וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד המחירים של חודש ינואר עלה ב-0.2% - נמוך מהתחזיות המוקדמות

ליאור כגן

14.2.2003 / 18:58

המדד משקף התייקרויות בסעיפי הדיור, החשמל, נסיעות לחו"ל, מכוניות ותחבורה ותקשורת; הוזלות נרשמו בסעיפי המזון, ההלבשה וההנעלה; הכלכלנים צופים עליות מחירים בחודשים הבאים



מדד המחירים לצרכן של חודש ינואר עלה ב-0.2% - נמוך יותר מממוצע הערכות הגופים הכלכליים במשק שדיברו על עלייה של כ-0.4%. המדד משקף התייקרויות בסעיפי הדיור, אחזקת הדירה ותחבורה ותקשורת. לעומתם, נרשמו הוזלות בסעיפי המזון, ההלבשה וההנעלה. המדד ללא פירות וירקות עלה ב-0.3% והמדד לא סעיפי הדיור עלה ב-0.1% בלבד.



מבין המוצרים שהשפיעו באופן ניכר על עליית המדד ניתן למנות עליית מחירים של 5.8% בדלק ושמנים לכלי רכב (תרומה של 0.15% למדד), עליית מחירים של 0.6% בשירותי דיור (תרומה של 0.11% למדד), עליית מחירים של 2.5% בהוצאה על נסיעות לחו"ל (תרומה של 0.1% למדד), עלייה של 1.8% במחירי המכוניות (תרומה של 0.06% למדד), עלייה של 2.1% במחירי החשמל (תרומה של 0.05% למדד) ועלייה של 0.9% במחירי שכר דירה (תרומה של 0.04% למדד).



מנגד, ירידות מחירים שנרשמו במספר מוצרים קיזזו את עליות המחירים הנ"ל: ירידה של 13.9% במחירי העגבניות שגרעה 0.036% מהמדד הכללי, ירידה של 26.5% במחירי המלפפונים שקיזזה 0.047% מהמדד הכללי וירידה של 9.6% במחירי ההלבשה התחתונה שקיזזה 0.14% מהמדד הכללי.



הכלכלנים צופים כי גם מדדי המחירים של החודשים הבאים יהיו חיוביים. שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית השהקעות נשואה זנקס, שהיה היחיד מבין הכלכלנים שחזה נכונה עליית מחירים של 0.2% בינואר, מעריך כי בפברואר תהיה עליית מחירים של 0.5%. לפי הערכות כלכלנים אחרים, צפויה עליית מחירים של כ-1% בחודשיים הבאים (פברואר ומארס), זאת בעקבות הפיחות בשער השקל מול היורו ומול הדולר. בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה העריכו לא מכבר כי התחזקות היורו תתרום כ-0.5% למדדי המחירים של החודשיים הראשונים של השנה.



למרות הצפי לעליית מדדים בחודשים הראשונים של השנה, תחזיות האינפלציה השנתיות מדברות עדיין על אינפלציה של כ-3%-4% ב-2003. חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק הבילאומי צופה עליית מחירים של 2.9% בשנת 2003. רמי אמיר, הכלכלן הראשי של בנק דיסקונט מעריך אינפלציה של 3% בשנת 2003. מנסיון השנה החולפת ייתכן כי החזאים יעדכנו שוב את תחזיות האינפלציה השנתית בהתאם לשינוי המחירים במהלך השנה.



עליית שער החליפין והמדדים הגבוהים, כל זאת על רקע רוחות המלחמה מעיראק ו"חור" הגדול בתקציב המדינה, יביאו לכך שנגיד בנק ישראל לא יוריד את הריבית בסוף החודש. במידה והפיחות בשער השקל יחריף ישקול הנגיד אף להעלות את הריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully