וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי החולים העצמאיים מאיימים בשביתה. למה שר הבריאות לא חותם?

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 16:25

שבעת בתי החולים העצמאיים בישראל, שמתוקצבים באופן חלקי על ידי המדינה, נמצאים שוב במשבר תקציבי ותזרימי חמור ומאיימים בשביתה. מנכ"ל ביה"ח לניאדו :"לא יהיה לנו כסף לשלם משכורות לעובדים במאי". גורם המעורה בפרטים: "הכל מוסכם וסגור, חסרה רק חתימת שר הבריאות"

שבעת בתי החולים העצמאיים בישראל, שמתוקצבים באופן חלקי על ידי המדינה, נמצאים שוב במשבר תקציבי ותזרימי חמור. בשל כך הם מאיימים, אחרי חצי שנה של שקט, בהשבתה, במחאה על אי העברת 600 מיליוני השקלים שהובטחו להם לשנת 2022, על ידי משרדי האוצר והבריאות.

"הגענו כבר לדחיה של 150 ימים בתשלומים לספקים", אומר לוואלה נדב חן, מנכ"ל בית החולים לניאדו בנתניה "לא יהיה לנו כסף לשלם משכורות לעובדים במאי".

בתחילת ספטמבר 2021, בשיאו של גל הקורונה הרביעי, הושבתו הדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה, ושלושת בתי החולים בנצרת, ומנהליהן הקימו אוהל מול משרד הבריאות במחאה על אי העברת תקציב של 600 מליון שקלים שהובטח להם. רק לאחר הפעלת לחץ מאסיבי הכסף הועבר.

בית חולים לניאדו בנתניה ממנו נמלטה ניצה ברבי לאחר שהתאשפזה ללדת. שלומי גבאי
בית החולים לניאדו בנתניה: אם יושבת, העיר תישאר בלי בית חולים. כך גם בירושלים בה פועלים בתיה"ח הדסה ושערי צדק/שלומי גבאי

"בירושלים ובנתניה אין בכלל בתי חולים ציבוריים"

לפני כשלושה ימים, ב-1 באפריל פנה פורום בתי החולים הציבוריים במכתב לשר הבריאות ושר האוצר והתריע שבתי החולים העצמאיים לא יוכלו להמשיך ולספק שירותי בריאות חיוניים לציבור, מכיוון שמתחילת השנה, במשך שלושה חודשים, לא עברה ולו אגורה שחוקה לבתי החולים.

"כל הצעדים האפשריים לגישור על הגירעון התזרימי כבר נוצלו", נכתב שם, "אנחנו עומדים רגע אחד מאי יכולת לשלם שכר לעובדים ערב הפסח. אאותם עובדים שנתנו את הנשמה שלהם במאבק נגד נגיף הקורונה בשנתיים האחרונות יצטרכו להסתפק במחיאות כפיים, ב'פייק' הערכה ולקבל את פני החג בחשש כבד של אי קבלת משכורת".

"בתי החולים העצמאיים מטפלים האותו הציבור כמו בתי החולים של המדינה וקופות החולים", אומר מנכ"ל לניאדו, "הוקמנו על ידי עמותות בגלל מחסור בבתי חולים בארץ. בירושלים אין בכלל בית חולים ציבורי, אלא רק עצמאיים, הדסה ושערי צדק ובנתניה אותו הדבר. בתי חולים הם לא עסק רווחי, אלא גירעוני ואידיאולוגי, והמפעילים שופכים כספים כדי להחיות אותם.

"מכיוון שהמדינה הבינה שאנחנו מטפלים באותו הציבור שבו מטפלים בתי החולים הציבוריים, הם קובעים כמה נגבה מהחולים על פי מחירון של משרד הבריאות, מכריחים אותנו לתת הנחה של 21% לקופות החולים ומודעים לגירעון הקבוע שלנו שעומד על 20%.

לא ביקשנו שיבנו לנו בניינים ויחזיקו אותנו כמו בבתי החולים הממשלתיים, אלא שיכסו לנו את הבור שנפער בתקציב בגלל שלא מאפשרים לנו לגבות מחירים גבוהים יותר.

שר הבריאות, ניצן הורוביץ ומנכ״ל המשר,  נחמן אש מציג חוזר מנכ״ל חדש בנושא איסור מתן ״טיפולים״  להמרת זהות מגדרית ונטייה מינית. אבשלום ששוני, מעריב
שר הבריאות ניצן הורוביץ. על פי גורמים המעורים בפרטי המו"מ, הכל מסוכם ואפילו כתוב - חסרה רק החתימה שלו, אך ממשרד הבריאות טרם הגיבו/מעריב, אבשלום ששוני

למה שר הבריאות לא חותם?

"הגירעון של כל שבעת בתי החולים", מוסיף נדב חן, "עומד על 1.2 מיליארד שקלים בשנה. האוצר והבריאות נתנו לנו 600 מיליון שקלים, מה שלא מכסה את הגירעון אבל נותן לנו וודאות וצפי כמה נצטרך לגייס מתרומות. תקציב המדינה עבר, חוק ההסדרים עבר, ומה שנשאר למשרד הבריאות והאוצר זה לחתום על התקנות ולהעביר את הכסף, יש ביניהם ויכוח ובתכל'ס הכסף לא עובר ואנחנו לא יכולים לשלם לספקים".

מה הצעד הבא שלכם?
"באוצר אמרו לנו שהם מחכים לחתימה של משרד הבריאות ומשום מה הורביץ מתמהמה. הכסף הזה לא הולך לדיבידנדים, אלא לאמא ולאבא וסבתא. אם לא יהיה לי כסף, הספקים יעצרו אץ האספקה. אני לא רוצה להגיע למצב, כמו לפני חצי שנה, שרצו לנתק לנו את המים. אם הכסף לא יעבור נאלץ לנקוט בצעדים".

גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן טוענים שלמעשה הכל סגור ומסוכם, אך נדרשת עדיין חתימת שר הבריאות. ממשרד הבריאות לא הגיבו לפנייתנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully