וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרשם לכאוס: שר הבריאות הופך את מנהלי בתי החולים לעבריינים

עודכן לאחרונה: 27.3.2022 / 14:19

ביום שישי אמור להתחיל מתווה קיצור התורנויות למתמחים. רק שחברי מרשם חגגו את הניצחון מוקדם מדי, שר הבריאות הכריע בניגוד להמלצת ועדה שהוא עצמו הקים ושרת הכלכלה מתעקשת לא לשנות את הצו שיהפוך מנהלי בתי חולים לעבריינים. אם אלה לא היו החיים שלנו, זה היה מצחיק

ביום שישי הקרוב עומדים להפוך עשרה ממנהלי בתי החולים בפריפריה לעבריינים. מי שדרדר אותם לפשע הם שרי ממשלת ישראל ובראשם שר הבריאות, ניצן הורביץ, אבי המהלך לקיצור תורנויות המתמחים, שמעמיד אותם בפני מצב בלתי אפשרי.

באחד באפריל יכנס לתוקף "צו היתר שעות העסקה" שהוציאה שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, שמחייב אותם להעסיק את המתמחים 18 שעות בלבד, צו שהפרתו היא כהפרה של חוק, רק שהורביץ לא הצליח להשיג להם תקנים ותקציב כדי לציית לו, ולכן יאלצו להורות למתמחים לעבוד 26 שעות כרגיל ולהסתכן בהעמדה לדין.

כל זה לא הפריע לדוברות משרד הבריאות לצאת בציוץ חגיגי בסוף השבוע שעבר, שהכריז "היסטוריה: תורנויות המתמחים יקוצרו ל-16 שעות! הקיצור יחל באופן מדורג ב-10 בי"ח בפריפריה ויורחב לכל חלקי הארץ עד 2025. לאחר שנים של הזנחה והתעלמות סוף סוף יוצא לדרך המהלך ההיסטורי, החשוב והצודק הזה - אף אחד ואף אחת לא צריך לעבוד 26 שעות ברצף".

מאז גם שם הפנימו שזה לא יקרה. "אנחנו מבינים שזה לא יקרה בסוף השבוע", אמר לוואלה גורם המקורב לשר הבריאות. "ייקח עוד כמה חודשים עד שקיצור התורנויות יצא לדרך".

פגישה בין שר הבריאות, ניצן הורביץ לבין יו"ר ארגון הרופאים המתמחים ד"ר ריי ביטון 20 באוקטבור 2021. ללא, מערכת וואלה!
יו"ר מרשם ריי ביטון עם שר הבריאות, ניצן הורוביץ'. ניצחון שכולו הפסד/מערכת וואלה!, ללא

קיצור תולדות מאבקי המתמחים

המתמחים נאבקים על קיצור התורנויות שלהם במשך שנים ארוכות, וכבר הגיעו להישג לא מבוטל כשביולי 2000, אחרי מאבק משפטי שהוביל "ארגון הרופאים המתמחים", קוצרו התורנויות מ- 32 שעות ל- 26 שעות בלבד. ב- 2016 החל סיבוב נוסף בהובלת ארגון "מרשם", שאינו נמנה עם "ההסתדרות הרפואית בישראל" (הר"י), הארגון היציג של הרופאים, בדרישה לקיצור התורנויות לעד 16 שעות כנהוג במדינות אירופה.

במאי 2020 הקימו המתמחים מאהל מול משרד הבריאות ויצאו למחאה במספר מוקדים בארץ. באוקטובר 2021 חתמה שרת הכלכלה, ברביבאי, על צו היתר שעות העסקה למתמחים המגביל אותן ל- 18 שעות בלבד, כשיישומו יחל בתחילת אפריל 2022 ויסתיים ב- 2026, והיה אמור לחול רק על בתי החולים בפריפריה. ב"מרשם" לא אהבו את המתווה המוצע, ואחרי ש- 2,500 מחברי הארגון ערכו הפגנות והגישו את התפטרותם, הוא הורחב גם לבתי החולים במרכז הארץ, עם ערבויות ומסגרת תקציבית של 66 מיליון להשלמת יישומו.

בסוף השבוע הקרוב היו המתמחים אמורים לחגוג סופית את ניצחונם, רק שבמקום שמפניה זורם שם דם רע, מלווה כאוס, האשמות שנזרקות מצד לצד, וניהול כושל של האירוע על ידי הריבון שמופקד עליו - משרד הבריאות. ניסיון לבדוק את שורשי הבלגן, מראה שאפשר היה למנוע אותו מראש, לו היו המתווה היה נבחן לעומק על כל השלכותיו, ומשרד הבריאות היה משכיל לרתום לטובתו את כל השותפים, ולא לגרום להם להתנגח זה בזה.

יום גיבוש של הקואליציה, 29 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. לא מתכוונת למשוך את הצווים שיהפכו את מנהלי בתי החולים בפריפריה לעבריינים/ראובן קסטרו

רק 11 חתמו

לפי המתווה המיועד, אמור קיצור התורנויות להתפרס על פני חמש שנים, בתוספת של 200 תקנים, ויחול בשלב הראשון על עשרה בתי חולים בפריפריה, בפריסה מדורגת של מחלקות שיכנסו אליו, לא כולל מחלקות הכירורגיה.

שעות העבודה יעמדו על 16 שעות פלוס שעתיים להחלפת משמרת, כך שיום העבודה של התורן יחל בארבע אחה"צ ויסתיים בעשר בבוקר, אחרי העברת המשמרת. בסופ"ש המתמחים יוכלו לבחור אם לעבוד 26 שעות ברציפות, או להישאר במתכונת עבודה של 18 שעות.

בנוסף תשונה מתכונת העבודה בחדרי המיון לעבודת משמרות החל בנובמבר 2022 בחמישה בתי חולים במרכז הארץ, תקודם הטמעה של עוזרי רפואה ויפתח מסלול לימודים אקדמיים לתואר שני במקצוע, וכן תוקם מנהלת לליווי ופיקוח על יישום המהלך.

בניסיון להגיע למתווה מוסכם, מינה שר הבריאות צוות מקצועי שמנה 25 חברים, בהם נציגי משרד הבריאות, האוצר, הכלכלה, מנהלי בתי חולים, נציגי ההסתדרות הרפואית, רופאים מומחים ומתמחים בראשותו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ'. ביום רביעי שעבר הגיש מנדלוביץ' את מסקנות הוועדה. מתוך 25 חברים רק 11 חתמו על המתווה המוצע, 14 התנגדו לו בטענה שאינו ישים.

"שר הבריאות בא לעשות מהלך שחשב שיגמר טוב, אבל הוא לא מבין את משמעותו עד הסוף", אומר עומרי כהן, יו"ר פורום המתמחים בהר"י. "זה באמת נושא סבוך. גם אני מתמחה שרוצה חיי משפחה ופחות תורנויות, אבל לא ככה. אין היום מספיק מתמחים בארץ כדי להוציא את המתווה הזה לפועל, כי לפי החישוב צריך עוד 4,000 על ה- 8,000 שיש כבר.

"על פי רפורמת יציב, הוחלט שהחל משנת 2025 לא יוכלו לקבל רישיון רפואה בישראל אנשים שסיימו לימודים במדינות מזרח אירופה. נכון להיום, 65% מהרופאים בישראל מגיעים מחו"ל ו- 40% מתוכם מהמדינות האלה. אין מספיק רופאים עכשיו ולא יהיו מספיק בעתיד, וגם אם ישיגו בינתיים מתמחים מהחוץ, שעדיין לומדים, מי יכול להכין אותם לעבודה תוך פחות משבוע? תיקח אותם ישר מביה"ס להחזיק מחלקה?".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ ומנכ״ל המשר,  נחמן אש מציג חוזר מנכ״ל חדש בנושא איסור מתן ״טיפולים״  להמרת זהות מגדרית ונטייה מינית. אבשלום ששוני, מעריב
שר הבריאות, ניצן הורוביץ. "לא יודע לקבל ביקורת ולעמוד בלחצים" אומרים עליו באוצר/מעריב, אבשלום ששוני

"הורביץ לא יודע"

באופן בלתי מובן, סוגיית שכר המתמחים לא טופלה עד לרגע זה. אף אחד לא יודע בכמה בדיוק יפגע שכרם ואם בכלל, ומכיוון שכך, מנהלי בתי החולים בפריפריה לא יכולים לגייס מתמחים בלי לדעת כמה שכר להציע להם. המתמחים הודיעו חד משמעית שלא יסכימו לפגיעה בשכרם ושר הבריאות מיהר להבטיח להם שלא ייתן להוריד להם שקל מהמשכורת.

באוצר, לעומת זאת, טוענים שהורביץ עצמו ישב בישיבות יחד עם שרת הכלכלה, והסכים שאם המתמחים עובדים פחות שעות, הם יקבלו פחות כסף ופתאום הוא מתנער, כאילו לא ידע דבר.

"הורביץ לא יודע לקבל ביקורת ולעמוד בלחצים", אומרים באוצר. "שרת הכלכלה רצתה לחתום בזמנו על קיצור התורנויות ל- 21 שעות בלבד ולא 18, אז הלכו להפגין ליד הבית שלה והוא נלחץ. היא שאלה אותו אם אפשרי לקצר ל- 18 שעות והוא אמר בוודאות שכן. אחרי שהחליטו לקצר את תורנויות רק בפריפריה, המתמחים עשו הפגנה ליד הבית שלו והוא הודיע שיכנסו למתווה גם שני בתי חולים במרכז.
"מה שמעניין אותו זה רק איך שהוא נתפס בציבור
.

הוא, שרת הכלכלה ושר האוצר חתמו על סיכום בלי בתי החולים במרכז, והוא התקפל בלי להודיע לאף אחד. כשיש קצת לחץ, הוא נלחץ, במקום להיות ריבון - הוא בכיין. הוא הוציא מכתב לרוה"מ וביקש ממנו להתערב כי הוא לא מסוגל להתמודד עם האירוע. הוא יודע, שאם ילך עם האוצר על מודל ריאלי, הוא יחטוף מהמתמחים והוא פוחד. גם הוועדה שמינה התהפכה עליו. הורביץ לא ציפה שכל כך הרבה אנשים יתנגדו למתווה שלו".

האוצר, יש לומר, לא טמן את ידו בצלחת ואחרי שהורביץ תקף את עובדי המשרד, על כך שאינם מעבירים למשרדו את התקציב שהובטח לקיצור התורנויות, הודיע המשרד האוצר שהכסף יעבור בימים הקרובים, אבל במקום ישירות לבתי החולים, הוא יועבר מעל לראשם לקופות החולים. הורביץ, שלא ידע על המהלך, הופתע מהמכה הסיבובית ומקורביו טוענים שהכסף עדיין לא עבר.

"ניסינו להסביר לו שאין מספיק מתמחים כדי לצאת עם המתווה לדרך", אומרים באוצר, "ולכן צריך לבנות מודל אחר שלא מצריך תוספת אדירה כזאת של כוח אדם. הוא לא הקשיב. העברנו את הכסף לקופות החולים כדי להבטיח שיגיע באמת למתמחים. אם הכסף היה מועבר לבתי החולים, המנהלים לא היו מצליחים לגייס מתמחים והיו נותנים את התקנים למומחים ואת זה רצינו למנוע.

"חוץ מזה, לכולנו יש אינטרס לחזק את הקהילה וקופות החולים, וכשנותנים כל כך הרבה תקנים לבתי החולים - מחלישים אותה. המתמחים יעשו את מרבית ההתמחות שלהם בבתי החולים ואז יעברו לעבוד בקהילה. בבתי החולים פחות אוהבים את זה, כי יש עוד שחקן שמעורב פה. לא ערבנו את משרד הבריאות במהלך מחשש שיכשיל אותו".

מחאת המתמחים מול הכנסת 3 באוקטבור 2021. שלו שלום, TPS
מחאת המתמחים של מרשם. האם בדיעבד מדובר בניצחון פירוס?/TPS, שלו שלום

כשהר"י פגש את הורוביץ

בהר"י, שחבר לאוצר בהתנגדותו למתווה של הורביץ, טוענים שהוא לא ישים ומציעים מודל משלהם, אתו, לדבריהם, ניתן לצאת לדרך באופן מידי. לטענתם שמונה שעות מנוחה בבית לא ריאליות בגלל מחסור בתקנים ומתמחים, ולכן צריך לפצל את שעות המנוחה לאורך היממה. אם תורן צריך להתחיל לעבוד בשמונה בבוקר, הוא יתחיל את המשמרת ב - 12:00 יעבוד עד השעה 16:00, ואז יצא לארבע שעות מנוחה בבית החולים, ואת מקומו ימלא רופא בכיר או תורן חוץ.

כך כולם זוכים: גם הפגיעה בשכרם של המתמחים תצטמצם, ותעמוד רק על כ- 800 שקלים במקום 6,000 שקלים, כמות כ"א שתידרש לקיום המתווה תצטמצם ביותר ממחצית, וגם מומחים יהיו בבתי החולים בשעות אחר הצהריים, מה שלא קורה היום, כיוון שבשעות האלה הם נמצאים בקליניקות הפרטיות שלהם.

ריי ביטון, יו"ר מרשם, טוענת שהמתווה של הר"י והאוצר מופרך. "אפשר ליישם אותו רק במחלקות שיש בהן תורן אחד, כי במחלקה עם ארבעה מתמחים אין ארבעה רופאים בעירים שיחליפו אותם בשום מקום בארץ. ספי מנדלוביץ' צוחק מהמתווה הזה, כי הרופאים הבכירים לא יסכימו לו והתקציב שיידרש יהיה אותו תקציב. נראה לך שרופאים בני 65 יעבדו יום כן יום לא מארבע אחה"צ עד שמונה בערב?

"גם הקיצוץ בשכר הוא לא גזירת גורל", מוסיפה ביטון. "כשקיצרו את התורנויות ל - 26 שעות אמרו שתהיה ירידה בשכר ולא נגעו בו. לפני שנתיים, בקורונה, עבדנו בקפסולות של 12 שעות. 48 אחרי ההכרזה על המעבר לקפסולות, נחתם הסכם קצר טווח ולמרות שהתורנויות היו קצרות יותר, השכר לא נפגע. אנחנו מבקשים לעשות הסכם צד זמני, עד שיחתם ההסכם הקיבוצי עם הרופאים שהמו"מ עליו אמור להתחיל בקרוב.

"גם לנו ברור שההסכם לא יוכל לצאת לדרך בתחילת אפריל, כי הר"י, שלא מעוניינים בו וחושבים שיפגע ברצף הטיפולי ובהכשרה, ועוד יותר מזה, אם לא תהיה פגיעה בשכר של המתמחים, הרופאים הבכירים, המנהלים וסגני המנהלים בבתי החולים, האליטה שהם מייצגים, לא יקבלו את תוספות השכר שהם מחכים להם כבר עשר שנים".

מי אשם במהומה שנוצרה?
"אין כתובת אחת. משרד הבריאות עושה כל שביכולתו כדי לקצר את התורנויות והוא עומד מול כוחות גדולים ועוצמתיים, אבל כריבון הוא צריך להיות חזק יותר. אני מצפה מהורוביץ להפוך שולחן. כבר הגשנו צווי מניעה לבית הדין לעבודה בשם המתמחים בבתי החולים בפריפריה באופן פרטני ואני מקווה שנקבל דחיה של חודש כדי שההסתדרות הרפואית תסגור את ההסכם. אנחנו מתכוונים להשתמש בכל האמצעים כדי למנוע את מסמוס קיצור התורנויות".

פגישה בין שר הבריאות, ניצן הורביץ לבין יו"ר ארגון הרופאים המתמחים ד"ר ריי ביטון 20 באוקטבור 2021. ללא, מערכת וואלה!
שקיעתה של הזריחה: הסיכום בין הורוביץ' לארגון המתמחים "מרשם", אוקטובר 2021. בדיעבד נראה שהגיעו למתווה לא ישים/מערכת וואלה!, ללא

ניצחון גדול מדי

נכון לרגע זה שרת הכלכלה לא מתכוונת לשנות את צו הייתר ההעסקה, מנהלי בתי החולים פנו במכתב למשרד הבריאות, שמתעקש להוציא את המתווה לדרך, שלא יוכלו לעמוד בו, והמתמחים המאוכזבים מרגישים שרימו אותם לאורך כל הדרך.

"אני חושש שהמתווה הזה יהיה כ"כ גרוע ויגרום לכזה זעזוע, שאף אחד לא יסכים לדבר יותר על קיצור תורנויות", מזהיר עומרי כהן מהר"י. "זה לנצח יותר מדי ולקחת יותר ממה שמגיע לנו. לא ניתן לשכר המתמחים להיפגע ואם אצטרך להפגין מתחת לבית של השר עד שזה יקרה, אגור שם".

בסביבתו של שר הבריאות דוחים את רוב הטענות נגדו ונגד התנהלות המשרד. "הנסיון להגיע למתווה מוסכם עם האוצר, הר"י ומנהלי בתי החולים נכשל", מודים שם. "הם מתנגדים לדו"ח מנדלוביץ' ומסקנותיו. מנהלי בתי החולים בפריפריה לא הביעו עמדה, כי הם לא קיבלו את הכלים כדי להתחיל את המתווה.

"המתווה שהר"י מציעים עומד על 22 שעות תורנות והוא מנוגד לצו היתר שעות ההעסקה שעומר על 18 שעות. אנחנו מבקשים - תנו לנו את הכסף למתווה, וכאחראים עליו, אם יש דגים סרוחים - נאכל אותם.

באוצר עשו לנו תרגיל, אין שאלה. למה שהתקנים שמיועדים למתמחים ילכו למומחים? עד לפני כמה ימים היינו במו"מ מתקדם מול האוצר כמעט עד הסכמה. הם התנגדו לשיעתוק מספר התקנים שינתנו לפריפריה למרכז, כי זה יגיע למכפלות מטורפות והסכמנו שמספר התקנים המורחב יינתן לפריפריה בלבד. אבל מה שתקע הכל היה השכר. שר הבריאות בעצמו התריע בפני המתמחים שמשמעות קיצור התורנויות היא ירידה בשכר".

המתמחים אומרים שהורביץ הבטיח להם שהשכר לא יפגע ומאיימים בשביתה מהאחד באפריל.
"הורביץ הבהיר לריי ביטון, לא נוכל לסייע לכם בשכר. הם ציפו שיתמוך בהם והוא אמר שלא יוכל לעשות זאת והם לא יצאו מרוצים".

באוצר אומרים שהמתמחים יקבלו כ - 6,000 שקלים פחות.
"אנחנו מדברים על פגיעה של בין 2,000 ל- 7,000 שקלים בשכר. מי שנרדמו פה בשמירה זה הר"י, שנמצא בריבוי כובעים מטורף - הם לא יכולים באמת להילחם עבור המתמחים, כי ככה הם פוגעים במומחים ואז הם מוציאים את הרפש עלינו".

למה משרד הבריאות מתנגד להעברת הכסף לקופות החולים? גם אתם רוצים לחזק את הקהילה.
"אבל לא על חשבון קיצור התורים. מתמחי הקהילה עושים את רוב ההתמחות בבית החולים. בית החולים מתקשר עם קופת החולים שמגייסת מתמחה ומלווה אותו לבית החולים, תהליך מורכב ומסובך שמבטיח שקיצור התורים לא יצא לדרך בתקופה הקרובה, כי הוא מסורבל וייקח יותר זמן. מתמחה בקהילה נחשב למתמחה סוג ד' וזו לא הזדמנות לשפר את מעמדם. גם דפקת אותו בפריפריה וגם בקהילה. היכולת להביא מתמחים לפריפריה ולקהילה לא קיים, מה גם שלא יגייסו שם פנימאי, אלא רק רופאי משפחה וגניקולוגיה.

שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החקלאות, עודד פורר, במסע"ת רפורמה שתעקוף את הלובי החקלאי. ראובן קסטרו
שר האוצר אביגדור ליברמן. העביר 66 מיליון שקל בלי לעשכן את אגף התקציבים?/ראובן קסטרו

מאוכזבים מהאוצר

"אנחנו מאוכזבים מהנהלת האוצר. להוציא הודעה לתקשורת שקובעת למשרד הבריאות מה הוא יעשה בהקצאות שלו, זה דבר שלא יעשה. בערב החתימה על ההיתר, שממנו הופתענו, כי לא ידענו שהוא אמור להיחתם, היינו בלשכה של ליברמן והוא סגר את תוספות התקציב. אנשי אגף התקציבים לא היו באירוע והוא קרא לרפרנט צעיר שהיה במשרד באותו זמן ולא נתנו לו לדבר. אגף התקציבים מתקשה לקבל שהשר סגר הכל ספונטנית בלי להתייעץ איתם.

"בינתיים לא קיבלנו את הכסף ולא הרשאה לעשות בו שימוש. יידענו את מנהלי בתי החולים כמה תקנים כל אחד מהם יקבל ורק מעטים מהם יוכלו להתחיל בקיצור התורנויות ביום שישי. כשהיינו בממשלה עם ביבי, ידענו שדברים לא יזוזו כי הוא לא ייתן להם לקרות. פה אין מפלגות עויינות. יש פה בלגן.

"הורביץ ערב לראשונה את ראש הממשלה בעניין קיצור התורנויות רק בסוף השבוע שעבר, להגיד שהוא מתבכיין אצלו זאת רשעות. הוא דיבר עם בנט על סוגיות אחרות שמשרד הבריאות לא מצליח לסגור מול אגף התקציבים וקשורות לתקצוב בתי החולים, זה כן.

"חבל שבמקום שהשרים ישבו וידברו אחד עם השני וייסגרו את העניין לבד, בית הדין לעבודה ישלח אותם לעשות את זה, וחבל. היינו אצל שרת הכלכלה והיא הודיעה שלא תשנה את ההיתר בשום אופן והיא הבטיחה שתדבר עם שר האוצר ועם הייעוץ המשפטי, כדי להבין איך לא להפוך את מנהלי בתי החולים לעבריינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully