וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת הטסים לחו"ל: "אני לא מקנא במי שיגיע בפסח לנתב"ג"

עודכן לאחרונה: 28.3.2022 / 17:10

את המשפט בכותרת אומר לנו פנחס עידן, שכיו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה לא חשש להשבית את נתב"ג בעת מאבקים מקצועיים. עתה הוא מביט בתור הארוך ומודה שאין לו פיתרון, לכל היותר כמה צעדים מקלים. מחלת החל"ת: למרות שכר גבוה, ישראלים צעירים לא רוצים לעבוד בנתב"ג

מדהים לראות את העומסים בנתב"ג ומדהים עוד יותר לראות את פיני עידן, יו"ר ועד העובדים של רשות שדות התעופה, חסר אונים.

האיש שהוביל לא מעט מאבקים קשים בימי חייו ולא היסס להשבית את תנועת הנוסעים בנמל, עומד מול התורים הארוכים המשתרכים בנתב"ג, שיהפכו לקטסטרופה גדולה עוד יותר לקראת פסח, ולא יודע איך להתמודד איתם.

"לא היה לנו אף פעם דבר כזה", הוא מודה, "אין לנו מספיק עובדים, אנחנו מנסים לגייס ואנשים פשוט לא רוצים לבוא לעבוד".

מתברר שהצעירים שחזרו לגור עם ההורים בתקופת הקורונה ולא מעוניינים יותר להיות מלצרים בבתי הקפה והמסעדות, גם לא מוכנים לעבוד כאנשי בטחון בנתב"ג, תפקיד שנחשב למכובד, עם משכורת יפה ומשמרות שמאפשרות לימודים באוניברסיטה במקביל. "הפקקים" האנושיים בנתב"ג נוצרים, בין היתר, בגלל מחסור של כ- 200 עובדי בטחון שרש"ת לא מצליחים לגייס.

נוסעים בנתב"ג, 28 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
נוסעים בנתב"ג (ארכיון). עומסים חסרי תקדים שצפויים רק להחמיר/ראובן קסטרו

שכר גבוה+תנאים, ואי אפשר לגייס עובדים

"פעם היו 50 מועמדים על כל משרה", משחזר עידן, "והיום אף אחד לא בא. משהו השתבש אצל הצעירים וזה לא רק בנתב"ג".

כמה משלמים לאנשי הביטחון?

"ראש צוות רגיל במשרה מלאה מקבל נטו 12,000 שקלים וזה בלי תוספות של בית הבראה, ביגוד, מענק התמדה, מענק פרישה, שני כרטיסי טיסה לחו"ל בתקופת ההסכם וחמישה תלושי אוכל נוספים על ארוחת הצהריים שהוא מקבל כל יום. ראש צוות בטחון, מקבל 14,000 שקלים בחודש נטו, ואיש בטחון מתחיל בין 9,000 ל - 10,000 שקלים נטו.

"חסרים לנו בין 150 ל- 200 עובדים בביטחון - אנשים איכותיים, עם השכלה, שעוברים קורס של חודש ועובדים על פי הנחיות השב"כ. המשכורות טובות ובכל זאת לא באים. זאת תופעה שאנחנו לא רגילים אליה ולא יודעים איך להתמודד איתה.

"כשהיו הפיטורים בקורונה, ביקשתי שיוציאו אנשים לחל"ת, או יעסיקו אותם בשליש משרה רק כדי לשמר אותם, אבל אף אחד לא רצה להקשיב לי. אם היינו שומרים על קאדר של עובדים בקורונה, לא היינו מגיעים למצב הזה. יכול להיות שאנשים פוחדים שהקורונה תחזור, הטיסות יעצרו וישלחו אותם הביתה, או שהם לא רוצים לעבוד".

אלא שקשה להאמין שזו לבדה הסיבה: סטודנטים למשל, פעם רוב אנשי הביטחון בשדה, לא ממש חוששים מהשבתה עתידית בגלל וריאנט חדש - ועל כן קשה עוד יותר להבין מדוע אינם רוצים במשרה שעל פניה נוחה לשילוב עם לימודים, בעיקר לתארים מתקדמים.

פנחס עידן בדיון פסילת מועמדים, כנסת, 5 במרץ 2019. שלומי גבאי
פנחס (פיני) עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה. לא מבין איך צעירים לא רוצים לעבוד במשרה מכובדת ומכניסה/שלומי גבאי

חשש מפני פסח

בניסיון להבין את העומסים החריגים בנתב"ג, פנינו למספר גורמים, אך גם מי שחלוקים בדעותיהם באשר לנסיבות שהוליכו לעומס, מסכימים על דבר אחד: הוא שהגרוע מכל עוד לפנינו: העומס הנוכחי הוא רק קדימון לצפיפות ולתורים הארוכים עוד יותר שיהיו בפסח.

לפי ההערכות יצאו לחו"ל לקראת החג ישראלים במספרים דומים לאלה של התקופה המקבילה ב- 2019, על פי נתוני הלמ"ס יצאו מישראל אז 799 אלף נוסעים ו- 405 אלף נכנסו לישראל. ברש"ת מעריכים שבחול המועד מספר הנוסעים יעמוד על כ- 70,000 בממוצע ביום.

ההבדל הגדול הוא שב- 2019 עבדו בנתב"ג 4,000 עובדים, כמעט כפול מספרם היום, פעלו 30% יותר דלפקים של חברות תעופה וכ- 60% מהנוסעים עשו צ'ק אין מוקדם שהקל על התורים, מה שהיום לא מתאפשר בגלל הצורך של דיילי הקרקע של חברות התעופה לעבור על בדיקות הקורונה ותעודות המחלים באופן ידני.

עידן אומר שגם בתפעול חסרים עובדים, אבל שם קל יותר לגייס עובדים, כי הדרישות פחות גבוהות. "כדי להיות סבל צריך יומיים-שלושה הכשרה מקסימום, אבל איש בטחון צריך לעבוד מיונים, ראיונות וקורס של חודש. במקום סלקטור אחד בעמדה, היום אחד ממונה על כמה עמדות וזה אומר יותר עיכובים.

יו"ר העבודה,  מרב מיכאלי, בהלך ישיבת סייעת העבודה בכנסת 28 בפברואר 2022. שלו שלום, TPS
שרת התחבורה מרב מיכאלי. הבטיחה לסייע, אבל כנראה שגם לה אין פיתרון/TPS, שלו שלום

הגרוע מכל עוד לפנינו

"אני לא מקנא במי שיגיע בפסח לנתב"ג. גם עכשיו לא קל. אמנם אפשרנו לפתוח את טרמינל 1, שאמור להקל על העומס, אבל גם זה יהיה מוגבל. בינתיים גייסנו את החבר'ה הקבועים שהיו בביטחון בחזרה ופנינו ל- 250 פנסיונרים שלנו, שמתוכם 60 יעברו ריענון בקורס מזורז, כי הם מכירים את העבודה. כמה זה יעזור? אני לא יודע".

במשרד התחבורה עושים מספיק כדי לסייע בגיוס אנשי הבטחון?

"שרת התחבורה הייתה כאן לפני כמה ימים כשהיא טסה לדובאי, היא עברה את תהליך הבידוק בעצמה, ראתה הכל במו עיניה והבטיחה שתעשה הכל כדי לסייע. אין פה הוקוס פוקוס. אולי קמפיין בטלוויזיה שיעזור לגייס עובדים, אבל גם להרגיע את הנוסעים, יש הרבה עצבים ואלימות. אני קורא לנוסעים - תתאזרו בסבלנות. אם הייתם נשארים בבית בחג, הייתם יכולים להיתקע בפקקים בכביש שש. תיקחו בחשבון שתהיה המתנה ארוכה ותהיו סבלניים".

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully