וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במסעדות מתקשים לחזור לשגרה - ולא בגלל מחסור בסועדים

7.4.2022 / 13:28

עוד לפני הקורונה נתקלו המסעדנים בקושי לגייס ישראלים צעירים לעבודות המטבח, למרות שהציעו שכר לא רע, אבל החל"ת - ובעיקר הלך הרוח שהביא עמו, הרחיק עוד יותר את העובדים הצעירים מהמסעדות. חלק מהמסעדות צמצמו משמרות או פנו לפיתרונות אחרים - ולא בגלל מחסור בסועדים

כבר יותר משנתיים שאנו חיים לצד מגפת הקורונה והגל החמישי עודו כאן. עבור ענף המסעדות ובתי הקפה המצב רחוק מלהיות אידיאלי - ודווקא לא במחלקת השיווק.
אם בתחילת הקורונה סברו שהבעיה העיקרית של המסעדנים תהיה איך להחזיר את הסועדים, הרי שבכל יום שעובר מתברר שהבעייה העיקרית שלהם היא איך להשלים את מצבת העובדים.

בצוק העתים הם נאלצים לחשוב על פתרונות יצירתיים כמו לצמצם מקומות במסעדות, לצמצם את שעות הפעילות, לסגור את המסעדה בשעות מסוימות ואפילו להכניס רובוטים שייחפו על מצוקת כוח האדם ויעניקו שירות לסועדים. הפסקת החל"ת לצעירים עדיין לא שינתה את המצב הקשה של שוק המסעדנות, ועם זאת יש כאלו שמצאו פתרונות חלופיים עד שהמציאות תשתנה.

מלצרית במסעדה בתל אביב. ShutterStock
פחות מלצרים, פחות שעות למסעדות (למלצרית שבתמונה אין קשר לכתבה)/ShutterStock

עוברים למשמרת אחת

מסעדת "פאפי" באילת קיימת כבר 38 שנים. היא אחת ממסעדות הבשר הוותיקות בישראל, וחווה את מצוקת העובדים בצורה משמעותית. היעדר עובדים וצעירים בעיר אילת אילצה אותה לצמצם את שעות פעילותיה - היא עבדה תמיד בין השעות 12:00-23:00 והיום נאלצת לצמצם את פעילותה למשמרת אחת בלבד עבור המלצרים החל מ- 14:00 ועד 22:00.

יונתן שחר, בעלי המסעדה, מציין: "נכון לעכשיו, אני לא רואה את התוצאות של הפסקת החל"ת. אני מקווה שזה יגיע, מאחר שאנחנו עדיין מתקשים מאוד לגייס עובדים למגוון תפקידים, זו הבעיה הכי גדולה של התקופה. אנשים התרגלו לא לעבוד, ובעיקר הרבה עזבו את העיר אילת.

להחזיר אותם למעגל העבודה לוקח זמן. הפתרון שכרגע הכי נכון לנו הוא לצמצם את שעות הפעילות, כל הרעיון הוא בעצם לעבור למשמרת אחת במקום שתיים ובכך לחסוך מחצית מכמות העובדים". במסעדה ניתן גם לרכוש בשר בקצביה והיא פועלת במתכונת משלוחים וטייקאווי כדי למזער את הנזק שבצמצום הפעילות.

מסעדת פאפי. יחצ,
מסעדת פאפי. אחרי 38 שנה היא נאלצה לעשות שינוי/יחצ

התנאים הסוציאלים לא מעניינים את הצעירים

מסעדת "מודרן" במוזיאון ישראל בירושלים פועלת כבר מעל 10 שנים. מטבע מיקומה היא מושפעת מאוד מצב התיירות. נוסף על כך, היעדר עבודתם של סוכני התיירות מפיקי האירועים מחו"ל ומדריכי התיירים עליהם היא מתבססת, גורם למתחם האירועים והמסעדה לעבוד רק על כ-40% תפוסה, כשתקופת הקורונה מאופיינת בחוסר יכולת לתכנן קדימה.

צפריר גינסברג, מבעלי MODERN, אומר: "האתגרים הללו דרשו מאיתנו לבצע התאמות כמו להיכנס לנושא משלוחים עם חברות חיצוניות, מה שבעבר לא היינו מסוגלים להתעסק אתו מפאת העומס".

ביחס למשבר כוח האדם בענף הוא מסביר: "מעבר לכך שהרבה עובדים לא שבו לענף לאחר החל"תים, יש שינוי בתפיסת העבודה אצל צעירים שהתרגלו לקבל כסף בחינם מהמדינה עבור החל"ת בלי לעבוד. הכניסה של WOLT וחברות השליחים האחרות שפרחו בתקופות הסגר, אפשרה לאלפי צעירים שכן רצו לעבוד, לפגוש כסף מעבודה בזמן הקורונה, ואפילו כסף טוב, לחלקם במקביל לחל"ת.
תנאי העסקה, פנסיה, ביטוח לאומי וכו' ממש לא מעניינים אותם בשלב זה בחיים. התפתחה גם אופציה של עבודה בכסף שחור.

"גם לפני הקורונה ישראלים פחות רצו לעבוד במטבח. זה נחשב לעבודה יחסית קשה עבורם. חלק לא מבוטל מהצעירים רואים את הפערים ההולכים וגדלים ביכולת ההשתכרות שלהם לעומת חבריהם, בני גילם שעובדים בחברות הייטק. הם מעדיפים לבדוק אפשרות לקורסי הסבה למשרה בהייטק שהמדינה מציעה".

צפריר אומר כי למרות האמור מעלה, "אני מאמין שהדברים יקבלו תפנית תוך מספר מועט של חודשים ומשרות המלצרות יאוישו מחדש. עדיין, זוהי העבודה המועדפת, הנוחה והגמישה ביותר לסטודנטים וצעירים שלפני הטיול הגדול. כנראה שההתאוששות הזו תהייה, כפי שאני צופה, בעלות גבוהה יותר לנו המעסיקים".

מסעדת מודרן. יחצ,
"מאמינים שהדברים יקבלו תפנית". מסעדת Modern/יחצ

פיתרון, בשלב הזה - לפחות חלקי, למצוקת כח האדם, מציעה חברת temi, שמתמחה ברובוטיקה ובבינה מלאכותית. החברה מפתחת, מייצרת ומוכרת מגוון פלטפורמות רובוטיות בעלות יכולות ניווט אוטונומי ובינה מלאכותית. הפלטפורמות משמשות ככוח עבודה יעיל וחסכוני בעלות ממוצעת חודשית זניחה. הרובוט פועל ללא הפסקה ומבצע פעולות שונות ויומיומיות בהתאם לצרכי הלקוח. יומנגס ובנדיקט כבר נותנות שירות באמצעות הרובוטים שלהן.

"בתקופת הקורונה ראינו זינוק משמעותי במכירות של הרובוט, זאת מכיוון שהיה חוסר בכוח אדם בכלל הענפים הרלוונטיים שאנחנו עובדים מולם, שבעיקרם מורכבים ממתן שירות או רפואה", מספר יוסי וולף, יו"ר ומייסד שותף ב temi -, אנחנו רואים את זה גם בענף המסעדנות שחווה פגיעות קשות במהלך התפשטות הנגיף ומההנחיות השונות שניתנו במהלך השנתיים האחרונות".

רובוט temi עוזר במצוקת גיוס העובדים בכך שהוא עוזר לספק שירות ללקוחות ,ולמעשה מאפשר לעובדים במסעדה להתפנות למשימות אחרות ומקל על עומס העבודה שלהם, מסביר וולף ומסכם: "התחלנו לעבוד כבר עם כמה מסעדות בארץ ואנחנו נמצאים בענף המסעדנות גם בשאר העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully