וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בישראל: תזמורת המשטרה מטפלת בקליטת עלייה?

עודכן לאחרונה: 23.3.2022 / 9:03

הפארסה של מבצע קליטת העולים מאוקראינה ורוסיה בישראל, מספקת בכל יום שיאים חדשים: אחרי שנציבות שירות המדינה סירבה לאפשר קליטת סיוע מצה"ל ומהשירות הלאומי בנימוק שהחיילים אינם בעלי סיווג כנדרש, מצאו באוצר פיתרון ושלחו למערכה את חברי תזמורת המשטרה. סיפור אמיתי

בסוף השבוע הקרוב אמורה מדינת ישראל להגיע שיא קליטה של עשרת אלפים עולים מאוקראינה ורוסיה. מי שיקבל את פניהם בנתב"ג הם חברי תזמורת המשטרה, רק שהפעם לא עם כלי הנגינה, אלא עם עטים ומקלדות. מכיוון שיש מחסור חמור בעובדים, גייס שירות המדינה את המוסיקאים, שרק חלקם דוברים רוסית, לעזרת משרד הקליטה, שעובדיו קורסים מעומס עבודה.

כבר לפני שבוע וחצי ביקשה שרת הקליטה, פנינה תמנו שטה, לגייס עוד לפחות מאה עובדים על מנת להיערך כראוי לבואם של אלפי העולים. המשרד מונה היום כ- 400 עובדים בלבד, בכל המחלקות.

השבעת ממשלת בנט - לפיד | פנינה תמנו שטה עושה את דרכה לבית הנשיא לטובת התמונה הקבוצתית 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
שרת הקליטה, פנינה תמנו שטה. הודיעה שלא תתקדם לשום מקום עד שלא תיפתר מצוקת כוח האדם/ראובן קסטרו

במשרד האוצר סירבו לתת תקנים חדשים לגיוס עובדים זמניים, כיוון שרק עובדי מדינה יכולים למלא את התפקיד, ואילו החיילים ובנות השירות הלאומי שהציע שר הבטחון, בני גנץ, להקצות לטובת משימה, נדחו על ידי הייעוץ המשפטי של נציבותשירות המדינה, כיוון שאין להם, לטענת המשפטנים, סיווג מתאים כדי להיכנס למערכות הממשלתיות ויש להעביר אותם הכשרה מיוחדת שתיקח זמן.

טענת הסיווג הביטחוני מגוחכת. לחיילים ולחלק מבנות השירות הלאומי יש סיווג בטחוני גבוה יותר מלעובדי משרד הקליטה, וכבר ראינו כיצד "מפקדת אלון" של פיקוד העורף, שמורכבת מחיילים, התגייסה לעזרה במערך הקורונה, וחייליה נכנסו לאותן המערכות ממש.

גם עניין ההכשרה מעורר תמיהה. הרי לא מדובר פה בכתיבת קוד מסובך, אלא בהקלדה של פרטים אישיים והצלבת מידע פשוט.

נשיא המדינה עם חיילים והתזמורת המשטרתית. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
תזמורת המשטרה בבית הנשיא (עם הנשיא לשעבר רובי ריבלין, למצולמים אין בהכרח קשר לפרשה הנוכחית). מנגנים נהדר, אבל מה הם מבינים בקליטת עלייה?/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

"מקבלים שכר, אבל עובדים מעט מאוד"

מכיוון שהמצוקה הולכת וגדלה, פרסמה לפני שבוע נציבות שירות המדינה "קול קורא" לעובדי מדינה וביקשו 100 עובדים זוטרים שיהיו מוכנים להשתלב במערך של משרד הקליטה לשלושה חודשים, ויתוגמלו בהתאם.

הכלכלן פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר ויועצו הכלכלי לשעבר של בנימין נתניהו, נשמע מרוצה מהיוזמה, "זאת דרך לייעל את השימוש בעובדים שממילא מקבלים שכר מהמדינה. בטוח שיש עובדים שבמסגרת הקביעות מקבלים שכר, אבל עובדים מעט מאוד. חלקם ישמח לגוון את עבודתו ולעשות לתקופה מסוימת משהו שונה". רק שכרגע אין יותר מדי קופצים למשימה הלאומית, למעט החברים מתזמורת המשטרה.

תמנו שטה ופרוייקטור העלייה, מאיר שפיגלר, מסתובבים בשטח חסרי אונים, ומנסים לתמוך בעובדים שנופלים מהרגליים. חוץ מהתזמורת, אין כרגע עוד ידיים מסייעות.

כשראש הממשלה, נפתלי בנט, שמע אתמול על מצוקת כוח האדם החלמאית הזאת, הוא התפוצץ וצעק, "אף אחד לא יעשה פה ממבו ג'מבו משפטי. מה היה קורה אם המעפילים היו מגיעים עכשיו לארץ?".

אחרי ההתפרצות של בנט, הודיעה שרת הקליטה שהיא לא מתקדמת לשום מקום עד שהבעיה לא נפתרת. אנשי הייעוץ המשפטי התכנסו להתייעצות והגיעו להבנה שאפשר לקלוט חיילים מצה"ל בכפוף לאישור מיוחד ובמקביל להוציא מכרזים לקליטת עובדים זמניים. הבעיה היא שהתהליכים האלה לוקחים זמן. עד סוף השבוע ינחתו כאן מטוסים בזה אחר זה וצריך להתפלל ששוב לא נראה את התמונות המבישות שראינו בנתב"ג והכל בגלל חלמאות בירוקרטית בלתי נתפסת.

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת ממשלה, 20 במרץ 2022. מארק ישראל סלם, פול
ראש הממשלה התפרץ: "מה היה קורה אם המעפילים היו מגיעים עכשיו לארץ?"/פול, מארק ישראל סלם

בשורה התחתונה: יוקצו תקנים נוספים, לא בטוח שמספיק

במשרד האוצר הבהירו שמשרד הקליטה יקבל 25 תקנים נוספים למשרד ועוד 30 תקנים של פרוייקטורים לרשויות המקומיות, ובנוסף, "הלוואת עובדים" שיקבלו ממשרדים אחרים בממשלה.

בנציבות שירות המדינה אומרים ש"הבקשה ביחס לגיוס עובדי מדינה לתגבור מערך הקליטה למספר חודשים הגיעה ממשרד העלייה והקליטה, בהתאם להחלטת ועדת השרים לקליטה ועליה, והיא נוגעת לאופי העבודה והצורך בגישה למאגרים ממשלתיים.

"בנוסף לסיוע הדדי של עובדי מדינה ממשרדי ממשלה אחרים, עד כה קיבלנו תשובות מהמשרדים על כ-50 עובדים שיוכלו להתגייס למשימה הדחופה, אישרה ועדת שירות המדינה את בקשת המשרד לקליטה מהירה בפטור ממכרז של 100 משרות זמניות לתגבור במקומות הנדרשים. הנציבות שימשה גורם מתווך לאור הדחיפות בביצוע המשימה החשובה".

שר האוצר, אביגדור ליברמן במהלך ביקורו בנתב"ג 13 במרץ 2022. יותם רונן
שר האוצר מבקר עולים בנתב"ג. הגיע הזמן שיינער כמה יועצים משפטיים, כדי לחסוך ממדינת ישראל את הביזיון: חיילי פיקוד העורף אינם בעלי הסיווג הנדרש לרישום עולים?/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully