וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועצה האזורית שהפרה את צו המבקר

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 17:00

מבקר הפנים של המועצה האזורית מרחבים יהודה רגב צהל, פוטר על ידי המועצה למרות שקיבל צו הגנה כחושף שחיתויות, שאוסר על פיטוריו. בית הדין לעבודה דחה את הפיטורים, אך המבקר קבע כי בעקבות הדיון בבית הדין הוא מפסיק את צו ההגנה

האם מבקר המדינה מרוקן מתוכן את מוסד ההגנה על חושפי שחיתויות במקומות עבודה ציבוריים? השאלה הזאת עולה ומתעוררת לאור פסק דין חריף למדי של בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע שעסק בבקשתו של מבקר הפנים של המועצה אזורית מרחבים, יהודה רגב צהל, למנוע את פיטוריו.

רגב צהל פוטר אף שקיבל צו הגנה של חושף שחיתויות מאת מבקר המדינה ולכן כל זמן שהצו קיים אסור היה למועצה לפטר אותו.

רגב צהל שמלווה על ידי התנועה לאיכות השלטון, קיבל עוד בסוף שנת 2018 צו הגנה של חושף שחיתויות מאת מבקר המדינה דאז, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא.

בצו ההגנה קבע שפירא כי המועצה לא תפגע בתפקידו מעמדו ובסמכויותיו ובזכויותיו של רגב צהל ותאפשר לו למלא את תפקידו ללא מגבלות וללא סייגים וכן תאפשר לו גישה לכל מאגר מידע לצורך ביצוע תפקיד.

אך למרות צו ההגנה, לפני שנה שלחה המועצה לרגב צהל זימון לשימוע לפני פיטורים בהמשך לזימון לפני פיטורים הוציא מבקר המדינה הנוכחי, מתניהו אנגלמן, לרגב צהל צו הגנה זמני שבו קבע כי על המועצה להימנע מכל פעולה הנוגעת להליכי השימוע נגדו ועליה לשמור על תפקידיו, מעמדו, סמכויותיו וזכויותיו. המבקר הנוכחי קבע כי הצו יעמוד בתוקפו עד לסוף חודש מרץ 2022.

"מעשה שלא בתום לב"

כאן הסיפור החל להסתבך: בסוף חודש פברואר האחרון הגישה המועצה לבית הדין לעבודה כתב תביעה שבמסגרתו היא עתרה לקבלת סעד הצהרתי שיקבע שהיא זכאית לזמן את רגב צהל לישיבת שימוע במטרה לשקול את פיטוריו.

בית הדין דחה את הבקשה אך קבע כי המועצה "אינה זקוקה לאישורו של בית הדין לזימון עובד לישיבת שימוע כל עוד היא פועלת על פי הוראות הדין והפסיקה ונראה כי התובעת מבקשת לקבל 'הכשר' מראש לפיטורי התובע וזאת עוד טרם נבחנו עילות הפיטורים על ידי מליאת המועצה כנדרש על פי דין".

אלא שהמועצה שכחה לספר לבית הדין את העניין הפעוט שלרגב צהל עומד צו הגנה לחושף שחיתויות שאסור עליה לפטר אותו.

בעקבות ההחלטה של בית הדין, בתחילת חודש מרץ המועצה החליטה לפטר את רגב צהל ובמקום שמבקר המדינה יזכיר למעוצה שהיא הפרה את צו ההגנה, הוא הודיע לרגב צהל שבעקבות בקשתו למנוע את פיטוריו, פנייה שהוגשה כאמור לבית הדין האזורי לעבודה, הוא מפסיק לטפל בבקשתו ובכך למעשה הוא הסיר ממנו את צו ההגנה.

לבסוף, בית הדין לעבודה קיבל את בקשתו של רגב צהל וקבע כי פיטוריו של רגב צהל מבוטלים וכי על המועצה לשלם לו עשרת אלפים שקל. בכל הנוגע להתנהלות המועצה ולעובדה כי האחרונה הסתירה מבית הדין את העבודה שהוצא לרגב צהל צו הגנה כתבה השופטת יעל אלנברג שהם, אליה הצטרפו נציגי הציבור, מרים יעיש ויצחק אמור:

"בפניית המועצה לבית הדין במסגרת ההליך הקודם, ביקשה המועצה להעביר את המחלוקת לפתחו של בית הדין על מנת להוציא את העניין מגדר סמכותו של מבקר המדינה ובדרך זו לעקוף את ההליך המתנהל בפניו. גם פעולה זו היא מעשה שלא בתום לב. משמצא מבקר המדינה ליתן צווי הגנה על בסיס עובדות ומסמכים שהוצגו בפניו, יש לכבד החלטותיו ולאפשר לו את מיצוי ההליכים בפניו".

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה. מארק ישראל סלם,
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן/מארק ישראל סלם

מבקר המדינה מגן על חושפי שחיתויות

מטעם משרד מבקר המדינה נמסר כי "מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הגן, וימשיך להגן, על חושף השחיתויות. בשעה שראש המועצה האזורית מרחבים הפר את צו ההגנה פנה המבקר ליועצת המשפטית לממשלה על מנת שתפעיל את סמכותה ותורה למשטרה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש המועצה בחשד להפרת צו ההגנה. מיותר לציין כי צעד כזה נחשב לחריג בהגנה, והמבקר לא היסס להשתמש בכלי זה כדי להגן על חושף השחיתויות.

הפסקת הבירור נעשתה לאחר פנייתו של רגב צהל לבית הדין ובשל קיומו של הליך תלוי ועומד באותו עניין, ובהתאם לסעיף 38(5) לחוק מבקר המדינה. מבקר המדינה מבהיר את המובן מאליו כי למר רגב עומדת ההגנה של הצו הקבוע שנתן המבקר הקודם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully