך כולל של מעל 100%, 300% בפרות הדר ו180% במטעים אחרים".

ינאי הוסיף שבדומה לדוח שהוצג הלמ"ס ניתח כל שלב בשרשרת השיווק והממצאים שלו כמעט הפוכים - כשעל כל 10 שקל ירקות ופירות 41% מגיעים לחקלאי ו-59% מגיעים לקמעוני ולסיטונאי".

נציגי החקלאים שהגיעו לוועדה התגודדו סביב סגן השר ח"כ אביר קארה (ימינה) שהשיב להם במתינות, בדיון היום בוועדה הוא אמר: "אני מייצג את האזרח הלא מקומבן במדינה. שאין לו לובי, הסתדרות, וועדים, מתפקדים או קבוצת לחץ ואינטרס.

רוב חברי הכנסת כאן לוביסטים של יוקר המחיה והסיבה שאנחנו נמצאים פה היא שהיום בשביל לקנות עגבניות צריך לשעבד את הבית. השוק חייב להיות ויש להפחית את כל המכסים ולפתוח אותו לחלוטין לתחרות, ואם צריך לתת סיוע - ניתן".

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) צעק לעברו שהוא ומכון קהלת הרסו את המדינה. אך דווקא הדברים שהשמיע בועדה סגן השר ח"כ אלון שוסטר (כחול לבן) מלמדים עד כמה חלוקות הדעות גם בנושא הזה בקואליציה: "אני רואה בדוח הביניים שימוש ציני ונלוז למטרות מקצועיות שאינן ראויות, והתוצאות משונות.

ביטחון המזון במדינת ישראל לא יצא נשכר מהדוח המהיר והחפוז והוא צריך להיגנז או להיבחן מן היסוד. הצעדים שנעשו לאחרונה בחוסר הוגנות ובניגוד להבטחות מפרושות לראשי הקואליציה הן החלטות רעות ואני קורא להקפיא את הצווים ולהיכנס חזרה למשא ומתן שלא התקיים".

מיכאל ביטון 4. ראובן קסטרו
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון. קורא לבטל את הורדת המכסים. לא בטוח שזה יעזור למתנגדי הרפורמה/ראובן קסטרו

יו"ר הוועדה נגד הרפורמה

והיו גם דברים מפי הנוגעים בדבר -החקלאים שבאו לדיון. יו"ר ענף הפירות רמי בר נס אמר: "בעבר הלכנו יד ביד עם המשרד החקלאות אבל לצערנו היום המשרד הפך לאגף במשרד האוצר ואין לנו אותם כדי לקיים דיונים. בדקו כמה הרשתות קנו, בכמה הם מכרו וככה נקבע הפער, איזה פרדוקס. כל האינפורמציה מגיעה רק מהרשתות ולא באו לאף חקלאי. אנחנו מוכנים לקחת את ה-64%. כל מה שנמכור נקבל הלכנו אתכם".

מנגד, מנכ"ל ארגון "האינטרס שלנו", אלעד מלכא, אמר: "יש זלזול בדוח משרד הכלכלה ולא ברור לי למה. כבר כמה דוחות הראו שמחיר הירקות והפירות בישראל יקרים. האוכלוסייה גדלה והתוצרת לא וזה מראה שיש בעיה של היצע וכנראה שאי אפשר להגדיל מתוצרת מקומית וצריך להביא יבוא. הלמ"ס בדק את כל המקטע החקלאי והרווחיות בו היא 18.1%. רווחיות החקלאים זה פי 4 מרשתות השיווק".

בסיכום הדיון אמר היו"ר ביטון כי אנחנו כמעט בשנה אבודה וזה עצוב שזה המצב דווקא בתקופה בה לשר החקלאות יש גב של האוצר. "זאת הייתה טעות להגיע להתגוששות ולירידת אמון עם החקלאים.

עם כל הצער ולמרות שהקשבנו לנציגי הממשלה, עדיין יש פערים אדירים בניתוח הנתונים בין אם זה מול הלמ"ס או מול מקרים פרטניים, המספרים לא מסתדרים. אלה טוענים שסיטונאי והקמעונאי לוקחים 200 אחוז ויותר והדוח של משרד הכלכלה טוען שהוא לוקח 30%. זה פער קיצוני ולהטיל ספק בלמ"ס לא יוצר אמון.

"הורדת מכסים לא תביא יותר חקלאים, זה צעד חד צדדי של הממשלה, בפגרה, ולא עושים את זה ככה. האוצר יכול להיות בעד יבוא וזה לגיטימי, שר החקלאות הוא לא שר היבוא הוא שר החקלאות.

שמשרדי האוצר והכלכלה יעשו יבוא. שר החקלאות לא יימדד בייבוא שנכנס לישראל אלא בכמה לולים וכמה רפתות נפתחו ואיך התוצרת גדלה. אז מי שנלחם על הייבוא שיקדם אותו ומי שצריך להימדד על תוצרת חקלאית שיקדם אותה. אותה יד ששחררה את המכסים נזפה ביבואנים על מונופולים ביבוא, אז זהירות בהורדת מכסים", אמר היו"ר ביטון.

את דבריו סיכם בכך ש"הדבר הזה מזעזע את הקואליציה ואני לא מבין את מי שרוצה לשמור על הקואליציה ומביא את זה לפני תקציב חדש. אני מציע לכולם להירגע. את הכסף במכסים כבר שמנו, ההשקעות והפיתוח של החקלאות זה המבחן וצריך 100 אחוז ביצוע לשנת התקציב הזו. אני קורא לשר האוצר לעצור את הורדת המכסים האגרסיבית, להתדיין עם החקלאים ונציגיהם ונציגי הסיעות בכנסת ולמרות מה ששמענו והמורכבות והדם הרע, להכריז על רפורמה מוסכמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully