וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים סלט מהנתונים: אין מחסור בעגבניות ובביצים

עודכן לאחרונה: 6.4.2022 / 13:04

"הניסיון לזרוע היסטריה, כאילו יהיה מחסור בירקות בארץ, הוא חלק מהתרגילים שעושים היבואנים כדי לבקש מימון, והחקלאים מסייעים להם בכך" אומר גורם בכיר במשרד החקלאות, שאישר מכסות יבוא של ירקות ללא מכס כדי להוזיל את מחירם לצרכנים

רק אתמול התבשרנו על זינוק במחירי העגבניות בשל הקרה שפגעה במדינות האזור לפני כחודשיים. האוזן של הצרכן הישראלי רגילה כבר לסיפורים שכאלה: פעם בצורת, פעם ברד, פעם אובך ופעם קרה. כל שינוי במזג האוויר הוא עילה ל"מחסור" שבעקבותיו מגיעה עליית מחירים.

אז כן, קרה כן הייתה - ואפילו הטענה שהיא פגעה ביבולים, בעיקר של העגבניות, גם היא נכונה. אבל מחסור ברשתות דווקא לא צפוי - וגם לא עלייה במחיר, אלא אם כן מישהו החליט לעשות על הצרכן סיבוב, כפי שרומז מקור בכיר במשרד החקלאות.

אם כן, חזל"ש: מי שהתחיל לצבור עגבניות לפני החג, בגלל הצפי לעליית מחירים חדה של מעל 20 שקלים לקילו - יכול להירגע. ההיסטריה מיותרת. גורמים בכירים במשרד החקלאות אומרים ל"וואלה" שאין שום סיבה שהמחיר ימשיך להתייקר, ויותר מזה - יש סיכוי טוב שירד בחזרה לרמה שפויה בקרוב מאוד, בגלל פתיחה של מכסות ייבוא גדולות פטורות ממס.

מכיוון שהמחיר העגבנייה לקמעונאי עומד על בין 12 ל- 15 שקלים, הרשתות הגדולות סופגות חלק ניכר מעליית המחירים: "הייתה קרה ולכן היה קשה לגדל", אמר אתמול רמי לוי, "וכשיש חוסר ההיצע הוא קטן והביקוש הוא גדול ולכן המחיר זינק. להביא עגבנייה מטורקיה עולה לי 8 שקל, ואז המדינה לוקחת עוד שקל מס. המדינה לא מתביישת לקחת מס, ויש עוד עלויות של הפצה זה המחיר יגיע ל-20 שקל לקילו. כרגע אנחנו מסבסדים את זה".

רמי לוי אמר אמת, אבל מספר שעות לאחר ששוחח עמנו, התברר שבגלל הקרה שפגעה לא רק בעגבניות, אלא גם במלפפונים ובקישואים, פתח משרד החקלאות מכסות פטורות ממכס, שעליהן הקמעונאים לא יצטרך לשלם אפילו שקל של מכסי-מגן.

הירקות אמורים להגיע בקרוב לישראל ועל פי משרד החקלאות, לא יהיה מחסור שיגרום לעליית מחירים. נכון שתנאי מזג אוויר דומים ביוון, תורכיה וירדן, הביאו למחסור גם שם. אלא שלפחות הייבוא מירדן ימשך כסדרו, בגלל הסכמים לרגל שנת השמיטה שנחתמו כבר לפני שנתיים - והירדנים מחויבים להם.

סופרמרקט, וואלה לא פראיירים. דורון שיינר, ShutterStock
על פי משרד החקלאות, אחרי פתיחת מכסות ליבוא פטור ממכס, לא צפוי מחסור- לא בביצים ולא בעגבניות/ShutterStock, דורון שיינר

ושאר ירקות: גם מלפפונים וקישואים יגיעו לישראל ללא מכס

לפי נתוני משרד החקלאות הישראלים צורכים בממוצע 14,000 טונות של עגבניות בחודש, ולפני הפסח נקבעה מכסה של 1,500 טונות שאמורה לכסות על המחסור, אותה ניתן לייבא מ- 16 מדינות מאושרות לייבוא באירופה, ביניהן איטליה, ספרד, פורטוגל וגרמניה. בנוסף ניתנה מכסה של 4,500 טונות למלפפונים וקישואים, כך שסלט ומרק יהיו נגישים לכל בית בישראל.

"הניסיון לזרוע היסטריה, כאילו יהיה מחסור בירקות בארץ, הוא חלק מהתרגילים שעושים היבואנים כדי לבקש מימון, והחקלאים מסייעים להם בכך, בכדי להוכיח שהרפורמה בחקלאות פוגעת בתוצרת המקומית ולסכל אותה", אומר גורם בכיר במשרד החקלאות.

ביצים קשות. ShutterStock
אל תאמינו למי שמשדר מחסור מדומה בביצים. הוא בסך הכל מנסה להגן על הרווח המופקע שלו/ShutterStock

מחסור מדומה בביצים

דבר דומה, טוען הגורם הבכיר, קורה עם הביצים. "יבואנים צועקים שאי אפשר להביא ביצים מאוקראינה ולכן יהיה מחסור בביצים בפסח. מדובר בשטויות. מדינת ישראל מייבאת ביצים מאוקראינה רק בשנתיים האחרונות. אפשר לייבא ביצים מפורטוגל, בולגריה, איטליה ועכשיו גם מספרד, אחרי שהנמלים שהיו מושבתים שם שלושה שבועות, נפתחו שוב. הביצה יכולה להגיע מאירופה אלינו בכמה ימים.

"הנושא של הביצים מרתיח. מצלמים סופרמרקט חרדי באמצע היום, עם מדפים ריקים. אין בעיה של ביצים. נקודה. היבואנים מחויבים לרשתות השיווק ולא יקרה מצב שלא יספקו להן ביצים. העניין הוא לגמרי אחר. הביצים בארץ מאוד יקרות, אנחנו במקום הרביעי בעולם, ובחו"ל מאוד זולות. עכשיו המחיר קצת עלה בחו"ל והיבואנים מתבאסים שירוויחו קצת פחות ומנסים לבקש ממשרד החקלאות מימון כדי לשמור על מתח הרווחים המוגזם שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully