וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאנל מעורר השראה: ארגונים יהודים משנים מציאות באוקראינה

סיגל בן דוד ואלן רוזנבאום

4.4.2022 / 9:47

בפאנל שנערך בוועידת הג'רוזלם פוסט בלונדון, דנו שלושה מנהיגי ארגונים יהודים בסוגיית המלחמה באוקראינה והאופן בו ארגונים יהודים מסייעים ומשנים את המציאות בשטח

משמאל לימין - מרגריטה ספיצקו שיין, מנהלת מחלקת התפוצות, אריק פינגרהאט, מנכ"ל הפדרציה היהדוית של צפון אמירקה, חיים בן יעקב, מנכ"ל הקונגרס היהודי האירופי אסייתי. יח"צ,
משמאל לימין - מרגריטה ספיצקו שיין, מנהלת מחלקת התפוצות, אריק פינגרהאט, מנכ"ל הפדרציה היהדוית של צפון אמירקה, חיים בן יעקב, מנכ"ל הקונגרס היהודי האירופי אסייתי/יח"צ

שלושה מנהיגי ארגונים יהודים - אריק פינגרהאט, נשיא ומנכ"ל הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, חיים בן יעקב, מנכ"ל הקונגרס היהודי האירופי-אסייתי ומרגריטה ספיצ'קו שיין העומדת בראש תחום התפוצות, במשרד התפוצות בישראל - לקחו חלק בפאנל בוועידת הג'רוזלם פוסט בלונדון, בו דנו בסוגיית המלחמה באוקראינה והאופן בו ארגונים יהודים מסייעים ומשנים את המציאות בשטח. את הדיון הנחה כתב הג'רוזלם פוסט, צביקה קליין.

פינגרהוט, שביקר באזור מספר פעמים מאז החלו הקרבות באוקראינה, ציין כי רוב הפליטים הינם נשים וילדים, היות וגברים הכשירים להילחם מבחינת הגיל, אינם מורשים לעזוב. לדבריו, עד כה, גייסו הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה 50 מיליון דולר לצורכי החירום, בנוסף ל 100 מיליון הדולר שהועברו כמימון שנתי בשנה שעברה. בנוסף, ארגוני סיוע יהודים כמו הסוכנות היהודית והג'וינט, משנעים אנשים אל הגבול ומשם, לבתי מלון או בתי חולים. "יש צורך אדיר בפתרונות דיור ובמתן סיוע הומניטרי לפליטים במדינות הגובלות". אמר פינגרהאט. הוא שיבח את ממשלת ישראל שלצד יתר העולם היהודי, התגייסו מיד לסייע ולשתף פעולה באופן נרחב. פינגרהוט העריך כי המשבר לא יסתיים בקרוב וכי גם צרכי הקליטה של עולים חדשים מאוקראינה לישראל, יהוו נדבך משמעותי".


מרגריטה ספיצ'קו שיין, ציינה כי ממשלת ישראל הגיבה במהירות וביעילות למשבר ושילבה כוחות עם ארגונים יהודיים כמו הג'ויינט וחב"ד, הפועלים באזור. "אנחנו עובדים איתם כדי לספק סיוע הומניטרי, וכדי להפוך את הכספים הממשלתיים למזון, תרופות, משימות חילוץ והצלה ודיור זמני". ספיצ'קו- שיין, הוסיפה שיש לה בני משפחה הן באוקראינה והן ברוסיה, וכי זו היא חשופה לסיפורים האישיים הקשים בשני הצדדים. היא סיפרה כי רוב בני משפחתה האוקראינים נשארים מאחור כי ילדיהם, שהם בטווח גיל הלחימה, אינם יכולים לעזוב. לעומת זאת, רבים מקרוביה ברוסיה, בורחים.

חיים בן יעקב, מנכ"ל הקונגרס היהודי האירופי-אסייתי (EAJC), אמר בדיון כי הקהילה היהודית במולדובה בסיוע ה-EAJC, ארגנה 11 מתחמי לינה זמניים במולדובה לפליטים יהודים, וכי אנשיה פעילים גם באוקראינה ובערים במערב אירופה כמו בוינה וברלין.

באופן מעורר עניין, סיפר בן יעקב, על מסמך שהתגלה בגנזך בקהיר, המצביע על כך שיהודים התגוררו באוקראינה כבר מאז המאה העשירית. "אתגר נוסף משמעותי יהיה כעת להעניק סיוע למשפחות לקראת חג הפסח ולעזור להן לחגוג את החג בתקופה מאתגרת זו". אמר בן יעקב והוסיף כי עתיד החיים היהודיים והקהילות היהודיות במדינות פוסט-סובייטיות כמו אוקראינה, רוסיה, בלארוס, מולדובה וקזחסטן, תלוי מאוד בהתפתחויות הגיאופוליטיות באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully