וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה נוספת במחיר הדלק, ליטר 95 יעלה 7.44 שקל

עודכן לאחרונה: 30.3.2022 / 12:09

משרד האנרגיה פרסם את עדכון תעריפי מחירי הדלק, למרות ירידה במחירי הנפט מהשיא של הימים האחרונים, הוחלט על התייקרות של 39 אגורות לליטר בנזין 95, שיעלה מעתה 7.44 שקל. הזדמנות לתדלק במחיר הנוכחי עד חמישי בחצות

משרד האנרגיה הודיע על עדכון מחיר הדלק. ליטר בנזין 95, יעלה לאחר העדכון, החל מחצות שבין חמישי לשישי, 7.44 שקל, עלייה של 39 אגורות מהמחיר הקודם.

סיבה מרכזית להתייקרות הי עליית מחירי הנפט הגולמי בעולם בעת האחרונה, שהושפעה משני גורמים עיקריים: הראשון הוא ההתאוששות הגלובאלית מהקורונה. בראשית ימי המגיפה נרשמה ירידה בצריכת הדלקים שהורידה את מחירי האנרגיה. החזרה לשגרת עבודה כמעט-מלאה ברוב מדינות העולם, העלתה, מטבע הדברים, את הביקוש לדלק ומוצרי נפט אחרים.

הגורם המרכזי השני שהביא לזינוק המחירים, הוא כמובן הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות שהוטלו מאז על רוסיה, מיצואניות הנפט הגדולות בעולם. ארה"ב הטילה איסור מוחלט על ייבוא נפט רוסי ועל פי ה-BBC גם בריטניה אמורה להוציא את הרוסים מרשימת ספקי הנפט שלה עד לתום 2022.

בחורה בתחנת דלק. ShutterStock
כמה יעלה לנו התדלוק הבא? המחיר החדש לליטר 95: 7.44 שקל/ShutterStock

האם המס יפחת?

שני פרמטרים אלה עמדו מאחורי העליות האחרונות במחירי הדלק, ששברו שירים של שנים.

עם זאת יש לציין כי בימים האחרונים חלה התייצבות ואף ירידה במחירי הנפט. הם עדיין גבוהים, אבל לאחר התייצבות מסוימת החלה גם ירידה ממחירי השיא שהכרנו אך לפני שבועיים.

כן גוברים הקולות הקוראים לממשלה להפחית את המס על הדלק, כפי שנקטה לאחרונה ממשלת בריטניה, כדי למתן את האינפלציה ויוקר המחייה.

דלק תחנת דלק תדלוק. ShutterStock
עלייה שלישית רצופה שמסתכמת ב-1.07 שקל לליטר, לא הייתה כבר מעל ל-15 שנים/ShutterStock

"נסיעה לים יכולה להגיע ל-100 שקל, זה מטורף"

הפעם האחרונה שמחיר הדלק חצה את רף השבעה שקלים לליטר בנזין הייתה בשלהי שנת 2014 אז מחיר הדלק עמד על 7.62 שקל לליטר בנזין. אלא שיש נתון מעניין עוד יותר: 3 עליות מחיר רצופות שמסתכמות ב-1.07 שקל לליטר, לא היו ב-15 השנים האחרונות.

בפעם האחרונה שמחיר הדלק עלה ביותר מ-39 אגורות הייתה לא מזמן בשנת 2020, אז מחיר ליטר בנזין רשם עלייה של 42 אגורות. העלייה הייתה בשל שינוי מגמה מירידת מחירי הדלק בגל הראשון של הקורונה.

אחד מהישראלים שמחשב מסלול מחדש הוא רן, סטודנט לתואר שני באוניברסיטה העברית בירושלים. לוואלה הוא אומר: "בעקבות עליית מחירי הדלק אשתדל שלא לבצע נסיעות מיותרות ואצא לבילויים במקומות קרובים יותר למקום מגורים".

רן מוסיף: "זה מגיע כבר ל-8 שקל לדלק. נסיעה לים יכולה לעלות כמעט מאה שקל זה מטורף. בגלל זה אני אעדיף לצאת כאן בסביבה".

רן נחשב לחריג בנוף, רוב המרואיינים איתם שוחחנו מצביעים בחשש על ההשפעה שתהיה לעלייה על ההוצאות המשפחתיות שלהם אך הם מציינים גם את המובן מאליו - אין אלטרנטיבה, בהיעדר תחבורה ציבורית יעילה וזמינה, כולנו נמשיך לעמוד בפקק ולשלם על דלק.

ורדית מבית מאיר מצביעה על אחת הבעיות הכאובות ביותר בכל מה שנוגע לעליית מחירי הדלק, אין באמת אלטרנטיבה: "אני הייתי שמחה להפחית את השימוש ברכב פרטי" היא אומרת לוואלה. "גם בגלל הדלק וגם בגלל הפקקים אבל אני גרה במקום שבו אין תחבורה ציבורית נורמלית אז זה בעייתי".

יעקב כמו ורדית מבין את ההשפעה שתהיה לעליית מחירי הדלק על הכיס שלו ושל משפחתו מסביר שאין לו ממש אפשרות אחרת: "קשה לוותר על נסיעה ברכב, ולאור העובדה שאנחנו גרים בפריפריה של ירושלים, אין לנו כל כך אפשרות לוותר על שימוש ברכב. כדי לאסוף ולהוריד את הילדים, לקחת לחוגים, לצאת לקניות, חייבים להשתמש ברכב. זאת המציאות".

ויש גם כאלה שמוכנים לספוג את המחיר, נעמה שמתגוררת בישוב נחלים ליד פתח תקווה אומרת: "הנסיעה ברכב הפרטי משמעותית יותר נוחה לי מנסיעה בתחבורה ציבורית. גם אם הייתה יותר זמינה. אני מוכנה לשלם על זה, וגם יותר ממה שאני משלמת עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully