וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הושג מימון למתווה המתמחים? תלוי את מי שואלים

עודכן לאחרונה: 23.3.2022 / 14:03

משרד האוצר הודיע כי יעביר 66 מיליון שקל למשרד הבריאות לטובת קיצור תורנויות המתמחים. בקופות החולים מברכים, אבל בבתי החולים בפריפריה סקפטיים. מנהל המרכז הרפואי לגליל: "גם אם יתנו לי תקנים, זה ייקח כמה חודשים"

לפני כשבוע דיווחנו כאן כי עד כה לא נמצאו המקורות התקציביים שייאפשרו את קיום ההסכם שנחתם בין שר הבריאות, ניצן הורוביץ, לבין נציגי המתמחים. מנהיגי מחאת הרופאים, שבשיא המששבר בחודש אוקטובר 2021, הגידשו מכתבי התפטרות למשרד הבריאות, אמרו אז לוואלה! כי לא יהססו לחדש את צעדי המחאה ואף להחריפם, אם יתברר שאין בכוונת משרד הבריאות לקיים את ההבנות.

מתווה המתמחים החדש אמור להיכנס לתוקף בעוד מעט יותר משבוע, ועל פי הנראה עתה, גם אם יתאחר מעט, הוסר מכשול תקציבי גדול שמנע את מימושו, לאחר שמשרד האוצר החליט להקצות סך של 66 מיליון שקל לטובת הנושא.

"במטרה ליישם את צו שרת הכלכלה לקיצור שעות התורנות של המתמחים, ובהתאם לסיכום שרי הבריאות, הכלכלה והאוצר מחודש אוקטובר האחרון, יעביר משרד האוצר 66 מיליון שקל למשרד הבריאות לטובת קיצור תורנויות המתמחים" כך נאמר בהודעת המשרד.

בתחילת מרץ התראיין מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ב"רדיו צפון" ואמר אז לליאת רון שהוא אינו רואה איך יצא המתווה לדרך במועדו, כאשר לא נמצאו לכך המקורות התקציביים, אך מאז, כאמור, נמצא הכסף.

על פי הודעת משרד האוצר, הגדלת מספר המתמחים בבתי החולים תיעשה תוך איזון הפגיעה הצפויה בקופות החולים באמצעות יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים בין בתי החולים לקופות החולים דרך הרחבת מודל מתמחים במימון קהילה.

רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר במסע"ת משרד החקלאות. ראובן קסטרו
רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר. "מדובר בסיכום חשוב שיניב שיפור משמעותי"/ראובן קסטרו

מנכ"לי קופות החולים מברכים

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב: "מדובר בסיכום חשוב שיניב שיפור משמעותי בחיבור בין בתי-החולים והקהילה, חיבור שאת חשיבותו הרבה ראינו בהתמודדות עם מגפת הקורונה. צעד זה מהווה מענה בעל ערך רב ואנו נראה את השפעותיו בשנים הקרובות".

מתברר כי במשרד האוצר לא עסקו רק בתקציבים וניהלו מגעים עם מנכ"לי קופות החולים, על פי הידוע, לא תמיד בתיאום עם משרד הבריאות.

מנכ"לית קופ"ח כללית, רות רלבג, בירכה על המהלך ואמרה: "מסגרת ההכנות של מערכת הבריאות ליישום ההסכם, חשוב להיערך באופן מהיר לשיתוף פעולה נרחב בין הקהילה לבתי החולים. שיתוף פעולה כזה יאפשר פתיחת שדות קליניים נוספים ושילוב של מספר משמעותי של מתמחים במערך של רפואת הקהילה".

מנכ"לית מכבי שירותי בריאות, סיגל דדון-לוי:"קופות החולים צריכות להוות חלק משמעותי ומרכזי בתהליך הכשרת הרופאות והרופאים בישראל.

תכניות הכשרת המתמחים שלנו שמתקיימות בשיתוף פעולה מלא עם בתי החולים הן מצוינות וכעת עם מודל המימון החדש נוכל להרחיב את העשייה באופן משמעותי ולהמשיך ביתר שאת את הכשרת דור העתיד של הרפואה הציבורית בישראל.

החלטה זו היא צעד חשוב במסגרת המיפוי מחדש של הצרכים התקציביים של מערכת הבריאות והבנת הצורך בהגדלת המשאבים של הקופות בראיה ארוכת טווח ואני מברכת על כך".

מנכ"ל קופ"ח לאומית, חיים פרננדס: "הצעד יאפשר לחזק את הקשר בין מערכת האשפוז לבין הקהילה ויתרום לשתי המערכות הנשענות זו על זו.

בטווח הקצר אותם מתמחים יעבדו במחלקות הפנימיות בבתי החולים, ובהמשך, לאחר סיום ההתמחות, יוכלו להעניק שירות כרופאי משפחה במרפאות, בין היתר הודות למומחיות לניסיון ולידע שיצברו במסגרת ההתמחות בבית החולים. המחסור ברופאי משפחה בקהילה עם התמחות רלבנטית צפוי להחמיר בשנים הבאות ולכן יש בכך מענה חשוב לאתגר".

מנכ"לית מאוחדת סיגל רגב רוזנברג: "המהלך מחזק את הרפואה בקהילה, בפרט את הקופות הקטנות, ויאפשר לנו לפתח תכניות ומסלולי הכשרת מתמחים באופן שוויוני. ההכרה בחשיבותן של קופות החולים, מקבלת לראשונה גם ביטוי תקציבי, ואנחנו קוראים לאוצר לבצע חלוקה שוויונית בין הקופות, על מנת שלא להמשיך ולהנציח את הפערים הקיימים".

מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, ד"ר מסעד ברהום. רוני אלברט, אתר רשמי
מנהל המרכז הרפואי לגליל, פרופ' מסעוד ברהום. לא מאמין שהמתווה יצא לדרך במועדו: "אם ילחצו עלי מאוד, אז ייקח חודשיים-שלושה"/אתר רשמי, רוני אלברט

מנהל המרכז הרפואי לגליל: "אנחנו לא מסוגלים להריץ את הפרויקט הזה"

למרות הברכות מכל עבר, מסתבר שדווקא בבתי החולים בפריפריה, שהיו אמורים להיות הראשונים להתחיל עם מתווה קיצור תורנויות המתמחים, לא ממש מוכנים: פרופ' מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל, אחד מבתי החולים בפריפריה שהיו אמורים להיות חלוצים ביישום המתווה, אמר לליאת רון ברדיו צפון 104.5FM:

"אני לא רוצה להגיד שזה לא קורה בגלל שלא למדו את הנושא מספיק טוב, אבל מה שקרה הוא שהתחילו ללמוד בדרך את מה שצריך. אמרו שיש הכל - ואז אמרו שאין. אם אין מספיק תקנים בשביל לסגור את הפער של השעות בלי לעשות הרבה תורנויות, לא נוכל לעשות זאת. אז מה יהיה? חתמנו ושלחנו מכתב למשרדי הבריאות והאוצר שאנחנו לא מסוגלים להריץ את הפרויקט הזה אם לא יהיו מספיק תקנים".


אלא שגם אם ינתנו התקנים, פרופ' ברהום כלל לא בטוח שהמתווה יוכל לצאת לדרך במועדו: "גם אם יתנו לנו את התקנים לא נצליח להוציא את המתווה לפועל בתוך שבוע. גם אם היום יתנו לי את האישור, יש לי עוד כמה חודשים כדי להכשיר את הצוות. אם ילחצו עלי מאוד אז ייקח חודשיים-שלושה. אי אפשר להכניס מישהו למערכת ולהגיד לו 'אתה תורן מחר'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully