וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה ואמנות: מטבעות קריפטו ויצירות NFT בגזרת אוקראינה

עודכן לאחרונה: 6.4.2022 / 10:32

בדומה לטכנולוגיות רבות שהאיצו את התפתחותן, גם המטבעות והאמנות הדיגיטליים מרימים ראש במלחמה באוקראינה. כך הם משפיעים על החזית

המלחמה המתחוללת באוקראינה בשבועות האחרונים היא היסטורית במובנים רבים. בין היתר, מדובר בסכסוך הראשון בעולם שבו יש חשיבות עצומה לשימוש בטכנולוגיית הקריפטו. בדומה לטכנולוגיות רבות אחרות שמלחמות האיצו את התפתחותן, השימוש במטבעות דיגיטליים לצרכי העברות כספים, גיוס תרומות ועקיפת מערכות כלכליות קיימות קיבל דחיפה אדירה בעקבות אירועי המלחמה. ניתן לזהות כמה דרכים בהן הקריפטו וה-NFT משפיעים על החזית הרוסית-אוקראינית.

תושבים מקומיים חולפים על פני בניין שנהרס במריופול, 3 באפריל 2022. רויטרס
הצדדים הנסתרים שמאחורי הקלעים. מריופול השבוע/רויטרס

עם פלישתה של רוסיה לאוקראינה, הוטלו עליה סנקציות כלכליות מחמירות שבפועל ניתקו אותה מהמערכת הכלכלית העולמית. כמו כן, ארצות הברית אסרה על חברות אמריקאית לבצע עסקאות עם שורה של אישים וגופים רוסים. בעקבות כך צנח ערך הרובל דרמטית, וכספם של אזרחי רוסיה איבד את ערכו. לאור זאת, שיערו רבים שמטבעות דיגיטליים, בייחוד ביטקוין, ישמשו כאמצעי לאכיפת ההגבלות האלה. התדמית של הקריפטו כאמצעי סחר חליפין וירטואלי, המתקיים במחשכים ולכן מתאים במיוחד להלבנת כספים, עמדה כאן למבחן. מובילי תעשיית הקריפטו מיהרו להבהיר שדווקא קיים מעקב לגבי העסקאות המתבצעות על גבי הבלוקצ'יין ושהם יישרו קו עם הסנקציות נגד רוסיה. מנכ"ל חברת Coinbase, הפלטפורמה המובילה למסחר קריפטו בארצות הברית, הכריז בראיון שחברתו נתונה לחוק האמריקאי כמו כל חברה אחרת. "אנו חוסמים עסקאות מכתובות IP השייכות למי שחלות עליו סנקציות", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

יחד עם זאת, מאז תחילת המלחמה ישנה עלייה ניכרת בעסקאות המרת רובל למטבעות כמו ביטקוין ו-Tether. חלק ממנה אולי אכן מגיע מצד אוליגרכים המנסים למלט את כספם, אך מאידך גם אזרחים רוסים תמימים משתמשים באופציה הזו כדי לנסות להציל את חסכונותיהם. לעתים, השימוש בקריפטו בהקשר הזה, נובע לרוב מחוסר ברירה של ממש, כפי שעולה מדיווחים על תיירים רוסים שנתקעו באתרי נופש לאחר הפלישה הלא צפויה. כרטיסי האשראי שלהם בוטלו בעקבות החלטת חברות האשראי להפסיק לעבוד עם לקוחות ברוסיה, ותשלום בקריפטו הפך עבורם לדרך היחידה להמשיך לממן את מחייתם.

אוקראינה בחזית טכנולוגיית הקריפטו

אוקראינה מדורגת כמדינה הרביעית בעולם מבחינת קצב אימוץ הקריפטו, ובשנים האחרונות היא עודדה אקטיבית חברות קריפטו להעביר את פעילותן למדינה. בפברואר השנה, 6 ימים בלבד לפני פלישת הכוחות הרוסים, העביר הפרלמנט האוקראיני חקיקה פורצת דרך המסדירה את השימוש בקריפטו במדינה. באמצע חודש מרץ, חתם ולודימיר זלנסקי על חוק נוסף ההופך מטבעות הקריפטו ונכסים דיגיטליים אחרים לחוקיים במדינה.

עבור מיליוני האוקראינים הנמלטים מביתם, הקריפטו מהווה דרך נוחה לקחת עמם את כספם במציאות שבה כלכלת המדינה נמצאת בסכנת קריסה. לאחר שהעברות כספים ומשיכת מטבע זר בכל אוקראינה הושהו בתחילת הפלישה, הגיע נפח עסקאות הקריפטו במדינה לשיא. השימוש במטבעות דיגיטליים אמנם אינו אידיאלי בתנאים שבהם תשתית האינטרנט לא תמיד אמינה, אבל ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת כעת להעביר כספים בקלות רבה. "ביטקוין הוא נכס מלחמה מושלם, למרבה הצער", אמר האנליסט סם קלאהן מ-Swan Bitcoin בראיון לאתר C-Net. "זה נכס שונה מאוד מדברים כמו זהב או אמנות שתלויים על קירות או מאוחסנים בכספות בנקים. אנשים יכולים לחצות גבולות בלי ששום דבר יוחרם, ועם 12 מילים ששמורות בראש שלהם יש להם שוב גישה לכסף שלהם".

ביטקוין. Lightrocket, GettyImages
"זה נכס שונה מאוד מדברים כמו זהב או אמנות שתלויים על קירות או מאוחסנים בכספות בנקים. אנשים יכולים לחצות גבולות בלי ששום דבר יוחרם, ועם 12 מילים ששמורות בראש שלהם יש להם שוב גישה לכסף שלהם"/GettyImages, Lightrocket

התבססותה של טכנולוגיית הקריפטו באוקראינה באה לידי ביטוי בגיוס נרחב של מטבעות דיגיטליים למימון הלחימה ותמיכה בנפגעים. לפני כמה שבועות, ממשלת אוקראינה הקימה אתר רשמי בו היא מזמינה אנשים מכל העולם לתרום קריפטו למען העם האוקראיני. "עזרו לאוקראינה עם קריפטו, אל תשאירו אותנו לבד עם האויב", זועקת הכותרת באתר, אשר מציין שיותר מ-70 מיליון דולר כבר נתרמו על באופן זה. ניתן לשער כי צעדי החקיקה של זלנסקי נובעים מן הרצון להשתמש בכספים אלה בכמה שיותר דרכים. חברות הקריפטו, שכאמור לרבות מהן פעילות באוקראינה, הצטרפו גם הן למאבק על ידי הקלות והנחות למשתמשים האוקראינים שלהם.

במקביל לכל אלה, הפכה מכירת יצירות NFT לאמצעי גיוס כספים יעיל במיוחד עבור העם האוקראיני. בעוד שממשלת אוקראינה מכרה שטרות חוב רשמיים, התאגדויות עצמאיות של אמנים גייסו כספים באמצעות מכירת דימויים של הדגל האוקראיני כאסימון חסר תחליף. לאחר שהאקטיביסטית הרוסית יוצאת להקת פוסי ריוט, נדז'דה טולוקוניקובה, תמכה בפרויקט, נמכר אחד הדגלים ביותר מ-6.7 מיליון דולר. קהילת ה-NFT באוקראינה אף השיקה "מוזיאון" ראשון מסוגו בעולם בשם "מטא היסטוריה: מוזיאון מלחמה". הפרויקט הצליח לגייס יותר מחצי מיליון דולר למען אוקראינה כבר ביום הראשון למכירת המוצגים הווירטואליים שבו. יוצרים מכל העולם משיקים פרויקטים נוספים הנמכרים בזירות מסחר ה-NFT במה שהוא ככל הנראה גיוס קריפטו ההמונים הראשון בהיסטוריה.

NFT אוקראינה. ShutterStock
טכנולוגיית ה-NFT הפכה לאמצעי גיוס כספים נגיש/ShutterStock

בעוד לא ברור מתי תסתיים המלחמה באוקראינה, ניתן לומר כבר עתה בוודאות שאחת ההשלכות שלה היא התחזקות הקריפטו כאמצעי כלכלי שעמיד בפני משברים מקומיים. במקביל, טכנולוגיית ה-NFT הפכה לאמצעי גיוס כספים גלובלי יעיל ונגיש מאין כמוהו. גם מי שהטילו ספק בעתידן והיתכנותן של המצאות אלו, לא יכול להתעלם מהתפקיד המרכזי שלהן במשבר הנוכחי. האם קריפטו יתברר כנשק הסודי של זלנסקי, ומה יהיה תפקידו לאורך זמן במערכת הכלכלית של כל אחד מהצדדים? נצטרך להמתין ולגלות. עם זאת ברור כבר עתה, שמדינות לא יוכלו יותר להתעלם מהצורך להסדיר בחקיקה את השימוש בנכסים החדשים של העידן הווירטואלי.

מתעניינים בשיווק הפרוייקט שלכם? רוצים להבין את עולמות ה-NFT וWEB-3? תוכלו למצוא המון מידע בבלוג שלי.

  • עוד באותו נושא:
  • NFT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully