וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוסד ללקיחת סיכונים: גם הגדולים מתפתים להשקעות אופנתיות

עודכן לאחרונה: 24.3.2022 / 11:38

המשקיעים המוסדיים משקיעים את כספי הפנסיות שלנו באפיקים סולידיים, אבל לעיתים קורה שגם הם נסחפים אחרי טרנד ומשקיעים בחברות "חלום", רק כדי להתמודד עם שברו. הנה שתי דוגמאות מהבורסה בתל אביב, בשנה האחרונה

לעיתים רק כשהעץ נופל ניתן להבחין עד כמה הוא היה גבוה, וכך גם האבחנה לגודל הימורי ההשקעות - אפילו של המשקיעים המוסדיים, המהללים את ניצחונותיהם, אך דואגים להצניע את הפסדיהם.

בשנתיים האחרונות היו לאותם גורמים מספר רב של השקעות מוצלחות במניות חברות הנסחרות בבורסות ברחבי העולם, אך בצידן גם השקעות שהוכיחו עצמן, לפחות לעת הזאת ככושלות, ומחקו לעמיתיהם מיליארדי שקלים (מצרפית).

וואלה! כסף ומעריב עסקים בחנו מדגם של חמש הנפקות כושלות (ראו טבלה), שלבדן מחקו למשקיעים (מצרפית) כמיליארד שקל, המבטאים ירידה ממוצעת של כ-52.18% במניה מאז יום המסחר הראשון של החברות בבורסה בתל אביב, ועד יום המסחר האחרון שנבחן.

מניות "חלום" שצנחו. ללא, מערכת וואלה!
מדובר בכסף קטן מתוך תיק ההשקעות של המוסדיים, ובכל זאת מסתבר שגם להם יש חולשות/מערכת וואלה!, ללא

לעשות סיבוב על הטרנד

מובילת הירידה במחיר המניה לצד כמות השווי שאבד, היא חברת פיתוח מוצרי הבינה המלאכותית הישראלית "רייזור", שנסחרה בתחילת יום המסחר של ה-23 למרץ השנה בשווי כ-119.3 מיליון שקל.

שוויה מבטא ירידה של כ-77.98% מאז החלה להיסחר באחוזת בית בתחילת חודש פברואר 2021, אז נסחרה בשווי כ-542 מיליון שקל. החברה אף הגיעה תוך ימים ספורים לשווי שיא של כ-651 מיליון שקל. אך מאז אותו שיא מנייתה החלה במגמת ירידה מתמשכת עד לשווייה כיום.

זאת בעיקר לאור דוחות כספיים מאכזבים, במסגרתם לא הציגה התקדמות יישומית משמעותית, ואף הודיעה על עצירת התקדמות עם אחד מוצריה, שהוטמע בחברת החשמל.

רייזור ניצלה את שלהי אי הודאות בשוק ההון הישראלי בתקופת הקורונה לטובת הנפקתה, ויש הסבורים כי ללא הפניית קשב המשקיעים אל חברות הצמיחה וה"חלום", לא בטוח שהנפקתה הייתה מצליחה.

המונח חברות "חלום" הוא כינוי לחברות צעירות עתירות סיכון וללא תוצאות כספיות משמעותיות, אשר מייצגות אפשרות להצלחה גדולה שעתידה להזניק את ערך החברה, ומכאן ערך אחזקות משקיעיה.

אחת מהמשקיעות באותו חלום, שלעת זו התעוררה למציאות הדוחות הכספיים, היא חברת הביטוח מגדל, המחזיקה ב-6.18% ממניות רייזור.

מגדל הפכה לבעלת עניין עם הנפקת החברה, ושילמה אז כ-30 מיליון שקל, מתוך כ-100 מיליון שקל שרייזור גייסה בהנפקה. חברת הביטוח רכשה אז המניות לפי מחיר של 12.6 שקל למניה, שייצגו אז לחברה שווי של כחצי מיליארד שקל. מחיר מנייתה של רייזור עמד על 3.04 שקל נכון ליום בחינת שווי החברה השבוע.

חברה נוספת שביצועי מנייתה הציגו יותר כישלון מחלום, הייתה חברת פוטומיין, המפתחת טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית בתחום התמונות המשפחתיות, ומחקה כ-160.3 מיליון שקל משווייה בתוך כשנה.

זאת לאחר שמנייתה ירדה ב-64.7% מאז הנפקתה בתחילת מרץ 2021, אז נסחרה בשווי כ-235 מיליון שקל. החברה הצליחה להחזיק את החלום לתקופה של כחודשיים והגיעה לשווי שיא שעמד על כ-253.7 מיליון שקל ב-11 למאי 2021.

אך מאז החלה החברה במגמת ירידה, על רקע איסור שהחילה ענקית הטכנולוגיה האמריקאית 'אפל' על האפליקציות להורדה בחנות שלה, המונע ממפרסמים להשתמש במידע שאספו מהמשתמשים, ועל רקע תוצאות כספיות שאכזבו בעיקר על רקע העמקת ההפסדים.

אחת המשקיעות בחברה שהבטיחה לתת חיים לזיכרונות היא חברת הביטוח הראל, המחזיקה 8.77% ממניות פוטומיין, ובינתיים חווה רק את גסיסת השקעתה, ששוויה כיום עומד על כ-6.6 מיליון שקל.

הראל רכשה 8.42% ממניות פוטומיין בהנפקת האחרונה בתחילת מרץ 2021, תמורתם שילמה כ-19.16 מיליון שקל, מתוך סך של כ-50 מיליון שקל שגויסו אז לחברה, לפי מחיר של 82.97 למניה.

יש לציין כי עבור המשקיעים המוסדיים מדובר בסכומים המהווים שברירי אחוזים מתיקי ההשקעות שהם מנהלים, אך למרות זאת - מדובר בכסף של כולנו, הציבור, אותו המוסדיים מנהלים, ולפיכך השקעתם אמורה להיות יותר בגדר סיכון מחושב ופחות הימור על חלום.

גורמים בשוק ההון אמרו לוואלה! כסף ומעריב עסקים: "נכון שמדובר בסכומים זניחים יחסית לתיק ההשקעות, אבל לא בטוח שזה תמיד מצדיק ההימור. חלק רכשו כי רצו לעשות סיבוב על טרנד כלשהו, שפשוט הסתיים במהירות, ובעיקר לפני שהמשקיעים זיהו את סיומו.

ייתכן כי חלק אחר מהרכישות נעשו לטובת שמירת קשר עם החתמים, בידיעה כי ההשקעה אולי לא תניב פירות, אך השתתפותם בה יאפשר לאותם מוסדיים לקבל הקצאות מהחתמים לעסקאות השקעה אחרות כדאיות יותר.

ייתכן גם כי הקשרים הללו, שנטווים בין החתמים לבין המוסדיים, בין אם מקצועיים ובין אם חבריים, ולעיתים אף הרצון לשמור על ציר פתוח למקום העבודה הבא, גם בחברות שקיבלו את השקעה - מולידים לא מעט השקעות שכישלונן ידוע מראש".

במרוץ אחר התשואה החיובית יש גם מעידות שמטות תיק ההשקעות מעט מטה. תקוות החוסכים היא כי מנהלי הכספים שלהם יקבלו כמה שפחות החלטות שגויות שייטו השקעותיהם מטה, ויותר החלטות מוצלחות שיובילו תשואת ההשקעה מעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully