וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תודה למס הקנייה? ירידה חדה ברכישת כלים חד פעמיים

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 10:36

מס הקנייה על כלים חד פעמיים עורר סערה עם פרסומו ונחשב לגזירה בעיני חלק מהציבור החרדי, אבל נתוני סטורנקסט מלמדים על ירידה של 50% ברכישת כלים חד פעמיים לקראת פסח. אם תישמר המגמה גם בנתונים שיפורסמו לאחר החג, הרי שמדובר בהצלחה גדולה

ירידה של כ-50% ברכישת כלים חד-פעמיים ברשתות השיווק בחודש פברואר האחרון. כך עולה מנתונים שנאספו על ידי חברת סטורנקסט ומפורסמים על ידי המשרד להגנת הסביבה. הנתונים הם בהשוואה לחודש יולי, טרם הכרזת הממשלה על הטלת המס על מוצרי פלסטיק חד פעמי.

המס על כלים חד פעמיים נכנס לתוקף בחודש נובמבר האחרון. המס חל על קנייה על יבוא וייצור של כלים חד-פעמיים המכילים פלסטיק, מהלך שביצע המשרד בשיתוף משרד האוצר ורשות המיסים.

נתוני החודשים האחרונים, מאז החלת המס, כפי שנאספו על ידי חברת סטורנקסט, מצביעים על ירידה של כ-50% ברכישות כלים חד-פעמיים ברשתות השיווק, מינימרקטים, מכולות וחנויות נוחות (השוק המבורקד), בהשוואה להיקף הצריכה בתקופה שקדמה לפרסום כוונת הממשלה להטיל את המס.

לפי הודעת המשרד, בחודש יולי 2021, טרם הכרזת הממשלה על הטלת המס, היקף המכר הכמותי באלפי יחידות באריזה עמד על כ-486 אלף, אל מול 232 אלף בחודש פברואר 2022 - כלומר, ירידה של כ-50%. בחודשים האחרונים.

כלים חד פעמיים 29 ביולי 2021. ראובן קסטרו
כלים חד פעמיים. חלק מהרשויות המקומיות ייאסרו השנה הכנסה שלהם לפארקים בתחומן/ראובן קסטרו

למרות שעל פי נתוני סטורנקסט, המגמה נשמרת, המשרד סבור כי נדרש עוד זמן כדי לאפיין את המגמה ארוכת הטווח ולבחון את כלל השוק, נוסף על השוק המבורקד.

גם לנו יש כמה הסתייגויות מהנתונים המצוינים שמציג המשרד: ראשית, רבים מהצרכנים, בעיקר בציבור החרדי, נוטים לרכוש כלים חד פעמים לקראת פסח רק לאחר ניקיון הבית וביעור החמץ. שנית, ייתכן כי חלק מהירידה במכירות הכלים החד פעמיים בחודש שלפני פסח מתבסס על הצטיידות מוקדמת של רבים מהצרכנים, שהקדימו את הרכישה לכניסת המס לתוקף.

לכן כדי לבסס את הירידה בצריכת הכלים החד פעמיים ולתמוך בה במספרי אמת, יש להמתין ולראות את הנתונים שיתקבלו לאחר החג.

תמר זנדברג. ראובן קסטרו
השרה לאיכות הסביבה, תמר זנדברג: "המהלך מתחיל להראות תוצאות"/ראובן קסטרו

תמיכה לרשויות המקומיות ברכישת מדיחי כלים

במשרד מפרסמים היום שלצד המיסוי ניתנת תמיכה תקציבית לרשויות בסכום של כ-45 מיליון שקל לרכישת מדיחי כלים לגני ילדים והוצאת הכלים החד פעמיים מהגנים, ואלפי גנים ברחבי הארץ נכללים בתוכנית זו.

המשרד מסייע לרשויות המקומיות בכל הנוגע לתחום פסולת הפלסטיק, וכבר ניכרת עלייה במספר הרשויות והערים האוסרות או הנמצאות בשלבי אישור איסור של שימוש בכלים חד פעמיים בשטחים ציבוריים ובחופים שבשטחן.

על פי סקר ניקיון המרחב הציבורי שערך המשרד להגנת הסביבה ב-80 רשויות עולה, כי 56% מהפריטים המלכלכים את המרחב הציבורי הם מוצרי פלסטיק חד פעמיים, כך שלמניעה במקור תהיה השפעה מהותית.

על רקע פעילות ממוקדת של המשרד בשנה האחרונה לטובת הפחתת נזקי פסולת הפלסטיק החד-פעמי, המשרד יצא באחרונה בקמפיין הסברה לצמצום השימוש בכלים חד פעמיים באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), בכיכובה של השחקנית ניב סולטן. הקמפיין עלה בטלוויזיה, ברדיו, במדיה החברתית ובדיגיטל, וכן באמצעות תוכן ייחודי לחברה הערבית ולחברה החרדית, גם בשילוט חוצות. מטרת הקמפיין היא לעודד שימוש בכלים רב פעמיים במקום צריכה של כלים חד פעמיים לנוכח הנזקים לסביבה הנגרמים משימוש בהם.


השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "מהלך הגמילה מפלסטיק חד-פעמי שהמשרד מוביל בשנה האחרונה מתחיל להראות תוצאות. נתוני הצריכה ברשתות השיווק בחודשים האחרונים מעודדים, ומצביעים על שינוי כיוון. גם בליל הסדר, גם כשמארחים הרבה אנשים, אפשר להשתמש בכלים רב-פעמיים. אני קוראת לכולן ולכולם להצטרף למגמה, ולהימנע משימוש בחד פעמי בחג הפסח ובכלל, לטובת בריאות הציבור ושמירה על הסביבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully