וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לי אין שום בעיה שהרכבלית תסע בשבת למי שירצה להנות מהנוף"

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 15:46

באיחור של כחצי שנה לעומת תאריך היעד המקורי, יצאה לדרכה הרכבלית, קו הרכבל שמחבר בין תחנת "מרכזית המפרץ" לטכניון ולאוניברסיטה. לכבוד ההשקה התפנה מנכ"ל נתיבי ישראל לשיחה על האיחור בפתיחה, מהירות הנסיעה וגם הסוגיה הנפיצה של פעילות בשבת, שכרגע לא תהיה

בעיכוב של חצי שנה ואחרי מכשולים רבים, שכללו הפסקת התקשרות עם הקבלן המבצע, "יפה נוף", סכסוך משפטי החברה האוסטרית שהקימה את הפרויקט, התפרצות מגפת הקורונה, ומאבק פוליטי בעיריית חיפה שמנע את מתן טופס 4, יצאה אתמול סוף סוף הרכבלית בחיפה לנסיעה מסחרית ראשונה.

פרויקט הרכבל, שמחבר בין תחנת לב המפרץ לבין אוניברסיטת חיפה והטכניון שעלותו עומדת על 330 מיליוני שקלים, יצא לדרך לפני עשר שנים והיה אמור להתחיל את פעילותו בתחילת שנת הלימודים האקדמית, אבל נדחה כאמור, כאשר המכשול האחרון, אחרי העברת המיזם מחברת הביצוע "יפה נוף" לנתיבי ישראל (נת"י), היה מאבק פוליטי של הסיעות החרדיות בעיריית חיפה, נגד פתיחת הרכבלית בשבת, שעיכב את מתן האישור הסופי להפעלתה.

נכון לעכשיו, הרכבלית לא תפעל בשבת ומחיר הנסעה יעמוד על שישה שקלים, או בשימוש ברב קו ואפליקציות הנסיעות.

רכבלית בחיפה. צילום - נתיבי ישראל, אתר רשמי
רכבלית בחיפה/אתר רשמי, צילום - נתיבי ישראל

אפשר להעלות את המהירות, אבל הולכים על בטוח

"לקח לנו חצי שנה יותר משתכננו ואני פחות אוהב את זה", אמר ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל בראיון לרדיו צפון 104.5FM. "אני לוקח אחריות מסיבה אחת - החובה המוסרית שלנו כלפי הציבור, ואת הציבור לא מעניין השיח מול עיריית חיפה.

התכנון לקחת שלוש שנים, הביצוע שלוש שנים נוספות, והחברה האוסטרית הבטיחותית המדהימה עמדה בכל התנאים ועבדה גם בתקופת הקורונה. העיכוב נובע במסכת בירוקרטיה בינינו לבין עיריית חיפה, בהבאת טופס ארבע.

הסוגיה המשפטית עמדה בין החברה הזכיינית לחברה האוסטרית, עסק מורכב משפטית. אסור שזה יקרה, זה קרה, צלחנו אותו ושילמנו מחיר בזמן ולא בכסף. נלמד ונפיק לקחים. שרת התחבורה הנוכחית עושה מאמצים עילאיים לפתור את הבעיות".

הרכבלית תפעל בשבת?
"בדרך כלל אינני נכנס לפינות האלה משום שאינני עוסק בפוליטיקה ככלל, אותי, כאדם חובש כיפה, לימדו בבית משפט אחד - חיה ותן לחיות. לי אין שום בעיה שהרכבלית תסע בשבת למי שירצה להנות מהנוף, הזכיין מנצרת במקרה ולא מחויב לדת היהודית ולשבת. אני משאיר את זה לפוליטיקאים את הסוגיה ואשמח בכל החלטה שתתקבל".

"הנסיעה מתחנת המפרץ לאוניברסיטה לוקחת 19 דקות, ומקצרת את הזמן בצורה משמעותית, מחצית מהזמן שלוקח ברכב. יש לנו פונקציה יותר מהירה, אבל לאור אזהרות בטיחותיות ועל רקע האסון באיטליה, אנחנו יותר זהירים בהתחלה. המהירות יכול להשתכלל לכיוונים של 13-12 דקות. זה משמעותי, פונקציה המהירות והמשקל קריטית פה".

הרכבלית תפעל בימים א'-ד' משעה 06:00 בבוקר עד 00:00, ביום ה' משעה 06:00 בבוקר עד שעה 02:00 בבוקר (ביום למחרת), ביום ו' משעה 06:00 עד שעה 17:30 ובמוצאי שבת משעה 20:30 עד שעה 00:00. תדירות הקו צפויה להיות קרונית בכל 15 שניות, וקיבולת הנוסעים היא 2,400 נוסעים לשעה בכל כיוון.

ניסים פרץ מנכ"ל נתיבי ישראל. אנצ'ו גוש,
ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל/אנצ'ו גוש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully