וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנה לחג: 600 מיליון שקל לבתי החולים העצמאיים

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 14:07

אחרי שכבר נאלצו לפנות ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לחייב את המדינה להמשיך ולתקצב אותם, התבשרו בתי החולים העצמאיים כי הושג סיכום בין שרי האוצר והבריאות. המשמעות: 600 מיליון שקל יעברו לבית החולים עוד לפני החג

אחרי שהגיעו לסף קריסה, בשורה לשבעת בתי החולים העצמאיים בישראל, המתוקצבים באופן חלקי על ידי הממשלה: התקציב שהובטח להם, ועומד על 600 מיליון שקלים, יועבר עוד לפני הפסח. בפגשה שקיימו בתחילת השבוע שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר הבריאות, ניצן הורביץ, הושגו ההסכמות שעיכבו את חתימת שר הבריאות על התקנות, והוא אמור לחתום עליהן ככל הנראה עוד היום.

הבשורה הזאת מגיעה על רקע פניה דחופה של פורום בתי החולים הציבוריים-עצמאיים ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, בדרישה שתנחה את שרי האוצר והבריאות לחתום על התקנות שיאפשרו את המשך תקצוב בתי החולים, ביניהם, לניאדו, שערי צדק, הדסה, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת, לפני פניה לבג"צ.

גלי בהרב מיארה,היועצת המשפטית לממשלה, בטקס כניסתה לתפקיד, ירושלים, 8 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
גלי בהרב מיארה, היועצת המשפטית לממשלה. התקשה להנחות את משרדי האוצר והבריאות לשלם, אבל אז התבשרו בבתי החולים כי הכסף יועבר/ראובן קסטרו

"אנו פונים אלייך על-מנת שתנחי את שרי הבריאות והאוצר לחתום ללא דיחוי על תקנות לפי סעיף 9 לחוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025", נכתב שם.

"סעיף 9 לחוק נועד לספק מענה בר־קיימא וארוך טווח למצוקות של בתי החולים הציבוריים העצמאיים ולספק להם ודאות תקציבית שתקל על התנהלותם השוטפת באמצעות תשלום חודשי קבוע שיועבר לכל בית חולים ציבורי כללי, יהיה פרוספקטיבי, נורמטיבי ושקוף, ויחליף את ערוץ התקצוב הממשלתי הקיים כיום.

"והנה בפועל קורה ההיפך הגמור, המדינה רק מחריפה את הפגיעה בבתי החולים הציבוריים העצמאיים ומתרחקת עוד מקיום חובתה לממן את אספקת שירותי הבריאות לציבור.

בחלוף מעל למאה ימים מהמועד שנקבע בחוק להפעלת המנגנון החדש, המורה במפורש כי תקנות ראשונות יותקנו עד ליום 15/12/2021, טרם נחתמו התקנות ואין לדעת אם ומתי ייחתמו. זאת, לאחר שהממשלה כבר החליטה על המנגנון החדש ובשל כך ביטלה כבר את כל ערוצי התקצוב הישנים.

החל מינואר 2022, המדינה עצרה את התקצוב לבתי החולים העצמאיים והיא מביאה אותם לקריסה ממש.

נבקש כי תנחי את משרדי הבריאות והאוצר לקיים את חובתם החוקית לתקן תקנות לפי סעיף 9 לחוק ההתחשבנות החדש, ללא שיהוי, כך שתקוים חובת המדינה לממן את אספקת שירותי הבריאות לציבור. במידה ובקשתנו לא תיענה, אנו ננקוט בכל פעולה לשם עשיית צדק ושמירה על זכויותיהם החוקתיות של בתי החולים העצמאיים ושל ציבור המטופלים". כך כתבו בתי החולים העצמאיים בפנייתם ליועהמ"ש.

זוג בבית חולים מבקר חולה. ShutterStock
בתי החולים העצמאיים (אילוסטרציה). חבל שנמתחו עד לקצה בציפייה לכספים שהובטחו להם מהמדינה/ShutterStock

הושבתו בחודש ספטמבר, עד שקיבלו כסף

המשבר הנוכחי הגיע לאחר שבתחילת ספטמבר 2021, בשיאו של גל הקורונה הרביעי, השבתו בתי החולים העצמאיים ומנהליהם הקימו אוהל מול משרד הבריאות במחאה על אי העברת התקציב שהובטח להם. רק אחרי לחץ כבד, הכסף הועבר והמשבר נפתר, עד שפרץ שוב סביב אותה סוגיה.

גורמים במשרד הבריאות אומרים שלא נשארו עוד מחלוקות עם משרד האוצר בעניין בתי החולים העצמאיים וכעת ממתינים לאישור של אחד הסעיפים המודל שסוכם, וחלקים ממנו אינם משביעים את רצון הנהלות בתי החולים, על ידי משרד המשפטים. בכל מקרה, אומרים שם, במשרד הבריאות נערכים להעברת הכסף באופן מיידי עם קבלת האישור והחתימה של השר. במשרד האוצר אישרו את הפרטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully