וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות המחבלים תושבי ישראל זכאיות לקצבאות ביטוח לאומי

עודכן לאחרונה: 30.3.2022 / 17:56

מנכ"ל הביטוח הלאומי: "ילדיהם של ערבים ישראלים שביצעו פיגועים ימשיכו לקבל קצבה מביטוח לאומי גם לאחר ביצוע הפיגוע". למרות זאת, מבהירים במוסד, במקרה שבו חוסל המחבל, תמנע מהמשפחות קצבת שארים. בג"ץ פסל לפני כשנה תיקון שנועד לשלול קצבאות ממשפחות מפגעים

מדינת ישראל נוהגת להלין על הרשות הפלסטינית שמשלמת קצבאות מיוחדות למשפחות מחבלים בין אם חוסלו במהלך הפיגוע שביצעו ובין אם נשלחו למאסר, אך במקביל, מכוח החוק, מדינת ישראל משלמת למשפחות מחבלים אזרחי ישראל את תשלומי הקצבאות להן הן זכאיות מכוח החוק.

סביר והומני, כדי שלא לפקוד חטא אבות על בנים, או הזוי ומטורף? ישפוט כל אחד לפי דעתו, החוק, מכל מקום הוא חד משמעי: אין לפגוע בזכויות אזרחי ישראל, לרבות הזכות לקצבאות מהמוסד לביטוח לאומי, שבן משפחתם ביצע פיגוע.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הדהים רבים מהמאזינים בוועידת איגוד התאגידים העירוניים, כשאמר: "לשון החוק כרגע אומרת שילדיהם של ערבים ישראלים שביצעו פיגועים ימשיכו לקבל קצבה מביטוח לאומי גם לאחר ביצוע הפיגוע".

שפיגלר אמר את הדברים בהתייחסו לפסיקת בג"ץ מלפני שנה, שדחתה את תיקון החוק ששולל ממשפחתו של מבצע פיגוע שיושב במאסר תשלומי קצבאות ילדים וקצבאות נכות בטענה שהחוק מפלה, בג"ץ נתן למדינה שהות לתקן את החוק, אך זה טרם תוקן.

שפיגלר: "אין ספק שיש פה מורכבות ורגישות חברתית, לאומית. והשיח צריך להתנהל במסדרונות הכנסת. גם פסיקת בגצ קבעה, שכדי לשלול קצבה, יש צורך בשינוי חוק".

שניים נרצחו בפיגוע ירי בחדרה עוד ארבעה נפצעו , תיעוד האירוע 28 במרץ 2022. מתוך מצלמות אבטחה, אתר רשמי
אחד המחבלים בפיגוע בחדרה, יורה לעבר אזרחים. משפחות מחבלים תושבי ישראל ימשיכו לקבל את קצבאות הביטוח הלאומי כסדרן, אך לא תהיינה זכאיות לקצבת שארים, במקרה שבו חוסל המחבל/אתר רשמי, מתוך מצלמות אבטחה

שפיגלר התייחס היום לדבריו ואמר לוואלה: "הייתה עתירה לבג"ץ בנושא שלילת קצבאות ילדים למשפחתו של ילד או נער שהיה מעורב בפעילות חבלנית. בג"ץ אמר לתקן את החוק במשך שנה והמדינה טרם תיקנה אותו כדי לשלול את הקצבה מבני משפחתו".

שפיגלר הפנה אותנו אל עו"ד שלומי מור, סגן בכיר ליועץ המשפטי במוסד לביטוח לאומי שהסביר לוואלה! את המצב החוקי כפי שהוא היום: "צריך להבדיל בין שני מצבים שונים. מצב בו הילד נכנס לכלא בגין פעילות חבלנית, מצב בו האב נכנס לכלא בגין פעילות חבלנית, ומצב בו האב חוסל לאחר ביצוע פיגוע".

"בסופו של דבר, צריך לזכור - המנדט לבצע שינויים או להפסיק קצבה למפגעים היא החלטת המדינה ויש צורך בשינוי חקיקה. אין לביטוח הלאומי אפשרות לשלול זכאות בלי שהחוק לא ישונה.

לפני כשנה היה בג"צ בנושא ילד מפגע שמקבלים עבורו קצבת ילדים והפסיקה קבעה שהקצבה שייכת להורה ולא לילד. אנחנו כארגון מחוייבים לבצע את זה".

מור ממשיך: "במקרה בו הילד ביצע פיגוע והוא נכנס לכלא, החוק נכון להיום קובע שאם הוא נכנס ליותר משלושה חודשים מאסר, ביטוח לאומי מפסיק לשלם לו קצבה. אז אם יש ילד שזכאי לקצבת שארים והוא נכנס למאסר, אחרי שלושה חודשים הביטוח הלאומי מפסיק לשלם לו את הקצבה בגלל שהמדינה מממנת את כל צרכיו בכלא".

אבל אומר מור - ומתייחס לפיל שבחדר: "המשפחה של נער או ילד שביצע פיגוע כן תהיה זכאית לקבל קצבת ילדים בגינו למרות שהוא יושב במאסר. סעיף חוק שביטל את התשלום במקרים אלה בוטל ע"י בג"ץ אשר נתן למדינה שנה לתקן את הסעיף אך היא טרם עשתה כן".

"אם האבא נהרג אחרי שהוא ביצע פיגוע החוק קובע שהמוסד הלאומי לא ישלם למשפחה שלו את הקצבאות בגין הפטירה שלו, אך קצבאות שלא קשורות לפטירה שלו כן ישולמו. כלומר, אם ההורה נהרג בפיגוע שלו הוא היה אחראי, המשפחה לא יקבל קצבת שארים אך קצבאות שלא קשורות להורה, נניח - אם הילד סובל ממוגבלות, החוק קובע שהוא יקבל את הקצבה, וגם את קצבת הילדים"

מאיר שפיגלר, מנכל ביטוח לאומי 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
המנכ"ל היוצא של המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר. מודה שהסוגייה כואבת ומורכבת, אך מחויב לחוק. פסיקת בג"ץ שפסלה את החוק הותירה למדינה אפשרות לתקנו, אך החוק לא תוקן/ראובן קסטרו

בביטוח הלאומי ניסו להבהיר עוד יותר את הסוגייה:

צריך להבדיל בין שני מצבים שונים. מצב בו הילד נכנס לכלא בגין פעילות חבלנית, מצב בו האב נכנס לכלא בגין פעילות חבלנית, ומצב בו האב חוסל לאחר ביצוע פיגוע.

בסופו של דבר, צריך לזכור - המנדט לבצע שינויים או להפסיק קצבה למפגעים היא החלטת המדינה ויש צורך בשינוי חקיקה.
אין לביטוח הלאומי אפשרות לשלול זכאות בלי שהחוק לא ישונה.

לפני כשנה היה בג"צ בנושא ילד מפגע שמקבלים עבורו קצבת ילדים והפסיקה קבעה שהקצבה שייכת לאם ולא לילד. אנחנו כארגון מחוייבים לבצע את זה.

במקרה בו הילד ביצע פיגוע והוא נכנס לכלא, החוק נכון להיום קובע שאם הוא נכנס לשלושה חודשים מאסר, ביטוח לאומי מפסיק לשלם לו קצבה. הכלל הזה חל גם על ילדים ואז אם יש לי ילד שזכאי לקצבת שארים והוא נכנס למאסר, אחרי שלושה חודשים הביטוח מפסיק לשלם לו את הקצבה בגלל שהמדינה מממנת את כל צרכיו בכלא.

המשפחה של נער או ילד שביצע פיגוע כן תהיה זכאית לקבל קצבת ילדים בגינו למרות שהוא יושב במאסר. סעיף חוק שביטל את התשלום במקרים אלה בוטל ע"י בג"ץ אשר נתן למדינה שנה לתקן את הסעיף אך היא טרם עשתה כן.

אם האבא נהרג אחרי שהוא ביצע פיגוע החוק קובע שהמוסד הלאומי לא ישלם למשפחה שלו את הקצבאות בגין הפטירה שלו אך קצבאות שלא קשורות לפטירה שלו כן ישולמו. אם האבא נהרג בפיגוע, הילד שלו לא יקבל קצבת שארים אך קצבאות שלא קשורות לאב, נניח הילד סובל ממוגבלות אז החוק קובע שהוא יקבל אותה, וגם את קצבת הילדים לה הוא זכאי מצד אימו.

בכל מקרה, ביקשו להבהיר את העמדה הרשמית של המוסד לביטוח לאומי: "אין ספק שיש פה מורכבות ורגישות חברתית, לאומית. והשיח צריך להתנהל במסדרונות הכנסת. גם פסיקת בגצ קבעה, שכדי לשלול קצבה, יש צורך בשינוי חוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully