וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 8% ברכישת דירות חדשות בחודש פברואר

עודכן לאחרונה: 14.4.2022 / 12:01

עוד עולה מסקירת הנדל"ן של הכלכלית הראשית כי רכישת הדירות להשקעה פברואר נותרה על רמה נמוכה יחסית, של 1,500 דירות בחודש. מחקר עומק בקרב רוכשי דירות באזור רחובות מעלה כי המינוף הפך לגבוה יותר, נתון מעניין לנוכח העלייה ברבית

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, מפרסמת את סקירת הנדל"ן לחודש פברואר האחרון.

לפי הכלכלנית הראשית, בחודש פברואר נרכשו 10,600 דירות, רמה דומה לזו חודש פברואר אשתקד וירידה של 8% בהשוואה לחודש ינואר האחרון. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות על 9,800, גידול מתון של פחות מ-2% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם. בשלושת החודשים האחרונים (דצמבר 2021-פברואר 2022), מאז הועלה מס הרכישה על משקיעים, נבלם קצב הגידול המהיר בסך העסקאות בשוק החופשי.

רכישות המשקיעים בחודש פברואר נותרו על רמה נמוכה של 1,500 דירות, ירידה חדה של 30% בהשוואה לפברואר אשתקד ורמה דומה לזו שנרשמה בחודש הקודם. בממוצע חודשי עומד מספר הדירות שרכשו המשקיעים בשלושת החודשים שלאחר העלאת מס הרכישה על 1.4 אלף דירות, בדומה לממוצע רכישות המשקיעים בשלושת החודשים לאחר העלאת המס הקודמת בסוף יוני 2015.

לעומת זאת, מכירות המשקיעים בחודש פברואר הוסיפו לשמור על רמה גבוהה יחסית, של כ-2.4 אלף דירות, גידול של 13% בהשוואה לפברואר אשתקד וגידול של 9% בהשוואה לחודש הקודם. גידול זה במכירות המשקיעים בולט במיוחד על רקע קיפאון במכירת דירות ע"י משפרי דיור.

מכירות הקבלנים בחודש פברואר הסתכמו ב-3,500 דירות, מזה 800 דירות נמכרו במסגרת "מחיר למשתכן". בהשוואה לפברואר אשתקד ירדו מכירות הקבלנים ב-5% ובשוק החופשי בלבד שיעור הירידה עומד על 6%. בהשוואה לחודש הקודם ירדו מכירות הקבלנים ב-21%, על רקע ירידה חדה במכירות "מחיר למשתכן". בשוק החופשי עמד שיעור ירידה זה על 6%.

רכישות דירה ראשונה בחודש פברואר הסתכמו ב-5,200 דירות, גידול של 18% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 11% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4,400 אלף דירות, גידול משמעותי של 22% בהשוואה לפברואר אשתקד וגידול של 3% בהשוואה לחודש הקודם.

רכישות משפרי הדיור בחודש פברואר הסתכמו ב-3,900 דירות, ללא שינוי מהותי בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם.

בניינים ביקנעם. ראובן קסטרו
המשקיעים מוסיפים לצאת מהשוק. פרויקט נדל"ן ביקנעם/ראובן קסטרו

מינוף גבוה

נתון מעניין נוסף שנמצא בסקירת הנדל"ן מראה כי לפי ניתוח מעמיק של רמות השכר שערכו באוצר בקרב רוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי באזור רחובות, אחד האזורים הבולטים ביותר ברכישות הזוגות הצעירים, התגלו רמות שכר נמוכות יותר מאשר של הזוגות הצעירים שרכשו את דירתם הראשונה בפברואר אשתקד, בעוד רמות המחירים של הדירות שרכשו היו גבוהות יותר בממוצע ב-7.5%.

יש בנתונים אלו כדי לרמז על עליה ברמת המינוף של הזוגות הצעירים, נתון מעניין במיוחד לאור העלאת הרבית השבוע על ידי נגיד בנק ישראל - ואף יותר בהנחה כי העלאות הרבית יימשכו אל תוך השנה - ויביאו את רבית בנק ישראל ל-1.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully