וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נשתנה הלילה הזה? הסל לפסח התייקר והשיא עוד לפנינו

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 3.4.2022 / 11:04

השוואה של מחיר סל הקניות לפסח למחירים ששילמנו עליו לפני שנה, מגלה זינוק לא מבוטל, בעיקר במחלקות הבשר, הירקות והפירות.הנתונים מהרשתות מלמדים על ירידה במכירות וההערכה היא שההתייקרות האמיתית תגיע מיד לאחר פסח

אנחנו נמצאים פחות משבועיים לפני החג המשמעותי ביותר במסורת היהודית, כאשר בסוף השבוע האחרון החל החג החשוב ביותר במוסרת המוסלמית, ובמילים אחרות: ימי השיא במכירות ברשתות השיווק - לא רק בעולמות המזון, אלא גם בתחום מוצרי טיפוח, ההלבשה ואפילו הריהוט.

רשתות המרכולים נערכות כמובן בהתאם עם מלאים גדולים, סידור שונה של המדפים ועוד, כאשר המיקוד השיווקי משתנה מרשת לרשת: יש מי שבוחרים להדגיש את המחיר הזול שהופך את הקנייה ברשת למשתלמת ביותר. חלק אחר מדגישים את השירות והאיכות, מתוך הבנה שבערב החג הצרכן לא מחפש דווקא את הזול ביותר אלא את המובחר יותר.

לפחות בינתיים, משיחות עם בעלי ומנהלי הרשתות והמרכולים עצמם, הרי שהנתונים בהשוואה לשנים קודמות די מאכזבים, גם אם מנכים מהם את אפקט הצריכה המוגברת בימי הקורונה, שהיו טובים במיוחד לרשתות המזון והפארם.

על פי הדיווחים (נכונים לשבוע שעבר) הלקוחות עדיין לא מתעניינים מספיק במוצרים כשרים לפסח וגרוע מכך: שלא לציטוט מודים כמה מהקמעונאים שאפילו הידיעות שנשתלו בתקשורת במטרה לעורר חשש מפני מחסור במוצרים שונים, לא מביאות להתנפלות המקווה על המדפים והמקררים.

יתכן שמקור ההאטה בביקושים, כפי שהיא מצטיירת עד כה, היא שאנו משלמים על הסל שלנו יותר מבשנים קודמות וישנן קטגוריות שהפערים בהן צמחו באופן משמעותי (ישנן כאלו שדווקא הציגו הוזלה מול השנה הקודמת, הבולטת שבהן היא קטגוריית מוצרי החלב ותחליפי החלב המציגים הוזלה של 5.50% מול מרץ 2021, ראו טבלה).

השוואת סלי קניה מרץ 2021 לעומת מרץ 2022. דניאל מאלאחובסקי,
מה נשתנה הלילה הזה?/דניאל מאלאחובסקי

חיות המחמד הרוויחו, כל היתר הפסידו

מי שעוד ייהנה ממחירים זולים ביחס לשנה שעברה הן חיות המחמד, שסל המוצרים עבורן הוזל ב- 3.50%, זאת בתנאי שאתם לא מפנקים את הכלב בבשר טרי, שכן דווקא במחלקה הזו חלה העלייה התלולה ביותר: המחירים במחלקת הבשר, העוף והדגים הטריים זינקו בממוצע ב 13.50% מול השנה הקודמת.

מיד אחריה "מככבת" מחלקת הפירות והירקות, אלה שעמדו בשבועות האחרונים בלב הפולמוס הפוליטי והציבורי סביב הרפורמה בענף.

עד שיוכרע מי מרוויח מפערי התיווך, ברור לנו מי מפסידים - הצרכנים שנאלצים לשלם כמעט 10% יותר גם אם החליטו להפחית בצריכת הבשר ולהתבסס על תפריט של ירקות ופירות.

כלב ישן. Kuznetsov Alexey, ShutterStock
אחת מנקודות האור: מחירי המזון לחיות מחמד/ShutterStock, Kuznetsov Alexey

החדשות הרעות: בשקלול כלל ההתייקרויות, ההפרש גדול עוד יותר

גם על מוצרי הטיפוח לבית ולגוף אנו משלמים יותר ודווקא בנקודת הזמן הקריטית של הניקיונות המאסיביים (וגם העלייה בטמפרטורה שמחייבת יותר הקפדה על היגיינה אישית) המחירים זינקו ב- 7.50%.

במילים אחרות: אנו משלמים כחמישה אחוזים יותר על הוצאות משק הבית במוצרי הצריכה ועדיין לא התייחסנו למחירי הדלק שזינקו ומזנקים בצורה משמעותית, לצד גזרות נוספות וכמו העלאת תעריפי החשמל ועוד.

בנקודה זו חשוב לציין שבמדגם שלנו לא נכללת למשל ההוצאה על כלים חד פעמיים מפלסטיק, מוצר חובה בבתים רבים בישראל במהלך חג הפסח, בעיקר למטרות כשרות אך גם למטרות פיקניק וכן לא באה לידי ביטוי קנייה מוגברת של מוצרי שתייה ממותקים. בשקלול אלה הייתה מתקבלת עלייה תלולה עוד יותר במחירים.

סופרמרקט. ShutterStock
גם מי שנמנעו מייקור המוצרים עד כה, או ייקרו באחוזים בודדים בסך הכל ממתינים עד לאחר הפסח/ShutterStock

החדשות הרעות עוד יותר: העלייה האמיתית תקרה אחרי החג

למרות נתוני ההתייקרות ההנחה היא שההתייקרות האמיתית עדיין לפנינו. מחירי המוצרים הטריים מזנקים מחודש לחודש, בשבוע שעבר אישרה ועדת המחירים את ייקור מוצרי החלב שבפיקוח ב-6.4% (כאן מתבקשים סוגריים גדולים שמלמדים משהו על הכוח שיש לנו, הצרכנים: לא בכדי הקטגוריה הזאת לא התייקרה ואף הוזלה.

מאז "מחאת הקוטג'" יודעות החברות שהציבור רגיש לנעשה במקררי החלב. לעומת זאת, מחיר קילו עוף או בשר הוא נתון נעלם עבור רובנו), השפעות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה על שוק הדגנים עדיין לא הגיעו לקופות ובכלל, חלק גדול מהחברות שהבטיחו שלא יעלו מחירים מחכות עד לאחר הפסח.

יתכן מאוד שכבר במוצאי החג נגלה כי המבצעים של אתמול פינו את מקומם למחירים חדשים ויקרים בהרבה. עם חזרת החמץ למדפים, עוד עלול להסתבר שההתייקרות האמיתי, החדה והכואבת נמצאת עדיין לפנינו.

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully