וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחה יקרה: המועצה לצרכנות מצטרפת לייצוגית נגד מזרחי-טפחות

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 11:11

התביעה הייצוגית הוגשה בחודש פברואר השנה על ידי לקוח של הבנק ששנדרש לשלם עמלה של 101 שקל בגין "אחזור שיחה מוקלטת" שקיים בעבר עם הבנק. במועצה לצרכנות מציינים כי לא מדובר במזרחי-טפחות בלבד, אלא בתופעה שמקיפה בתי עסק רבים ונועדה למנוע תלונות צרכנים

המועצה הישראלית לצרכנות ביקשה להצטרף כידיד בית המשפט לתובענה ייצוגית נגד בנק מזרחי-טפחות, הגובה 101 שקל עמלה על שליחת שיחה מוקלטת ללקוחותיו, במקום 20 שקל ישן השווה ל 2 אגורת כיום.

בפברואר הוגשה תובענה ייצוגית נגד הבנק לאחר שלקוח ביקש לקבל לידיו הקלטת שיחה לאחר שנוכח, לטענתו, שתנאי החשבון שלו לא תואמים את אלה שהובטחו לו.

הלקוח נדרש לשלם עמלה של 101 שקל בגין קבלת השיחה שניהל עם נציגי הבנק. בבקשה לתביעה נטען כי גביית עמלה בגין "אחזור שיחה מוקלטת" (כפי שמכונה השירות בתעריפון של הבנק) היא בניגוד לחוק.

הקבוצה שבשמה הוגשה הבקשה היא לקוחות הבנק שחויבו בעמלה בגין אחזור הקלטת שיחה עם הבנק בשבע השנים האחרונות.

סניף של מזרחי טפחות. ShutterStock
בנק מזרחי טפחות. התביעה הוגשה כנגדו, אבל במועצה לצרכנות טוענים שהיא רחבה הרבה יותר/ShutterStock

קורבנות הנוהל הפסול: קשישים, עולים חדשים וחיילים

במועצה לצרכנות מציינים כי לא מדובר רק במזרחי-טפחות. לדבריהם המועצה מקבלת פניות רבות מאזרחים שמתלוננים כי בתי עסק מערימים בפניהם קשיים כאשר הם מתבקשים לשחזר שיחות בהן הובטחו, כביכול, תנאים או מחירים שונים מאלה שנגבו בפועל.

לטענת הלקוחות, כפי שהיא מובאת על ידי המועצה לצרכנות, חלק מבתי העסק גובים מחיר מופקעבגין הבקשה לאחזור השיחות, חלק דורשים מהם להגיע פיזית אל בית העסק כדי להאזין לשיחה וחלק פשוט מסרבים לדרישה.

מנתוני המועצה לצרכנות עולה כי בשנה וחצי האחרונות התקבלו מעל 10,000 תלונות מצרכנים שביצעו עסקה טלפונית. עיקר הנפגעים, לטענת הרשות, הם צרכנים מוחלשים: אזרחים ותיקים או עולים חדשים המתקשים להוכיח טענותיהם להטעיה שמחייבת את ביטול עסקה.

קבוצת נפגעים אחרת ומעניינת, היא חיילים משוחררים, שחשופים לשיווק אגרסיבי מצד עוסקים שמציעים קורסים תמורת כספי הפיקדון, אך לא עומדים בהבטחות שנמסרו בעל-פה.

צעירה עובדת כמוקדנית בשירות לקוחות. ShutterStock
במוקדי המכירות מוכרים לנו לעתים הבטחות שאינן מתממשות במציאות, אך מי שמבקש לשחזר את שיחת המכירה, נתקל בקשיים/ShutterStock

זכות הציבור לא יכולה להיות כרוכה בתשלום מופקע

עוד מציינים במועצה לצרכנות כי דרישת העמלה הגבוהה היא בניגוד לחוק ולציבור יש זכות לעיין במידע אודותיו לרבות שיחות טלפוניות מוקלטות, תכתובות, צ'אט וכל מידע שנשמר באופן דיגיטלי, זאת לפי הוראות חוק הבנקאות.

מדיניות הבנק לגבות מהצרכנים עמלה מופרזת עבור עיון במידע על עצמם, כך טוענים ברשות, מרתיעה אותם ממישוש זכויותיהם ומונעת מהם למעשה לשלם עבור שירות שאמור להינתן כמעט בחינם. האגרה עבור בקשת המידע עומדת היום על סך 20 שקלים ישנים, שערכם עומד על כ-2 אגורות.

במועצה לצרכנות מבקשים מבית המשפט שיקבע פיצוי לא רק לצרכנים ששילמו לבנק את סכום העמלה שנדרש, אלא גם לכל לקוחות הבנק שנרתעו מהעמלה וויתרו על בקשתם לקבלת המידע.

כן ציינו במועצה לצרכנות כי הם מתנגדים בכל תוקף לפיצוי הניתן בדרך של תרומה לציבור וגורסת כי לבנק יש את כל האמצעים והמידע לאתר את כל מי שפנה בבקשה לאיחזור וסורב, וכן לגבי מספר מי שזנחו את דרישתם לבדיקה לאחר שנדרשו לשלם עבורה.

במועצה לצרכנות מסרו: "האזנה לשיחה טלפונית היא זכות צרכנית המאפשרת לצרכן ליישב מחלוקת שנוצרה בינו לבין העוסק בקלות וביעילות. אין כל סיבה שעוסק, בניגוד לדין ולכללים שבהם הוא מחויב, יגבה עמלה הגבוהה במאות אחוזים וימנע מצרכנים הנרתעים מגובה העמלה לממש את זכותם לשקיפות ושירות הוגן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully