וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסח בפתח: היכן נמצא את סל הקניות הזול ביותר?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 31.3.2022 / 16:18

רגע לפני שנערוך את שולחן החג, היכן נמצא את הסל הזול ביותר והאם ישתלם לנו לפצל את הקניות למספר רשתות או חנויות שונות?

הוצאות משק הבית על מוצרי צריכה עומדות בממוצע על כ 2,500 שקלים בחודש למשפחה ממוצעת, הוצאות משק הבית בתקופת טרום-פסח מזנקות ביותר מ 20% - החל מהוצאות על מוצרים לניקוי יסודי של הבית דרך מצרכי מזון לשולחן החג, מוצרים חליפיים כשרים לפסח, קניות מיוחדות, בעיקר של בשר כחלק ממסורת הגריל שהתפתחה בשנים האחרונות בחול המועד, המציין את ראשית עונת הפיקניקים וכלה בבגדים חדשים לחג, מתנות לקרובי משפחה ולילדים שימצאו את האפיקומן ועוד. פסח לפיכך, הוא חג של הוצאה מוגברת.

סל פסח 2022 כללי. דניאל מאלאחובסקי,
סל כללי לקניות בפסח/דניאל מאלאחובסקי

הפעם ביצענו שלושה סקרים והתייחסנו לכל סל קניות בנפרד בשש רשתות שיווק שונות, מהמובילות במשק, כדי לבחון היכן משתלם לנו לרכוש את סל הקניות לפסח - החל משקדי המרק הכשרים לפסח, מצות, שימורים, ירקות קפואים, חטיפים, יין ועוד - ובחנו רשימת קניות של 54 מוצרים שונים.

סל קניות כללי לפסח 2022 רשתות. דניאל מאלאחובסקי,
סל הקניות הכללי לפסח, השווה בין הרשתות/דניאל מאלאחובסקי

את הסל הזול ביותר לחג מצאנו ברשת רמי לוי בעלות של 579 שקלים לעומת סל זהה ברשת אושר עד שמחירו עמד על 613 שקלים פער של יותר ב 5% שהם 34 שקלים. לכאורה הפרש מתון אך בכל זאת שווה ערך למחירו של בקבוק יין או שמן זית.

חשוב לציין כי בחג הזה אנו מזהים דינמיות ותחרות מחירים צמודה, כך שבכל יום מאזני הכוחות יכולים להשתנות: מבצע עמוק על מס' פריטים משנה את ערך הסל ובימים האלו שלפני החג, המחירים משתנים מיום ליום.

סל ירקות ופירות פסח 2022. דניאל מאלאחובסקי,
מרכיבי סל הפירות והירקות שלנו לפסח/דניאל מאלאחובסקי

לקטנו סל של ירקות ופירות מהרשתות השונות. הסל כולל 27 סוגים שונים של ירקות ופירות, החל מעגבנייה ועד לתפוח עץ פינק ליידי. הסל הזול ביותר גם כאן נמצא ברמי לוי עם 158 שקלים. במקום השני נמצאה רשת יינות ביתן עם סל ב- 168 שקלים, זאת לעומת שופרסל שהציגה את הסל היקר ביותר בעלות של 188 שקלים. ניתן לראות את הפערים מהמקום הראשון לשישי, העומדים על יותר מ 18%, שווה ערך ל-10 ק"ג של גזר, עגבנייה ובצל, פער אינו מבוטל להוצאות משק הבית.

סל פסח 2022 פירות וירקות רשתות. דניאל מאלאחובסקי,
סל ירקות ופירות לפסח, השוואה בין הרשתות/דניאל מאלאחובסקי

בפגישה עם הקצבים במחלקות העופות הטריים הרכבנו סל עם מוצרי עופות טריים, הוספנו גם דגים קפואים לחג - פילה מושט ופילה סלמון וכמובן את צלי הבקר המסורתי. עלות הסל ברמי לוי עמדה על 259 שקלים ובמקום השני רשת אושר עד עם סל זהה בעלות של 266 שקלים גם בתחום הזה רשת שופרסל נמצאה היקרה בסקר עם סל של 299 שקלים.

חייבים לציין שכאשר מדובר בבשר, המחיר הוא כמובן לא הפרמטר היחידי ולעתים אף לא העיקרי. ההיכרות עם החנות או הרשת, מידת האמון שנותנים בקצב, הניקיון ועוד - בולטים בין שיקולי קניית בשרים יותר מאשר בתחומים אחרים.

סל בשרים פסח 2022. דניאל מאלאחובסקי,
מרכיבי סל הבשרים והדגים לפסח/דניאל מאלאחובסקי

נוסף על כך, יש גם את אלמנט המרחק: קונים רבים מעדיפים לרכוש את רוב הסל בסופרמרקט דיסקאונט ענק שממוקם בד"כ מחוץ למרכזי הערים, אבל את הבשר - קרוב לבית.

בסעיף הזה מסתבר שלנוחות יש מחיר גבוה יותר ממה שסברנו, הפערים בין סל זהה ברשת רמי לוי לרשת רמי לוי בשכונה, עומד על יותר מ- 15% יותר וברשת שופרסל שלי נשלם כמעט 12% יותר לעומת רשת שופרסל דיל. לעומתן ברשת יינות ביתן הפער בין יינות ביתן ליינות ביתן בסיטי הוא סביר ועומד על כ5%. לעומת זאת, מול רשת מגה בעיר שמגיעה מאותו הבית, עומד הפער על יותר מ- 20%.


הכותב, ד"ר חזי גור מזרחי, הוא מייסד ומנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.

סל בשר ודגים פסח 2022 רשתות. דניאל מאלאחובסקי,
סל הבשר והדגים, השוואה בין הרשתות/דניאל מאלאחובסקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully