וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טכנולוגיה ואנרגיה, מה קרה למניות החברות אחרי הקורונה?

עודכן לאחרונה: 10.4.2022 / 11:48

חברות טכנולוגיית האנרגיה שנסחרות בבורסה בתל אביב, טסו למעלה בימי הקורונה, אבל עם חזרת השווקים לפעילות רגילה, מסתבר שהמשקיעים מעדיפים רווח מהיר על פני רעיונות לעתיד ירוק וטוב יותר

גל האנרגיה הירוקה שהיכה במסכי הבורסה בתל אביב עם פרוץ הקורונה, נסוג בחודשים האחרונים אל עבר מערבולת אדומה של ירידות שערים, ששאבה כ-6.2 מיליארד שקל משווי חברות פיתוח טכנולוגיית האנרגיה הנסחרות בבורסה בתל אביב (ראו טבלה) במהלך השנה וחצי האחרונים.

המשקיעים, כך נראה, איבדו את אנרגיית ההשקעה בחברות שבתחום, לאחר שהאחרונות לא הצליחו לייצר הכנסות משמעותיות ומאחר שזרקור ההשקעות הוסט מחברות הצמיחה, עם חזרת פעילות הכלכלות לשגרה.

תוצאותיהן הכספיות של 7 החברות הבולטות הפועלות בתחום, שנבחנו על ידי וואלה! כסף, לא מעודדות, ומציגות המשך הכנסות יחסית זניחות לשנת 2021, אם כלל קיימות, לצד העמקת ההפסדים, אצל רובן.

מתוך ה-7 רק מפתחת סוללות המתכת-אוויר פינרג'י, הצליחה לצמצם את הפסדיה, שעמדו על כ-52 מיליון שקל לשנת 2021, לאחר שהצליחה לצמצמם בכ-52.7% לעומת ההפסד שחוותה בשנת הכספים הקודמת.

מניות חברות טכנולוגיות אנרגיה בבורסה בתל אביב. ללא, מערכת וואלה!
מניות חברות טכנולוגיות האנרגיה בבורסה בתל אביב/מערכת וואלה!, ללא

עיקר האוויר ירד ממניית חברת אוגווינד, הפועלת לאגירת אנרגיה באמצעות אוויר דחוס ונסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-492 מיליון שקל לאחר שמנייתה איבדה כ-82% ממחירה עת הגעת החברה לשווי שיא בתחילת אוגוסט 2020.

ירידת מחיר המניה גם הובילה למחיקת השווי הגדולה ביותר מבין החברות שנבחנו, העומד על כ-2 מיליארד שקל מאז שווי השיא אליו טיפסה אז שעמד על כ-2.5 מיליארד שקל.

המחיקה מהווה כשליש מכלל השווי שנמחק על ידי החברות שנבחנו בטבלה, מאז הגעתן לשווי השיא ועד לתאריך האחרון בו נבדק מחיר מנייתן.

מחיקת השווי היא לא היחידה בה הובילה החברה, שרשמה גם את ההפסד הגבוה ביותר מבין החברות שנבחנו על ידינו, שהעמיק בכ-196% לעומת שנת 2020, ועמד על כ-68.6 מיליון שקל בשנת הכספים שנבחנה.

ההפסד נבע מירידה חדה בהכנסות החברה (ראו בטבלה) לעומת גובה הוצאותיה.

הוצאות הנהלה וכלליות של החברה עלו ל-32.8 מיליון שקל בשנת 2021 - עלייה של כ-271% לעומת כ-8.8 מיליון שקל הוצאות שנה קודם לכן. על פי החברה העלייה נובעת בעיקר מהגדלת מצבת עובדי ההנהלה והאדמיניסטרציה, וכוללים תגמול מבוסס מניות לעובדים.

תוספת העובדים העלתה גם את הוצאות המחקר והפיתוח בכ-5 מיליון שקל, שעמדו על כ-14 מיליון שקל לשנת 2021, ואת הוצאות המכירה והשיווק, שעמדו על כ-15.6 מיליון שקל - עלייה של כ-179% לעומת כ-5.6 מיליון שקל בשנת 2020.

אך למרות תוספת העובדים, שהיו אמורים לייצר עוד הכנסות, הכנסות החברה דווקא ירדו ועמדו על כ-1.7 מיליון שקל לעומת כ-10.1 מיליון שקל שנה קודם לכן. זאת לאחר שמספר עסקאות לא התממשו, לצד שינוי אומדן ההכנסות מפרויקט החברה בעיר נשר.

הסנטימנט השלילי שחווה החברה אולי גבוה מיתר החברות שנבחנו, אך עוטף את כלל התחום. אי עמידת דוחותיה הכספיים של אוגווינד בציפיות המשקיעים לאורך השנה האחרונה, בוודאי לא תרמו לדחיפת מניית החברה מעלה.

פינרג'י. יחצ,
פינרג'י פותחת את המסחר בבורסה, פברואר 2021. היחידה מבין שבע החברות שבחנו, שהצליחה לחתוך הפסדים בצורה משמעותית/יחצ

החברות הפועלות בתחום פיתוח טכנולוגיית האנרגיה הן חברות צמיחה, או בשמן האחר - חברת "חלום", ולעת הזו הן אינן מגשימות אותו.

מפתחת היריעות הסולאריות הגמישות אפולו פאוור רשמה את שיעור הירידה הנמוך ביותר מאז שווי השיא אליו הגיעה בתחילת אוגוסט האחרון, שעמד על כ-47%. אך עדיין מדובר בשיעור גבוה המעיד, אולי, על קטיעת צפיית המשקיעים במציאות הרבודה, ומעברם למציאות התוצאות העסקיות.

אפולו פאוור זינקה לשווי שיא של כ-2 מיליארד שקל, ובסיום יום המסחר האחרון שנבחן נסחרה בשווי כ-1.1 מיליארד שקל, לאחר שמחקה כ-900 מיליון שקל משוויה.

הכנסותיה עמדו בשנת 2021 על 2 מיליון שקל בלבד, שעלו בכ-279.54% לעומת הכנסות זעומות של כ-528 אלף שקל בשנת 2020. החברה הציגה הפסד כולל של כ-34.3 מיליון שקל, לאחר שהעמיק מכ-13.6 מיליון שקל שנה קודם לכן.

זאת למרות דיווחיה השונים של אפולו פאוור על התפתחויות עסקיות שונות, ביניהן הזמנת עבודה מאמזון, שיתופי פעולה עם אאודי ויונדאי, ופיתוח מוצרים חדשים.

לעומת ההכנסות הזניחות יחסית, הוצאות החברה לשנת 2021 היו יחסית גבוהות; הוצאות המו"פ של החברה עלו לכ-22.9 מיליון שקל לאותה שנה, לעומת כ-7.8 מיליון שקל שנה קודם לכן, והוצאות המכירה, ההנהלה וכלליות כמעט הכפילו עצמן ועמדו על כ-10.4 מיליון שקל לאותה תקופה.

החברה ציינה בדוחותיה, כי העלייה בהוצאות המו"פ נובעת מגידול במצבת העובדים מ- 9 ל-27 עובדי מו"פ, ומהוצאות לפיתוח מוצרים, לצד גידול של 2.8 מיליון שקל בתשלום מבוסס מניות. וכי העלייה במצבת העובדים העלתה גם את סעיף ההוצאות השני שצויין, ממנו כ-1.8 מיליון שקל בגין תשלום מבוסס מניות.

עוד ציינה החברה, כי בהשוואה לנתוני השכר של 2020 יש לקחת בחשבון הפחתה של כ-20% בשכר מנהליה בגין משבר הקורונה.

כל עוד תוצאותיהן העסקיות של החברות בתחום יהיו כשל סטארט אפים בתחילת הדרך, הסבירות היא כי המשקיעים יסגרו בפניהן את הארנק, ומחיר מנייתן ימשיך לרדת. אך מי מהן שתציג התקדמות משמעותית המלווה במכירות משמעותיות, ייתכן ותזכה לכוון אליה שוב את עניין המשקיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully