וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיעים ב-BRM בוחנים פירוקה בעקבות התמודדות ניר ברקת על ראשות עיריית ירושלים

עודד חרמוני

16.2.2003 / 7:59

תומכים בפירוק כדי להימנע ממצב בו יימחקו החזקותיהם; ללא הסכמת האחים ברקת, שהתחייבו ל-60% מההון שבניהול הקרן, אין סיכוי לפירוק



כמה מהמשקיעים הישראלים בקרן ההון סיכון BRM בוחנים אפשרות משפטית לפרקה, בעקבות עזיבתו של מייסד הקרן, ניר ברקת, לטובת התמודדות עצמאית על תפקיד ראש עיריית ירושלים. המשקיעים מתכוונים לפנות למשקיעים נוספים בקרן כדי לקדם את הצעד.



על פי תנאי הקרן, משקיעים המעוניינים לצאת מהשקעתם בה ומפרים את הסכם ההשקעה - כשהם לא מעבירים את הכסף לו התחייבו - נענשים על ידי מחיקת החזקותיהם וחלוקתן בין המשקיעים האחרים. אפשרות אחרת שעומדת בפניהם היא מכירת חלקם בקרן למשקיעי משנה אחרים תמורת נטילת ההתחייבויות שלהם לקרן. אפשרות זו כרוכה בדרך כלל בהפסד כמעט מלא של ההשקעה.



המשקיעים ב-BRM מנסים להימנע משני מצבים אלה ולמזער את הפסדיהם על ידי ניסיון לפרק את הקרן, לקבל חזרה את הכסף שהשקיעו ולשחרר עצמם באופן מוסכם מההתחייבויות שנטלו. בימים אלה מתנהלות בדיקות משפטיות הבוחנות את האופן שבו יבוצע ההליך. בשלב זה המשקיעים עדיין לא פנו אל BRM בדרישות, אלא ממתינים להשלמת הבדיקות.



בחודשיים האחרונים הביעו כמה מהמשקיעים בקרן תרעומת בפני ברקת על החלטתו לעזוב את הקרן לטובת פעילותו הציבורית, וטענו כי הוא זה שגייס מהם את ההתחייבויות להשקיע בקרן; לטענתם, הם התחייבו להשקיע בקרן לאור המוניטין שיצאו לברקת בתחום ההשקעות בטכנולוגיה - כגון השקעתו בחברת צ'ק פוינט בתחילת דרכה, שהניבה לו את התשואה הגבוהה ביותר של משקיע הון סיכון ישראלי עד כה.



ברקת נמנה עם אנשי ההיי-טק הפעילים ביותר בתחום החברתי והשקיע בשנים האחרונות מיליוני שקלים מהונו האישי למטרות ציבוריות בירושלים, בעיקר עבור הציבור החילוני בעיר. עם עזיבתו נותרו לנהל את הקרן מנשה עזרא וצ'רלי פדרמן היושב בניו יורק.



פירוקה של קרן BRM נחשב בעייתי מבחינה משפטית; בשונה ממבנה רגיל של קרן הון סיכון, המשקיע הגדול ביותר בקרן, המאוגדת כשותפות, הם האחים ניר ואלי ברקת, שהתחייבו לכ-60% מההון שמנהלת הקרן - 90 מיליון דולר מתוך 150 מיליון דולר. כדי לפרק את השותפות נדרשת הסכמה של כ-70% מהמשקיעים בקרן, ולפיכך ללא הסכמת האחים ברקת אין סיכוי לפרקה.



עם זאת, בעבר הצליחו בעלי מניות המיעוט בקרן לשכנע את מנהליה להקטין אותה. ביולי 2002, בעקבות לחץ של משקיעים בקרן - בהם כור, אלרוב ועידן עופר - החליטה חברת הניהול של BRM להקטין את היקף ההון שהיא מנהלת, מ-251 מיליון דולר שגייסה ב-2001, ל-150 מיליון דולר. ההפחתה בהיקף ההון נעשתה באופן יחסי להיקף ההון אליו התחייבו המשקיעים בקרן, בהם האחים ברקת שהתחייבו עם הקמתה להשקעה בהיקף של 150 מיליון דולר.



מלבד משפחת ברקת יש ב-BRM כ-40 משקיעים אחרים, שהגדולים בהם - לאחר הורדת היקף הקרן - התחייבו להשקעה ממוצעת בהיקף של 6 מיליון דולר. עם המשקיעים הישראליים בקרן, שחלקם בוחנים את אפשרות הפירוק, נמנים קונצרן כור (6 מיליון דולר), ג'יימס ריצ'רדסון (6 מיליון דולר), חברת בזק (4.5 מיליון דולר) לאומי ושות' (4 מיליון דולר), אלרוב (3 מיליון דולר), שלמה דברת (3 מיליון דולר) ועידן עופר (6 מיליון דולר). כמה מהמשקיעים נקלעו למשבר פיננסי ומעוניינים לשחרר את עצמם מהתחייבויות שנטלו בעבר ומתקשים לעמוד בהם.



לצד הביקורת על עזיבתו של ברקת טוענים חלק מהמשקיעים כי BRM כמעט לא הראתה פעילות וכי ב-2001 לא ביצעה הקרן אף השקעה. עם זאת, בחודשים האחרונים, שבהם תנאי ההשקעה נחשבים טובים יותר מבחינת המשקיעים, שבה הקרן להשקעות חדשות והשלימה 3 השקעות בחברות HumanEyes, NetOnCourse ו-Passave.



ב-BRM אומרים כי מדובר בשמועה חסרת בסיס וכי לא נעשתה פנייה לקרן בעניין. הקרן הדגישה כי אין אפשרות ריאלית לפירוק BRM קפיטל הן מבחינה משפטית הן מבחינה חוזית ומשום כך רובם המכריע של המשקיעים לא יתמכו בהליך כזה.



בתגובת הקרן נאמר: "המשקיעים שלנו מביעים תמיכה בקרן לאורך כל הדרך, בעיקר לאור המהלך שביצענו לפני כמה חודשים, של הקטנת הקרן - מהלך שנעשה בשיתוף עם המשקיעים שלנו תוך הבעת אמון בקרן ומתוך ראייה לטווח ארוך, קריאת השוק והתאמה למציאות החדשה. BRM קפיטל מתכננת להקצות את ההון הנותר להשקעות בחברות חדשות בתחום התקשורת והטלקום, לצד המשך השקעות בתחום תשתיות תוכנה.



"כמו כן, הקרן תמשיך לתמוך בחברות הפורטפוליו הקיימות. ניר ברקת עזב את ניהול הקרן לטובת התמודדות על ראשות עיריית ירושלים ואנו מאחלים לו הצלחה רבה. יחד עם זאת הוא נשאר בעל מניות מרכזי ב-BRM קפיטל ולאור זאת יהיה מעורב כמשקיע בפעילות הקרן. BRM ביצעה מהלך מסודר של העברת תפקידי הניהול השוטף של ניר ברקת לצוות הניהולי הקיים, בראשות המנכ"לים המשותפים מנשה עזרא וצ'ארלי פדרמן. בעלי המניות של BRM קפיטל מביעים אמון בהנהלה הנוכחית של BRM וקיבלו זאת בהבנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully