וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעולם בעקבות השמש: מה קורה לחברות האנרגיה הסולארית?

עודכן לאחרונה: 4.4.2022 / 9:28

שמש המשקיעים כבר לא מחממת את מניות חברות האנרגיה הסולארית, שסיכמו את עונת הדוחות השנתיים בירידה ממוצעת של כ-12% במחירן מאז תחילת שנת 2021. זאת לעומת מדד ת"א 125, לדוגמא, שעלה 33.74% לאותה תקופה

התאדות הבאזז הירוק עליו נישאו מניות התחום תרמה לירידה, עם שינוי הכיוון בתנועת המשקיעים לעבר תחומים שחזרו להיות אטרקטיביים עם חזרת כלכלות העולם לשגרה, כדוגמת הנדל"ן והפיננסים.

המודעות העולמית שנטתה לכיוון האנרגיה הירוקה, עם תחילת משבר הקורונה והנתונים על התחממות גלובלית, פינתה את מקומה להכרה בחשיבותם של מקורות האנרגיה הקיימים: הנפט והגז, והעלייה החדה במחירם עם החזרה לשגרה - וביתר שאת עם תחילת מלחמת רוסיה אוקראינה, החזירו גם את המשקיעים למניות האנרגיה ה"קלאסיות".

החברות סיכמו את שנת 2021 בדוחות מעורבים, שגם מצדם לא תרמו לעלייה במניות, ורובן הציגו עלייה בהכנסות לצד העמקת ההפסדים. זאת לאחר ששנת 2021 התאפיינה בעיקר בעליית מחירי חומרי הגלם מהם מיוצרים הפנאלים הסולאריים, שפגעה בפעילותם, לצד עלייה ממוצעת של עד פי 5 במחירי שינועם.

מניות חברות אנרגיה סולארית 2022. ללא, מערכת וואלה!
חמש חברות האנרגיה הסולארית הגדולות בבורסה של ת"א/מערכת וואלה!, ללא

אנלייט - עלייה בשווי

אחת מאותן חברות, עם זאת, הצליחה לשמור על עצמה ירוקה במסכי המשקיעים, ולטפס כ-12.19% מאז תחילת 2021.

אנלייט, הנסחרת בשווי כ-7.18 מיליארד שקל, היא חברת האנרגיה הסולארית בעלת השווי הגבוה ביותר מבין החברות הסולאריות הנסחרות בבורסה בתל אביב, והיחידה מבין 5 החברות הגדולות שהציגה עלייה בשוויה.

הכנסות החברה לשנת הכספים האחרונה עמדו על כ-330.8 מיליון שקל לאחר שעלו 36.9% אל מול שנת 2020. החברה הציגה רווח תפעולי שעמד על 111 מיליון שקל, לאחר שעלה 13.9%, מעבר לרווח נקי של כ-70 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-141 מיליון שקל שנה קודם לכן, והפסד כולל של 176.9 מיליון שקל.

אנלייט נהנתה מתשומת לב המשקיעים בעיקר כתוצאה מציפייה לצמיחה מהירה, שנובעת, בין היתר, מרכישת 90% ממניות חברת קלינרה האמריקאית בסוף יוני 2021 תמורת כ-390 מיליון דולר.

קלינרה החזיקה בעת העסקה בצבר פרויקטים בפיתוח בהיקף של כ-12 ג'יגה-ואט בארה"ב, שהפכה לשוק היעד של כל חברות האנרגיה הסולאריות לאחר שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הצהיר על השקעות בגובה 2 טרילין דולר בתחום.

אנלייט הציגה כי כ-45% מהפרוטפוליו הבשל שלה, שעומד על כ-3.6 ג'יגה ואט (מהם חלקה של החברה עומד על כ-2.7 ג'יגה ואט), מוקם בארה"ב, 32% באירופה, ו-23% בישראל.

פרויקט הרוח של אנלייט בקרואטיה. יחצ,
פרויקט רוח של אנלייט בקרואטיה/יחצ

אנרג'יקס, ירידה של כמעט 15%

לעומתה, אנרג'יקס, ענקית הסולאר הישראלית השנייה בגודלה בבורסה בתל אביב, ירדה כ-14.91% מאז תחילת 2021 ועד סוף מרץ האחרון.

אנרג'יקס נסחרת בשווי כ-6.36 מיליארד שקל והציגה עלייה של 1.35% בהכנסותיה, לצד ירידה ב-EBITDA וברווח הכולל. הכנסותיה עמדו על 266.6 מיליון שקל לשנת 2021, לצד EBITDA של 186.7 מיליון שקל, רווח נקי שעמד על 79.2 מיליון שקל, ורווח כולל שעמד על 5.1 מיליון שקל.

גם אנרג'יקס דיווחה על במהלך הרבעון השלישי של 2021 על רכישת חברה אמריקאית, NCRE, המחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של כ-1.8 ג'יגה-וואט, תמורתה תשלם כ-33 מיליון דולר.

אלא שאנרג'יקס בניגוד לאנלייט, לפחות על פי הערכות האנליסטים, מתקשה בפריסת הפרויקטים שלה בארה"ב. זאת למרות שהחברה מדווחת בדו"ח השנתי שלה על צבר פרויקטים (בשלבים שונים) של כ-8 ג'יג'ה וואט, מהם כ-6 ג'יגה וואט בשלב הייזום, לצד 7 גי'גה וואט ייזום פרויקטים לאגירת אנרגיה.

עופר ינאי, יו"ר נופר אנרגיה. רז עוזיר,
עופר ינאי, יו"ר נופר אנרג'י/רז עוזיר

נופר אנרג'י - מעט שונה מהמתחרות

החברה השלישית בגודלה, נופר אנרג'י, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי 2.96 מיליארד שקל, הפתיעה עם ההכנסות הגבוהות ביותר, שעמדו על 360.7 מיליון שקל לשנת 2021, לצד רווח תפעולי של 9.6 מיליון שקל, ורווח כולל של 8.2 מיליון שקל.

המניה סיכמה ירידה של 4.12% מתחילת 2021 ועד סוף מרץ האחרון, ויש המסבירים זאת בעיקר בשל שונות החברה משאר מתחרותיה, שכן רוב הכנסותיה נבעו מהתקנות של מערכות סולאריות, מאשר ממכירות חשמל.

החברה הציגה במצגת המסכמת לפעילותה לאותה תקופה צבר פרויקטים של כ-2 ג'יגה וואט (סולארי ואגירה), שחלקה בהם עומד על כמחצית, וצפויים להערכתה להניב לה כ-415 מיליון שקל הכנסות, וכ-338 מיליון שקל EBITDA.

צריך לומר שייתכן מאוד שלטווח הארוך מדובר בהשקעה טובה, שכן אנרגיה מתחדשת היא אולי העתיד האנרגטי שנוריש לילדינו, אך לעת זו נראה כי המשקיעים חפצים בעיקר בתוצאות בהווה, ומצפים שיותר פרויקטים שלהן יהפכו למניבים ויפיקו רווחים, מאשר יישארו תלויים בצד הייזום וההוצאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully