וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בחרת? לא שילמת! הרשות להגנת הצרכן נגד אתרי הסחר

עודכן לאחרונה: 11.4.2022 / 13:02

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏הרשות להגנת הצרכן לאתרי הקניות באינטרנט: הסירו את סימני ברירת המחדל. בהנחיה שפרסם היום עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות, הוא קורא לאתרי הקניות שלא לסמן עבור הקונים מוצרים שהצרכן לא בחר בעצמו

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏סוף לרכישות 'ברירת המחדל'? הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן, מפרסם הנחייה לביטול הנוהל של סימון ברירת מחדל כאשר רוכשים מוצר או שירות. לפי הרשות להגנת הצרכן "הדבר פוגע משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן ומהווה השפעה בלתי הוגנת".

הכוונה היא למוצרים שמסומנים מראש על ידי מפעילי אתרי הקניות המקוונים, מבלי שהצרכן סימן בעצמו שהוא מעוניין לרכוש אותם.

לפי הרשות להגנת הצרכן: "במחקרים רבים נמצא כי ברירת המחדל המוצגת לצרכן היא בעלת השפעה ניכרת בבחירתו ומרבית הצרכנים נשארים עם האפשרות הראשונה שמוצעת להם ובכך נותנים את הסכמתם לחיובים שונים מבלי להיות מודעים לכך, דבר המהווה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים".

זוג עושה קניות אונליין. ShutterStock
"פעולה המעודדת רכישה בהיסח הדעת". קניות אונליין/ShutterStock

הטיית ברירת המחדל (Default Effect) משמעה, בהקשר הצרכני, הנטייה של צרכנים לבחור במוצר או שירות שנבחרו עבורם מבלי לנקוט בהתנהגות אקטיבית כדי לשנותה. השימוש בברירת המחדל ככלי יעיל ובעל השפעה משמעותית להכוונת התנהגות צרכנים, נתמך במחקרים רבים ולכן היא כה פופולרית בקרב מפעילי אתרי סחר.

השימוש הרווח בברירת המחדל לעיצוב סביבת המכירה בא לידי ביטוי בסימון של מוצרים שונים ככאלה שמיועדים להירכש, כאשר נדרשת מהגולש פעולה אקטיבית של ביטול סימון אותו מוצר כדי שלא יתווסף לעגלת הקניות הווירטואלית שלו. דרך זו מכונה Opt-out.

כאמור, במחקרים רבים נמצא כי ברירת המחדל המוצגת לצרכן היא בעלת השפעה ניכרת על בחירתו ומרבית הצרכנים דבקים באפשרות הראשונה שמוצעת להם, הגם שביכולתם לשנותה.

מכך עולה כי כאשר מדובר בעיצוב זירת מכירה, השימוש ב- Opt-out מסייע בהעלאת המכירות. לפיכך הרשות רואה בשימוש ב- Opt-out פעולה המעודדת רכישה בהיסח הדעת, באופן העלול לפגוע מהותית בחופש הבחירה של הצרכן כמשמעותו בחוק הגנת הצרכן.

לפיכך, עמדת הרשות היא כי שימוש בברירת מחדל במסגרת הצעה או התקשרות בעסקה, מפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן.

הממונה הנחה את חוקרי הרשות להתייחס לשימוש בברירת מחדל לעניין עשיית עסקה כהפרה של סעיף בחוק הגנת הצרכן - אספקת נכס או שירות בתשלום ללא בקשה מפורשת של הצרכן ולבצע אכיפה בהתאם. ההנחיה תיכנס לתוקף חודש מיום פרסומה באתר הרשות.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "מחקרים ומידעים אודות שימוש עוסקים בפרקטיקת ברירת מחדל, בארץ ובעולם, מראים שזו טכניקת שיווק נפוצה המסייעת להם להעלות את נתוני המכירות על בסיס הסכמה שלא מדעת של הצרכן. אני נחוש להילחם בתופעה זו ולמנוע מעוסקים להפעיל השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים באמצעות סימון מראש (ברירת מחדל) בתהליך הרכישה של המוצר או השירות. הרשות ממשיכה ופועלת למען יצירת סביבה צרכנית בטוחה ומוגנת עבור הצרכנים"

מיכאל אטלן. שאולי לנדנר,
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן/שאולי לנדנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully