וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו אמר קורונה? הנופשים כחול-לבן צבעו את ישרוטל בירוק

עודכן לאחרונה: 1.4.2022 / 8:39

הדוחות של רשתות בתי המלון הגדולים בישראל מלמדים שהתייר הישראלי פיצה את חלקן על היעדר תיירות נכנסת בימי הקורונה. כשמדובר על ישרוטל, הרי שהיא הכתה את התחזיות ואפילו את נתוני 2019. המבחן עתה: לשמר את תיירות הפנים בעידן הפוסט-קורונה

הצימאון הישראלי לחופשה, לצד מגבלות הקורונה שהוטלו על תיירים ברחבי העולם, ניתבו את הישראלים לנופש כחול לבן והחזירו את הרווחיות לרשתות בתי המלון הישראליות הגדולות.

מנתוני התאחדות המלונות בישראל עולה, כי בשנת 2021 ישנה עלייה של כ-110% במספר לינות ישראלים בבתי מלון ישראליים, שעמד על כ-15 מיליון לינות. עיקר העלייה כתוצאה מהגבלות מהותיות על כניסה ויציאה מישראל, ומביטול חלק מהגבלות הקורונה כבר בפברואר 2021.

בתי מלון ישראלים בשנת 2021. ללא, מערכת וואלה!
רשתות בתי המלון הגדולות בישראל במספרים/מערכת וואלה!, ללא

עקפה את ביצועי 2019

רשת בתי המלון ישרוטל הייתה הנהנית העיקרית מהעלייה הנ"ל, ואף סיימה את שנת 2021 עם הכנסות שיא שעמדו על כ-1.6 מיליארד שקל. אלה אף עקפו את הכנסותיה טרום הקורונה, שעמדו על כ-1.4 מיליארד שקל בשנת 2019 - השנה שנחשבה לשנת שיא לענף התיירות הישראלי.

הרווחיות של ישרוטל עלתה גם היא, בין היתר בשל התייעלות לה נדרשה עת הקורונה לצד ירידה בעלויות השכר בשל היעדר עובדים זמינים, והרשת הפכה לרווחית בישראל.

הרווח הנקי שהציגה ישרוטל לשנת 2021 עמד על 252.2 מיליון שקל ומהווה עלייה של כ-76.2% לעומת הרווח הנקי שהציגה טרום הקורונה, ב-2019, שעמד על כ-143.1 מיליון שקל, וזאת לאחר שבשנה הקודמת, שנת הקורונה 2020, היא הציגה הפסד נקי של כ-24.5 מיליון שקל.

רשת בתי המלון מציינת כי 98% מהכנסותיה נבעו מתיירות פנים, וכ-2% בלבד כתוצאה מתיירות חוץ, וזאת לעומת כ-78% ו-22% בהתאמה בשנת 2019. וזו גם אחת הסיבות שישרוטל הצליחה לגבור על שאר רשתות בתי המלון בישראל (ראו טבלה).

תמהיל מיקום מלונות הרשת ואופיים, לצד יכולתה לשווק אותם לקהל הישראלי ביעילות גבוהה יותר ממתחרותיה, הפכו אותה לרשת בתי המלון עם התוצאות הכספיות הטובות ביותר מבין שלושת הרשתות הגדולות.

התמהיל כולל את 10 המלונות של הרשת באזורי אילת (8) וים המלח (2), שהם מוקדי הנופש המועדפים על המשפחות הישראליות, לצד 6 מלונות היוקרה שהוקמו ושווקו כ'מפלט' למבקשים לנפוש ללא ההמולה המתלווה לנופש עם הילדים.

יש לציין עוד, כי הרשת החלה לשווק את חדריה לטובת נופשים עוד טרום תום סגר הקורונה הראשון שחוותה ישראל, והקדימה את כל המתחרים לה.

ליאור רביב מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל. אריאל בשור,
ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, ביצועי שיא על רקע תקופה מורכבת/אריאל בשור

"עדיין חסרים עובדים"

ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל, אמר לוואלה! כסף, כי "המלונות באילת וים המלח היו מהראשונים להיפתח לאחר סגר הקורונה הראשון והמשיכו את מגמת אירוח עם ישראל שהגיע לנפוש בהם גם בשנת 2021.

הביקוש גבר גם למלונות היוקרה שלנו, לצד שאר מלונות הרשת, דוגמת מלון האוריינט בירושלים, שזכו גם הם לארח את תיירות הפנים הרחבה שנוצרה בשנת 2021.

צעדי ההתייעלות שישרוטל ביצעה בעקבות מגפת הקורונה תרמו לרווחיות הגבוהה, אך זו הושגה בעיקר בזכות העלייה בפעילות הרשת, לצד אופייה. אנו עדיין חסרים עובדים, ובהקשר זה חשוב לי לציין את עובדי הרשת הקיימים, שתמכו במסירות מלאה בכל הנדרש לתפעול המלונות, והם חלק בלתי נפרד מהצלחת הרשת".

בריכה מלון בראשית מצפה רמון. ישרוטל,
מלון בראשית של ישרוטל במצפה רמון. פיזור המלונות ואופיים סייע לרשת להציע מענה כמעט לכל צורך של הנופש הישראלי/ישרוטל

ישרוטל, המנהלת כ-4.6 אלף חדרי מלון בישראל, נסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-5.9 מיליארד שקל, לאחר שזינקה כ-236% כשנתיים לאחר שמחיר מנייתה הדרדר מטה כמה ימים לאחר הכרזת סגר הקורונה בישראל ב-15 למרץ 2020.

הנתון מפתיע בעיקר כיוון שמחזור המסחר היומי הממוצע במניית הרשת, הנמצאת בבעלות משפחת לואיס המחזיקה ברוב המניות (79.92%), נמוך יחסית, ועומד על כ-461 אלף שקל.

לעומתה, מחזור המסחר היומי הממוצע ברשת בתי המלונות פתאל החזקות עומד על כ-14.8 מיליון שקל.

דוד פתאל. Creative Commons
דוד פתאל, בעל השליטה ברשת פתאל - זינוק של כמעט 500% בשווי מימי השפל של שיא משבר הקורונה/Creative Commons

ביצועים מצוינים לפתאל: מתחילים לאזן את ימי הקורונה

פתאל, המנהלת כ-42.9 אלף חדרי מלון הפרוסים ב-19 מדינות ונמצאת בשליטת דוד פתאל (55.71%), נסחרת גם היא בבורסה בתל אביב בשווי כ-7.1 מיליארד שקל, לאחר שזינקה כ-497% מאז שפל המניה בקורונה.

פתאל הצליחה להציג למשקיעים ערך והחזירה כמעט את כל השווי שאבד לה בתקופתה הקורונה, שבאמצע מרץ 2020 ירד לכ-1.1 מיליארד שקל, לעומת שווי שיא של כ-8.1 מיליארד שקל כ-3.5 חודשים בלבד קודם לכן.

הכנסות החברה עמדו על כ-3 מיליארד שקל לשנת 2021 - עלייה של כ-59.7% לעומת כ-1.9 מיליארד שקל הכנסות בשנת 2020, אך עדיין בפער מהכנסותיה בשנת 2019, שעמדו על כ-5.3 מיליארד שקל.

פעילות המלונות בישראל תרמה כ-1.3 מיליארד שקל מההכנסות (כ-43%), ולצידה תרמה גם פעילותה באנגליה, שהשתחררה גם היא ממגבלות הקורונה מוקדם יותר לעומת מדינות אחרות באירופה.

הרווח התפעולי של פתאל עמד על 500.4 מיליון שקל לשנת הדוחות האחרונים, לעומת הפסד של 758.8 מיליון שקל ב-2020. ולצידו הציגה צמצום ההפסד הנקי לכ-222.8 מיליון שקל, לעומת הפסד נקי של כ-1.3 מיליארד שקל בשנת 2020.

הקורונה המשיכה לפגוע בפעילות החברה, ובמיוחד ברבעון הראשון של 2021, אז תפוסת בתי המלון שלה ברחבי העולם הייתה נמוכה במיוחד. בנטרול תקן IFRS (תקן לדיווח חשבונאי בנושא חכירות) פתאל סיימה את שנת 2021 בהפסד נקי של כ-16 מיליון שקל, לעומת כ-1.1 מיליארד שקל בשנת 2020.

החברה מציינת, כי קצב ההתאוששות מהקורונה ממשיך להיות איטי ולא מאוזן באזורים שונים בעולם "בשל רמות שונות של מגבלות תנועה, שיעורי התחסנות וביטחון תיירים", כתבה בדו"ח, וכי חזרת תוצאות ענף התיירות ובתי המלון בעולם לרף בו היו טרום הקורונה צפויה החל משנת 2024.

נוסעים בנתב"ג, 28 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
ישראלים בנתב"ג: האם העובדה שגם תיירים מורשים להיכנס תאזן את אובדן ההכנסות מתיירות הפנים?/ראובן קסטרו

האם הישראלים יברחו לחו"ל?

שלוש רשתות בתי המלון נהנו או עתידות ליהנות ממענקי קורונה, כאשר ישרוטל דיווחה על כ-1.1 מיליון שקל מענקים בשנת 2021, דן דיווחה על כ-15.2 מיליון שקל מענקים לקבל בשנת 2021, ופתאל דיווחה, כי היא והחברות בנות שלה קיבלו מהממשלות השונות, בארץ ובאירופה, כ-560 מיליון שקל מענקים לשנת 2021, מהם כ-420 מיליון שקל מהממשלות באירופה, וכ-140 מיליון שקל מישראל.

הקהל הישראלי הפך בתקופת הקורונה ללקוח שבוי של רשתות בתי המלון הישראליים, והצליח להחזיר לאחרונים את חמצן המזומנים, כאשר הצפי שלהם לשנת 2022 אף גבוה יותר.

לאור התורים העמוסים בנתב"ג, ניכר כי לרשתות בתי המלון המקומיים צפוי מאבק עיקש על התייר הישראלי אל מול מתחריהם בחו"ל, לאחר שיותר מדינות מסירות מגבלות ופותחות שעריהן.

נותר למנהלי בתי המלון המקומיים לקוות כי הביקוש לתיירות נכנסת בישראל יחזור לגובהו בתקופת טרום הקורונה, ויכסה על הירידה הצפויה בתיירות הפנים (בהנחה ובחו"ל ימשיכו להסיר מגבלות).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully