וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הבחירות: כמה נשלם במקרה של סיבוב נוסף?

עודכן לאחרונה: 11.4.2022 / 12:23

בסוף השבוע האחרון המליצה חברת הדירוג Moody's להעלות את דירוג האשראי של ישראל, אך עם זאת כדאי לשים לב להערה של החברה: אחת הסיבות להמלצה היא היציבות הפוליטית, העברת תקציב וקידום רפורמות. מבלי להידרש לשמאל ימין, הרי שבמקרה של בחירות, כלכלת ישראל תפסיד

פרישתה של ח"כ עידית סלמן (ימינה) מהקואליציה החזירה אותנו לפלונטר פוליטי שלא ברור אם יש לו מוצא. בזמן שתשומת הלב הציבורית שוב מופנית אל עבר גבעת רם בירושלים ואל חישובי המנדטים, בניסיון להבין מי יכול - אם בכלל - להקים ממשלה, ישנם מספר נושאים שבלהט השיח על רק או רק לא נתניהו, זוכים למעט מאוד תשומת לב, זאת על אף שהם נוגעים לכיס של כולנו.

הדיון הבא מניח בצד את הוויכוח בין תומכי נתניהו לבין מתנגדיו בצד ובעוסק בפרויקטים שעלולים להיתקע לו ישראל תיקלע שוב למערכת בחירות, שלא לדבר על עוד כמה סבבים בלתי נגמרים.

חשוב לציין שהגאות הנוכחית החלה עוד בתקופת נתניהו - וגם לאחר שנבלמה בגלל הקורונה - נרשמה התאוששות נאה במהלך כהונתה הקצרה של ממשלת נתניהו-גנץ, אלא שאת היציבות המיוחלת, כפי שיובהר להלן, השיגה הממשלה הנוכחית, הראשונה להעביר תקציב שנתי אחרי שנים.

בסוף השבוע האחרון הודיעה חברת הדירוג Moody's כי היא העלתה את תחזית דירוג האשראי של ישראל ל"חיובית". בחברה נימקו, ביו היתר, את ההחלטה בכך שישראל הציגה הישגים כלכליים מרשימים למדי וכי המשק הישראלי הצליח להתאושש בצורה מבירה יחסית ממשבר הקורונה.

אך היה עוד חלק בהודעת החברה שכדאי לשים אליו לב: החברה ציינה כי בתקופה האחרונה קיימת יציבות פוליטית יחסית בישראל, זאת לאחר תקופה ארוכה של אי ודאות גבוהה אשר החלה להשפיע באופן שלילי על אפקטיביות המדיניות הפיסקלית.

יחד עם זאת, חשוב לציין שלאור איבוד הרוב לקואליציה בכנסת, נותר לראות אם הממשלה הנוכחית תוכל להוציא לפועל רפורמות מבניות נוספות שתוכננו, תוך ניהול מדיניות פיסקלית אחראית, זאת גם לאור העובדה שההכנסות הגבוהות ממסים עלולות להתברר כזמניות. במילים אחרות, ייתכן שגם את ההישג המרשים הזה אנו עלולים לאבד.

אביגדור ליברמן בסופרמרקט. ללא,
שר האוצר במחלקת הפירות והירקות. בחירות יעצרו את הרפורמה בחקלאות, שאמורה לחסוך כ-820 שקל בשנה (ממוצע) לכל משפחה בישראל/ללא

האבוקדו כבר עבר, העגבניות עוד לא

קחו למשל את הרפורמה בחקלאות שכוללת הפחתה מידית של המכס על מגוון פירות וירקות, ביניהם אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד.

חלק מהצווים כבר נחתמו ויצאו לדרך, אך יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים. אם ניאלץ ללכת שוב לבחירות בחודשים הקרובים, נוכל להגיד יפה שלום לאחת הרפורמות שאמורות לחסוך לצרכן הישראלי, על פי הערכת משרד האוצר, כ-820 שקל בשנה לכל משק בית.

נוסעים באוטובוס בירושלים עוטים מסיכות, 21 ביוני 2020. יוסי זמיר, פלאש 90, פלאש 90
נוסעים באוטובוס בירושלים. הרפורמה שמזכה כל נוסע למרחק של עד 15 קילומטר ועד 90 דקות בנסיעות ללא הגבלה תמורת 5.5 שקל, עלולה להתבטל/פלאש 90, יוסי זמיר, פלאש 90

הרפורמה בתחבורה תעצר?

ויש גם את רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית "דרך שווה" שאמורה לצאת לדרך בקיץ הקרוב. הרפורמה ששרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) ושר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) הודיעו עליה רק לפני כשבוע, אמורה להוזיל את מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית כך שנסיעה עירונית תעלה 5.5 שקלים ותאפשר לראשונה מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות וברדיוס של 15 ק"מ (קו אווירי). כך שהמשמעות היא נסיעות נוספות בחינם למי שמחליף בין קווים, או יוצא וחוזר בתוך שעה וחצי.

בנוסף, הרפורמה תעניק לבני 75 ויותר, משרתי כוחות הביטחון, שירות לאומי ועיוורים, אפשרות לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית. בנוסף: ילדים ונוער, אזרחים ותיקים עד גיל 75, אנשים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי, ייהנו מהנחה של 50% על מחיר הנסיעה, כל עוד היא נרכשה בערך צבור. בנוסף, סטודנטים יזכו להנחה של 33% - או 50% (ברכישת חופשי סטודנטיאלי).

רמת אפעל. ראובן קסטרו
תכניות לפיתרון מצוקת הדיור יידחו עד לאחר הבחירות, בהנחה שתהיה בהן הכרעה/ראובן קסטרו

גם "דירה בהנחה" בסכנה

פרויקט "דירה בהנחה" שבמסגרתו הסתיים אמש הרישום להגרלה הראשונה, נמצא גם הוא בסכנה - והיה אם נלך לבחירות.

אמנם מדובר במסלול שאינו "פטנט" של הממשלה הנוכחית ומהווה וריאציה על תכנית "מחיר למשתכן" של שר האוצר לשעבר משה כחלון, אבל בהקשר הזה ראוי לזכור כי היא נתקעה עם היציאה לסבבי הבחירות, באפריל 2019. מאחר שקידום התכנית דורש "גב" של שר אוצר מכהן - ולא בממשלה זמנית, כדי לעטוף אותה בצעדים משלימים: שיווק קרקעות, סנקציות שנועדו להרחיק מהשוק משקיעים ועוד.

בלי שר אוצר במשרה מלאה התוכניות האלה לא יכולות להתקיים, קל וחומר להתקדם ולראייה - הגרלות דירות לא נערכו במשך תקופה ארוכה, עד לזו שמתקיימת בימים אלו ממש.

נכון לעכשיו מתוכננות עוד מספר הגרלות וממש היום נפתחה האפשרות להוציא אישור זכאות להשתתפות בהגרלות למי שלא הצליח לעשות כן בחודש האחרון, הליכה לבחירות וכניסה למצב של ממשלות מעבר עלולה לסכן את קיומן של יתר ההגרלות.

כמובן שהחלטה על הליכה לבחירות היא החלטה פוליטית שמורכבת משיקולים רבים שהכלכלה היא רק מרכיב אחד ביניהם, ובכל זאת, מבחינה כלכלית גרידא, מערכת בחירות עתה, היא הדבר האחרון שדרוש למשק הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully