וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק הדלק: כמה עולה להחזיק רכב בישראל?

11.4.2022 / 14:23

בעקבות הלחץ ירד מס הבלו ועמו מחירי הדלק, אבל יש גורמים אחרים שמייקרים לנו את אחזקת הרכב. אז כמה אנחנו משלמים בשנה? יצאנו לבדוק

בווידאו: מהפכה בתחבורה הציבורית: בני 75 ומעלה יוכלו לנסוע בחינם/תאגיד

עליית מחיר הדלק ב-1.40 שקל לליטר ב-12 החודשים האחרונים הובילה ללחץ מתמשך מצד חברים בממשלה להוריד את מס הבלו, ולאחרונה הכריז שר האוצר כי המס אכן יופחת למשך 3 חודשים. המחיר המרבי לליטר בשירות עצמי יעמוד על 6.94 שקלים. אומנם, מדובר בבשורה משמעותית לבעלי הרכבים, אולם עדיין, גם אם ההוזלה תיכנס לתוקפה, עלות אחזקת רכב בישראל גבוהה משמעותית ממדינות רבות בעולם.

פקק תנועה בצומת אליקים, 21 בפברואר 2022. שלומי גבאי
כן, פקקים עולים לנו לא מעט, וזו לא ההוצאה היחידה/שלומי גבאי

בכמה כסף מדובר? עד כמה זה כואב בכיס? ביקשנו מכלכלני חברת 'חשב רכב' שיחשבו זאת עבורנו. לצורך כך, בוצע תחשיב שמתבסס על הנתונים הבאים: משפחה ממוצעת שמחזיקה ברכב פרטי בן 3, יד 2, בעלות של 87 אלף שקלים, שגומא מדי שנה כ-15 אלף קילומטרים, כאשר מחצית מהנסיעות מתבצעות מחוץ לעיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

ירידת ערך

בשלב הראשון, בחנו כלכלני החברה את סוגיית החזר ההון, או במילים אחרות - גובה ירידת הערך שהרכב סופג מדי שנה. על פי התחשיב, הרכב האמור מגלח מערכו סכום של 10,344 שקלים בשנה, 862 שקלים בחודש. בחישוב על בסיס מרחק, יוצא כי ההוצאה לקילומטר עומדת על 0.6 שקלים.

דלק

9,787 שקלים - זה הסכום השנתי הממוצע שנגרע מחשבון מחזיק רכב שנוסע מדי שנה כ-15 אלף קילומטרים. החישוב מתבסס על אופי נהיגה זהיר, כך שנהג שדפוסי הנהיגה שלנו שונים, ישלם מן הסתם סכום גבוה עוד יותר, אותו העמדנו על 12 אלף שקלים. בחישוב חודשי - לא פחות מ- 1,000 שקלים, ששיעור ניכר מהם מגיע ישירות לקופת המדינה כמיסים. בכמה כסף מדובר? הכנסות ממיסי רכב הסתכמו ב-2020 בכ-37 מיליארד שקל בקירוב, כ-11.9% מתוך כלל ההכנסות מגביית מסים שהסתכמו ב-310.9 מיליארד שקל.

תיקונים, חלפים ובדיקת רכב

אם הזדמן לכם להגיע למוסך לאחרונה ועלה הצורך בחלקי חילוף לרכב, אתם כנראה מעודכנים במחסור העולמי בחלקי חילוף חדשים, שמורגש בשנה האחרונה גם בארץ. היצע המוגבל של חלקים בשוק, לצד הביקוש הגובר, הביאו לעליית מחירים, אותה סופגים בסוף צרכני הקצה, כלומר אנחנו - ציבור מחזיקי הרכבים.

בכמה כסף מדובר? התחשיב מלמד כי העלות הכוללת לסעיף זה מגיעה לסכום ממוצע של 5,142 שקלים בשנה, אולם צריך לסייג את הדברים. ישנם לא מעט מחזיקי רכבים שנאלצים לשלם סכומים גבוהים יותר בגין תקלות מהותיות שהתגלו ברכב, שלא היו מודעים להם טרום הקניה ובלא שהפחיתו ממחיר הקניה את עלות תיקונן. במהלך השנים כתבנו באין ספור כתבות על הדרך היעילה ביותר להמנע מקניית 'חתול בשק' - ביצוע של בדיקת רכב לפני קניה במכון בדיקת רכב מוסמך, שמטרתה לשקף באופן מדויק את מצבו של הרכב.

מכון רישוי. קינן כהן
לא רק עצבים, גם הוצאה. מכון רישוי/קינן כהן

אייל ברכה, מנכ"ל רשת טכנו טסט, שהיא היום בעלת הפריסה הארצית הרחבה ביותר בתחום, מציין כי התהליך כולל מספר שלבים קריטיים ובכללם הסרת ספק לגבי זיופים, בדיקת מחשב הרכב והמנוע, לרבות בדיקת מערכות הבלימה וההיגוי, כמו גם בדיקת זיהום אוויר. בנוסף, גם השילדה נבדקת ע"י מכשיר ייעודי, וכך גם יתר המערכות ברכב.טווח המחירים לבדיקת רכב פרטי שמשתייך לקבוצה 1-3 נע בין 550-700 שקלים, כתלות באיכות ועומק הבדיקה, כולל בדיקת מחשב הרכב.

ביטוחים

במהלך השנה האחרונה חלה עליה בגובה הפרמיה שרבים מאיתנו משלמים על רכישת ביטוח מקיף. כיום, מבוטח סטנדרטי מעל גיל 40, ללא עבר תאונתי ופסילת רישיון, נדרש לשלם 3,068 שקלים בממוצע, על כיסוי ביטוח מקיף, זאת לצד סכום נוסף של 1,442 שקלים על ביטוח חובה. סה"כ 4,510 שקלים. הסכום מטפס צפונה למחוזות של 6,000 שקלים ויותר, אם מדובר על פוליסות שכוללות נהג צעיר/ חדש או עבר תאונתי.

רישיון שנתי

לא ניתן להפחית בחשיבות של המבחן אותו הרכב נדרש לעבור בהצלחה מדי שנה, שכן הביטחון של כלל המשתמשים בכביש מושפע באופן ישיר ממצבם המכני של הרכבים. אלא 'שהתענוג' הזה עולה לנו ביוקר: עוד 1,595 שקלים שמגולחים מחשבוננו בשנה, או בחישוב חודשי - 133 שקלים.

צמיגים ושונות

על פי התחשיב, בעלים של רכב משפחתי ממוצע משלם מידי שנה עוד 1,170 שקלים על ניקיון הרכב, החלפת צמיגים ועוד הוצאות קטנות ומעצבנות.

בשורה התחתונה, מדובר על סך של 34,761 שקלים בשנה ובחישוב חודשי :2,896 שקלים שנגרעים מחשבוננו על אחזקת רכב. הסכומים כמובן מתייחסים לרכבים בסביבת המחיר שציינו מעלה ומטפסים בתלילות כאשר מדובר על רכבים יקרים יותר.

אז מה היה לנו? הנה החשבון המלא

  • סיכום חישוב לרכב ממוצע, בנסיעה של כ-15,000 ק"מ לשנה:
  • ירידת ערך: 10,344 שקלים
  • רישיון שנתי : 1,595 שקלים
  • ביטוחים: 4,510 שקלים
  • תיקונים וחלפים: 5,142 שקלים
  • דלק : 12,000 שקלים
  • צמיגים ושונות: 1,170 שקלים
  • בשורה התחתונה, מדובר על סך של 34,761 שקלים בשנה ובחישוב חודשי :2,896 שקלים שנגרעים מחשבוננו על אחזקת רכב. הסכומים כמובן מתייחסים לרכבים בסביבת המחיר שציינו מעלה ומטפסים בתלילות כאשר מדובר על רכבים יקרים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully