וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגש: ניצולי שואה מעבירים את לפיד האחריות לדור הבא

סיגל בן דוד ואלן רוזנבאום

4.4.2022 / 9:47

רבעה דוברים הנושאים זיקה אישית לשואה לקחו חלק בפאנל מרגש וסוחף שהתקיים ביום חמישי, בוועידת "ג'רוזלם פוסט" בלונדון. המצעד השנה יעסוק בחשיבות העברת לפיד הזכרון והאחריות, מהשורדים לדורות הבאים

משמאל לימין: איתן ניישלוס - מייסד ונשיא, קרן ניישלוס וניישלוס קפיטל. דור שלישי לניצולי שואה, איב קוגלר, ניצולת שואה קרולין הוניקר, נכדה של שוטרי הנאצים נובוקי סוגיהארה, דור שני לחסיד אומות עולם. יח"צ,
משמאל לימין: איתן ניישלוס - מייסד ונשיא, קרן ניישלוס וניישלוס קפיטל. דור שלישי לניצולי שואה, איב קוגלר, ניצולת שואה קרולין הוניקר, נכדה של שוטרי הנאצים נובוקי סוגיהארה, דור שני לחסיד אומות עולם/יח"צ

בפאנל מרגש וסוחף שהתקיים ביום חמישי, בוועידת "ג'רוזלם פוסט" בלונדון, השתתפו ארבעה דוברים הנושאים זיקה אישית לשואה: איתן נישלוס, דור שלישי לניצולי שואה מאוסטרליה, איב קוגלר, ניצולת שואה מבריטניה, קרולין הונקר, דור שלישי ונכדתו של קצין SS נאצי, ונובוקי סוגיהרה, בנו של הדיפלומט היפני צ'ינו סוגיהרה שהנפיק אלפי אשרות יציאה ליהודי ליטא, והציל אלפי יהודים.
הארבעה, שיצעדו במצעד החיים באושוויץ בירקנאו ב 28 באפריל, הביאו אל השולחן איש איש, את נקודת המבט שלו ונסיבות חייו בהקשר לשואה.

המצעד השנה יעסוק בחשיבות העברת לפיד הזכרון והאחריות, מהשורדים לדורות הבאים. כתב הג'רוזלם פוסט, צביקה קליין, הנחה את הפאנל.

בנאום שקדם לפאנל, סיפרה איב קוגלר לקהל את זכרונותיה כילדה בשואה, והתריעה: "כאשר אתה לא ניצב ומתעמת עם הרוע, הוא ימצא דרך למתוח את הגבולות מעבר לכל דמיון אפשרי. זה לא החל בשישה מיליון נרצחים. זה החל במילים. אבל טיפס ליותר משישה מיליון מהר מאוד. " אמרה קוגלר.

איתן נישלוס, נשיא "קרן נישלוס", הגיב לדבריה של קוגלר והבטיח: "אנו נמשיך להעביר את המסר. אנו ניצבים כאן לפניכם בשם הדור הבא, הדור השלישי. נדליק את הנר, ונעביר את להבת הזיכרון מדור לדור ".

קרולין הונקר לא הייתה מודעת לעברה הנאצי של משפחתה, עד כשהיתה בת 24. היא נדהמה לגלות שבני משפחתה שירתו בצבא הנאצי ובשורות ה S.S. וסיפרה את סיפורה. בתגובה, הודתה לה איב קוגלר על ששיתפה את הדברים על אף הקושי והכאב שנגרם לה.
"זה כל כך חשוב ומשמעותי עבורי" אמרה קרולין. "אני סבורה שזה הדבר היחיד הנכון שנתר לי לעשות נוכח הרקע המשפחתי שלי: לשתף ולספר על זה, לקחת אחריות על הדברים, ולמצוא את המילים שאבות אבותיי לא מצאו לנכון לומר." קרולין הונקר חברה בארגון March of life, שהוקם בגרמניה בידי צאצאי הנאצים שחרתו על דגלם את הנצחת השואה והמאבק באנטישמיות.

הדובר הבא היה נובוקי סוגיהארה, בנו של צ'יאונה סוגיהארה האגדי, שסיפר כי גם הוא לא היה מודע למעשיו ההרואיים של אביו במלחמת העולם השנייה, עד כשהגיע לגיל 19 . סוגיהארה סיפר כיצד פעל אביו בניגוד לאיסור המפורש של הממונים עליו, והנפיק אשרות יציאה שהצילו את חייהם של אלפי יהודים. הוא עצמו גר בישראל מספר שנים ולמד באוניברסיטה העברית.

בהמשך הדיון שאל מנחה הפאנל, קליין, את קרולין האנוקר האם לדעתה האנטישמיות חוזרת לאירופה ולגרמניה. היא השיבה בחיוב וציינה כי בנוסף, חוזרת במקביל גם אותה האדישות לאנטישמיות, בדיוק כפי שהתבטאה לפני 80 שנה.

בסיום הדיון, סיפר איתן נישלוס את סיפורה של סבתו כילדה בבלארוס בתקופת השואה ואת סיפור הצלתה על ידי משפחת צ'ודוסביץ', משפחה נוצרית שהסתירה אותה מהנאצים, ואשר הם עצמם נרצחו מאוחר יותר על ידי הגרמנים. נישלוס ציין את אופיו הייחודי של הפאנל ואמר: "מדהים לראות את הפאנל הבין דורי המרגש שיצרנו כאן כולנו היום כאן בלונדון. אני רוצה להצדיע לכל אחד ואחד מכם על האומץ להתכנס ולהתאחד במטרה לקיים את השיח החשוב הזה ובמיוחד לקרולין על גבורתה הראויה להערכה רבה".

יצויין כי לפני קיום הפאנל, עלה לבמה סקוט סונדרס המייסד והיו"ר של מצעד החיים בבריטניה וסיפר על המצעד שיתקיים לאחר שלוש שנות הפסקה בשל מגפת הקורונה. "בעוד כארבעה שבועות, יצטרפו כ 2000 איש למצעד החיים הבינלאומי בפולין. זה יהיה מפגש קודר, כמו לקחי העבר שלנו. יחד עם זאת, כאן בהווה, אנחנו בהחלט מודעים למצב בגבול עם אוקראינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully