וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הקניות לפסח זולות יותר, בסופרמרקט או באונליין?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 7.4.2022 / 13:31

בדקנו את שש רשתות המזון שמפעילות סופרמרקטים ובמקביל גם אתרי מכירות מקוונים ומצאנו שהפער בין הרשת הזולה לרשת היקרה בסקר עומד על פער של 24% בחנויות המקוונות. בסופרמרקט "הקלאסי" הפער עומד "רק" על 11%. כל הפרטים בפנים

תהליכי השיווק והאסטרטגיה בהם פועלות רשתות השיווק הם דינמיים עם מבצעים מתחלפים, גירוי להגדלת הקניה, מועדוני לקוחות ועוד, כשהכל מתנקז למאני טיים של השנה: הקניות לחג הפסח.

בסופרמרקטים ניתן לזהות בקלות מוקדי משיכה של פריטים משמעותיים בסל הקניה, כך למשל אנו יכולים לבקר בחנות ביום ראשון ולשלם על קילו עגבניות 8.90 שקל וביום שלישי לשלם רק 0.90 שקל לק"ג.

האם את הפער הזה סופג הקמעונאי או שבסופו של דבר נשלם אותו הדבר או יותר? שאלה טובה. העובדה היא שאנו מופגזים במידע על "ימי שוק", מבצעים שבועיים, מבצעים יומיים ויש רשתות שאפילו אימצו את שיטת הבר השכונתי עם Happy hour כלומר - מבצעים לאותה השעה... אבל האמת היא שלדעת היכן הסל הזול ביותר היא פעולה מורכבת, במיוחד בזמן שאנו כבר נמצאים בחנות המוכרת והקבועה שלנו, וגם אם נחשף בעת הקנייה למסרון מרשת מתחרה, הסיכויים שנשאיר את העגלה ונחצה את הכביש הם אפסיים.

סופרמרקט, וואלה לא פראיירים. דורון שיינר, ShutterStock
מה מעצב את הרגלי הקנייה שלנו? האם ננטוש סופרמרקט אהוב בגלל מבצע אצל המתחרים?/ShutterStock, דורון שיינר

מלחמת ההישרדות של הקמעונאים

חג הפסח נמצא ממש בפתח ותחרות המחירים בין רשתות המזון הקמעונאיות משתנה משעה לשעה, המלחמה על כיסו של הצרכן בפסח היא מלחמת ההישרדות של הרשתות הקמעונאיות, רבים מקריבים מוצרים במחירי הפסד על מנת לגרות את הצרכן להשקיע את כספו דווקא אצלם ולא אצל המתחרה,

לגרום ללקוח לעזוב חנות שהוא קונה בה באופן קבוע ומכיר את מסלול ההליכה והיכן כל פריט נמצא ולעיתים גם איך קוראים לקופאי ולירקן, ולעבור לחנות אחרת, זהו תהליך לא פשוט שלעיתים נראה כבלתי אפשרי. אחת הסיבות היא לאו דווקא המחיר, כי מסתבר שרוב הלקוחות יודעים מה סטטוס החנות שהם רוכשים בה, אך גם אם היא נחשבת ליקרה מעט יותר, ישנן העדפות, הרגלים ונוחות שלא מקלים עלינו לשנות את דפוסי הצריכה.

לכן ישנן רשתות שמשקיעות בחוויית הקניה, בטיב המוצרים הטריים ואפילו בשיטת אריזת מוצרי הבשר יותר מאשר במלחמת המחירים.

נשאלת השאלה אם אנו יכולים לשלם פחות על אותו הסל מבלי לצאת מהבית למה עדיין אנחנו מתעקשים לפקוד את החנויות המסורתיות (הכוונה היא לסופרמרקטים "הרגילים"), לבזבז זמן, חנייה, לארוז, להעמיס ולסחוב את סלינו על כתפנו במקום להתרווח בסלון עם הסמארטפון ובכמה לחיצות כפתור ביצענו ליקוט וירטואלי?

התשובה לכך ברורה, חוויית הקנייה והריגוש הן הסיבות העיקריות לכך שאנו מעדיפים את הקניה המסורתית על פני התהליך הקר והמהיר של קניה מקוונת, שאולי גם היא מלווה בחוויות וריגושים משלה, אך עדיין אנו רוצים לשנות שגרה, להתחכך בסביבה, לגעת במוצרים, לשוחח עם הקצב וגם להתלונן למה לא פותחים עוד קופה?!

סקר פסח 2 מקוונת. דניאל מאלאחובסקי,
סלי פסח, השוואה בין רשתות השיווק (לא אונליין)/דניאל מאלאחובסקי

הסל התייקר

בחנו סל זהה המורכב ממגוון של 80 פריטים שנמצאים באופן שכיח בסל הקניות שלנו, בצענו סקירה רחבה על מנת להבין היכן כדאי לנו לרכוש ובאיזה אופן לרכוש.

נציין את הכמעט מובן מאליו: למרות תחרות המחירים אנחנו עדיין משלמים הרבה יותר על אותו הסל מול שנה קודמת: מחירי הירקות והפירות זינקו ב 10% מוצרי הבשר והעוף הטריים זינקו ב 13.5%, הדגים הטריים והקפואים זינקו ב 16% - וכל זאת לפני שנגענו בשני הסגמנטים הרגישים בחג, כלי האירוח החד פעמיים שזינקו במאה אחוזים ויותר, אנו עומדים מול המדף של הכלים החד פעמיים ומתלבטים האם לא כדאי לנו לרכוש סט פורצלן במקום, מוצרי השתייה המתוקה התייקרו ביותר מ- 30%, ולמרות שהשיח על כלים חד פעמיים ושתייה מתוקה הפך למוקצה עדיין הם חלק מהסל לחג.

סקר פסח 1 מקוונת. דניאל מאלאחובסקי,
סלי פסח בקניות אונליין/דניאל מאלאחובסקי

בעיות אמון הוא החסם העיקרי בפני רכישה המקוונת

בשבועות האחרונים קראנו וראינו תחקירים שמטילים ספק בשרשרת האספקה והקירור של המוצרים שמגיעים אלינו בהזמנות המקוונות. לעיתים השליח שוכח או טועה, לפעמים מוצרים חסרים, לעתים קרובות מדי יש אי התאמה בזמני ההגעה וחוסר יכולת לקבלת החלטה צרכנית למוצר שונה או תחליף כפי שאנו יכולים להחליט בסיור בחנות.

בסקר מדגמי שערכנו ביוני 2021 בנושא העדפות צריכה, העידו 26% מהנשאלים אשר נוהגים לבצע לפחות 50% מרכישות הוצאות משק הבית למוצרי צריכה בשיטה המקוונת, שהם מעדיפים לא לרכוש מוצרים טריים בשיטה המקוונת ומעדיפים לבחור את התוצרת הטרייה בצורה מסורתית ולא להסתכן בהובלה ואחסנה בתנאים לא נאותים, אלו חלק מהסיבות שאנו רואים יותר ויותר חנויות מתמחות שחזרו לנוף הישראלי בתחום הירקניות והקצביות.

מה הפער בכיס בין הדיגיטל ל"מסורת"?

ביצענו השוואה מה הפער שנשלם באותן הרשתות בין הרכישה המסורתית לרכישה המקוונת והפתענו לגלות שרוב הרשתות מציעות סל משתלם ביחס לסל המסורתי, אך לא כולן מציעות סל זול יותר. ברשת רמי לוי הסל המקוון זול יותר ב 5.50% מהסל בקניה בחנות, בשופרסל ב 4.40% ברשת ויקטורי הסל זול יותר ב 2.30% וברשת מחסני השוק הסל זול ב 0.40%. לעומתן ברשת יינות ביתן ומגה תשלמו פרמיה על הנוחות שלכם, הפער בין מגה מרקט למגה אונליין עומד על פער של יותר מ 13% וברשת יינות ביתן - לביתן אונליין תשלמו כמעט חמישה אחוזים יותר.

כמה נשלם על אותו הסל בקנייה באותה רשת בין מקוונת לרגילה?

יצאנו לבחון היכן נמצא את סל הקניות המשתלם ביותר לחג החל מחבילת מצות ועד לנתח שייטל טרי. הפערים שמצאנו לא היו רק בין רשת לרשת אלא גם בתוך אותן הרשתות. מסתבר שבקלות אפשר לשלם 24% יותר על אותו הסל בלי לדעת מדוע ההוצאות החודשיות שלנו צומחות.

סקר פסח 3 מקוונת. דניאל מאלאחובסקי,
אונליין מול סופרמרקט "קלאסי" מצא את ההבדלים/דניאל מאלאחובסקי

איך הרכבנו את הסל?

סל הפסח מורכב מ 80 פריטים טריים, קפואים ויבשים, בדגש על מותגים ידועים ונפוצים:

בקצבייה - כרעיים, ירכיים, כנפיים, פרגיות, שניצל, חזה עוף, כבד ולבבות, במוצרי הבקר הטרי לקחנו סטייק אנטרקוט עם עצם, סטייק סינטה, צלעות, חזה, שייטל ואוסובוקו טרי.

בירקנייה - עגבניות, מלפפונים, בצל אדום, תפוח אדמה, גזר ארוז, פלפל אדום, חציל, זוקיני, חסה, כרוב לבן, סלק ובטטה. פירות לשולחן החג בננות, אבוקדו, תפוזים, קלמנטינות, פסיפלורה, תפוחי עץ, לימון, מלון ואפרסמון.

המוצרים הייעודיים לחג הפסח - חבילת מצות 2.5 ק"ג, קמח תופח, שקדי מרק, עוגת בראוניז, מאפי מלאווח, אפיפית, קורנפלקס, שניצל מאמא עוף, מנה חמה ותערובת להכנת עוגה.

במכולת - שימורי זיתים ומלפפונים, רביעיית טונה, שמן זית, רכז עגבניות, קפה נמס, תה ירוק, שוקולית, מיונז, קטשופ, סילאן, מרק עוף, אורז בסמטי, טחינה, ממרח חומוס, שעועית קפואה, מארז במבה, חטיף צ'יפס, שוקולד מריר, ממרח נוטלה, חטיף קליק, משקה ספרינג, גבינה בולגרית, משקה סויה וגבינת שמנת. ובקבוק יין יבש.

לטיפוח הבית והגוף - משחת שיניים, שמפו, מרכך כביסה, נוזל רצפות, אבקת כביסה, ג'ל כביסה, מסיר שומנים, נוזל כלים, שקיות אשפה.

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

הסקר יתפרסם גם במוסף "עסקים" של מעריב, שישי 8.4

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully