וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקווה לאשליות: המשבר באוקראינה לא נפתר והשווקים מחפשים את דרכם

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

4.4.2022 / 15:08

הדרך לשלום עדיין מלאה מהמורות, ובארה"ב מנסים להתגבר על המכשול עם שחרור חביות הנפט הגדול בהיסטוריה. סקירה עולמית

מחירי הנפט עשויים לנשום אוויר דליל לתקופה מסוימת, עקב ההחלטה של ארצות הברית לשחרר מיליון חביות ליום ממאגר הרזרבות במהלך חצי השנה הקרובה, שחרור הרזרבות הגדול ביותר בהיסטוריה. מלבד זאת, פרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה ביום רביעי הקרוב יזכה לתשומת לב בחיפוש אחר רמזים על המשך תוואי העלאות הריבית, במיוחד לאחר ההיפוך של עקום התשואות 2-10 מתחת לאפס לראשונה מאז שנת 2019. חשוב לציין כי כל מיתון במהלך ה-70 השנים האחרונות התרחש לאחר היפוך של העקום גם אם לקח למיתון כמה שנים אחרי. בארצות הברית נקבל גם את מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים של מכון ISM שצפוי להצביע על השיפור בסקטור לאחר הירידה בעקבות גל הקורונה האחרון. בגוש היורו, מדד המחירים ליצרן צפוי להישאר גבוה בהובלת מחירי האנרגיה. בהודו הבנק המרכזי ההודי ייפגש על מנת להחליט על הריבית.

יומן אירועים כלכליים

שני: גוש היורו - מדד ביטחון המשקיעים של SENTIX (אפריל). גרמניה - מאזן סחר (פברואר). ארצות הברית- הזמנות מפעלים (פברואר).
שלישי: אוסטרליה - החלטת ריבית הבנק המרכזי האוסטרלי. דרום קוריאה - מדד המחירים לצרכן (מרץ). ארצות הברית - מדד מנהלי הרכש סקטור השירותים של ISM (מרץ).
רביעי: סין - מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים של CAIXIN (מרץ). גוש היורו - מדד המחירים ליצרן (פברואר). ארצות הברית - פרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה.
חמישי: גרמניה - ייצור תעשייתי (פברואר). ארצות הברית - תביעות אבטלה שבועיות. גוש היורו - מכירות קמעונאיות (פברואר).
שישי: הודו - החלטת ריבית הבנק המרכזי ההודי.

מכליות נפט עוברות במצרי הורמוז, 21 בדצמבר 2018. רויטרס
מכליות הנפט במרכז העניינים/רויטרס

המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה בשבוע שעבר בטורקיה נגמר באופטימיות מסוימת לאור ההצרה של רוסיה כי היא תצמצם בצורה משמעותית את הפעילות שלה סביב אזור קייב. עם זאת, האופטימיות הייתה קצרה כאשר תשומת הלב עברה להתמקד בזוועות שגילו באזורים שהרוסים נסוגו מהם. במהלך סוף השבוע היו קריאות מחדש לסנקציות נוספות מצד ארצות הברית ואירופה כאשר הסנקציות בתחום האנרגיה עדיין נותרו ללא החלטה. באותו הזמן המחלוקת סביב חיוב תשלום הגז כאשר מדינות רבות באירופה דוחות את דרישתו של פוטין לשלם עבור הגז במטבע הרובל הרוסי בטענה להפרת חוזה. נכון לבוקר זה מחיר חבית נפט מסוג ברנט נסחרת סביב 105.55 דולר לחבית ומחיר הגז באירופה נסחר ב-111.40 יורו עבור MWh.

שורה תחתונה: הדרך לפתרון המשבר צפויה להיות מלאה מהמורות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

נתוני מאקרו - פרוטוקולים מישיבת הפד, ISM סקטור השירותים

ביום רביעי הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה יפורסמו. המשקיעים מצפים במתח לקרוא את הפרוטוקולים בחיפוש אחר פרטים לגבי ההעלאות הבאות וצמצום המאזן, פקטור משמעותי עבור השווקים. צמצום המאזן בפתח עשוי להביא לעלייה כלפי מעלה בתשואות, במיוחד במחיריהם של אגרות החוב ארוכות הטווח. בנוסף לאחר פרסום מדד מנהלי הרכש בשבוע שעבר שהראה כי כלכלת ארצות הברית לא הושפעה במיוחד מהמשבר באוקראינה, מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים של מכון ISM צפוי להצביע על שיפור בסקטור השירותים שנהנה מהירידה לאחרונה במספר הנדבקים בקורונה.

שורה תחתונה: הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה יזכו למעקב צמוד בחיפוש אחר פרטים למדיניות בעתיד בעוד שמדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים של ISM צפוי להצביע על חוזקה של הכלכלה האמריקאית, תוואי שונה מאירופה.

תושב מקומי הולך ליד בניין דירות שנהרס במריופול, 3 באפריל 2022. רויטרס
הבנק המרכזי צריך לתמוך ביורו בעקבות האירועים באוקראינה/רויטרס

פגישת הבנק המרכזי ההודי: גישה של צמצום בהמשך

בהתאם לציפיות שלנו הבנק המרכזי ההודי השאיר את הסטאטוס קוו בפגישה האחרונה שלו למרות ציפיות השווקים שהיו גבוהות להעלאה בריבית הריפו. הבנק המרכזי ההודי ייפגש שוב ביום שישי כאשר שינוי בטון ממרחיב לניטרלי עשוי להתרחש לאור הסכנות לאינפלציה גבוהה יותר ומתמשכת מעל הרצועה העליונה של הבנק. חשוב לציין כי הממשלה החליטה לאחרונה להעביר חלק מהעלייה במחירי הנפט לכלכלה דרך העלאת מחירי הדלק ועשוי לגרום להפתעה כלפי מעלה באינפלציה. יחד עם זאת לאור ההרכב היוני של הוועדה אנו צופים כי הבנק עשוי להמשיך להתנגד לשינוי לריבית הריפו שעומדת על 3.35%-הפכה למעשה לחסרת משמעות לאור העובדה ששיעור הריבית לטווחים קצרים חצתה את רף ה-4% כבר.

שורה תחתונה: לא צפוי שינוי כלשהו לשיעור הריבית על אף העובדה כי המדיניות עשויה לאמץ קו מדיניות ניטרלי לעומת מרחיבה.

האם היורו יכול להתחזק מחדש?

פלישת רוסיה לאוקראינה הובילה לתנועות כספים לעבר נכסים שנחשבים לחוף מבטחים מה שגורם להעדפה של נכסים אמריקאים. כתוצאה מכך הביקוש למטבע הדולר התחזק ובמיוחד מול היורו לאור הקרבה הגיאוגרפית של מדינות אירופה לסכסוך וקשרי המסחר ההדוקים יותר (כולל עצמאות אנרגטית) עם רוסיה ואוקראינה. אירופה עד כה נפגעה במידה רבה יותר מאשר ארצות הברית עם אי הוודאות בשווקים הפיננסים והתחזית הכלכלית. עם זאת העובדה כי האינפלציה ממשיכה לזנק מעלה(האינפלציה בגרמניה הגיעה לעלייה של 7.6% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה) לאור חששות אספקה, ציפיות השווקים להעלאת ריבית מצד הבנק המרכזי האירופאי כבר בחודש ספטמבר הקרוב קיבלו דחיפה גדולה והשחקנים בשוק מצפים למעבר למדיניות מצמצמת מצד הבנק. בינתיים, יותר מ-90% משוק אגרות החוב הגמרני נסחר בטריטוריה של ריבית חיובית. התשואות החיוביות התחילו להביא למומנטום בשערו של היורו אל מול הדולר כאשר הוא נסחר ברמתו הגבוהה ביותר מזה 4 שבועות.

שורה תחתונה: לאור העלייה המתמשכת באינפלציה בגוש היורו, הבנק המרכזי האירופאי צריך להגיב וזה עשוי לתמוך במטבע היורו.

מחירי הברזל באירופה שוברים שיאים

מחירי הברזל באירופה שוברים שיאים לאחרונה כאשר מחיר ברזל מסוג HRC הגיע ל-1435 יורו לטון אחד, עלייה של יותר מ-50% מאז פלישת רוסיה לאוקרינה. נכון למספרים של שנת 2021, בעוד שרוסיה היא היצרנית החמישית בגודלה בעולם, אוקראינה היא ה-14 בעולם, איבוד של קרוב ל-5% מן התפוקה העולמית של ברזל. במונחי הייצוא של ברזל של 2 המדינות לאירופה הם אחראיות על 21% מסך הייבוא של ברזל לאירופה שכעת נפגע. בנוסף לזה גם מחירי חומרי הגלם שמשמשים לייצור ברזל כמו מרבצי ברזל, גז, פחם מכבידים על יצרני הברזל האירופאים ומשפיעים לרעה על היכולת שלהם להגביר את התפוקה. סביבה של מחירי ברזל גבוהים צפויה להישאר איתנו בתקופה הקרובה ולהיטיב עם היצרנים. בעוד שמחירים גבוהים עשויים להביא לפגיעה קשה בביקוש אנו מאמינים כי העלייה בהשקעות בפיתוח אנרגיות מתחדשות תחת תוכנית REPpowerEU תביא לירידה בסיכון לתרחיש כזה.

שורה תחתונה: מחירי הברזל הגבוהים עקב השיבושים בהיצע מהקונפליקט בין רוסיה לאוקראינה עשויים להימשך בתקופה הקרובה.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • אוקראינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully