וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא תזהה שזה קופי": מה יעצור את שוק השעונים המזויפים?

14.4.2022 / 16:47

השעון מזוייף, הכסף אמיתי: רולקס ב-2,500 שקל, מייקל קורס בכמה מאות - ולא תרגישו את ההבדל. שוק שעוני היוקרה המזויפים חצה את רף 100 מיליון השקלים בשנה. הקרב עם מערכת החוק רחוק מלהסתיים, ובינתיים ידם של הסוחרים על העליונה

"אין מצב שאתה מזהה שזה שעון קופי ולא רולקס אמיתי. האיכות של הזיוף כל כך טובה, שגם שענים מקצועיים יתקשו להבדיל. עכשיו, תגיד לי למה לשלם 20 אלף שקל על שעון רולקס, אם אני מביא לך את אותו השעון אחד לאחד, רק במחיר של 2,500 שקלי - ואף אחד בעולם חוץ ממך לא יודע שזה זיוף".

רולקס מזויף. יחצ,
רק כשפותחים מבינים שזה לא אמיתי. זיוף של רולקס מוזהב באיכות גבוהה מאוד/יחצ

המילים של אבנר, אחד מסוחרי השעונים המזויפים הגדולים בישראל, משקפות במדויק את השינוי שחל בשוק הזה: אם בעבר, איכות השעונים הירודה יחסית אפשרה לזהות בקלות כי מדובר על זיוף, הרי שבשנים האחרונות חלה קפיצה משמעותית ביותר ביכולתם של זייפנים ליצור העתקים הנראים כזהים לשעונים המקוריים. הציבור אוהב את השינוי הזה. על פי אומדן של גורמים מעורים, היקף המכירות של שוק שעוני היוקרה המזויפים בישראל זינק בשנים האחרונות בעשרות אחוזים וחצה את רף 100 מיליון השקלים בשנה, וזאת חרף מאמציהם הבלתי מבוטלים של יצרני השעונים להתמודד עם המגמה.

"היקף היבוא של השעונים המזויפים במדינת ישראל הגיע למצב שהוא עולה על ההיקף של השעונים המקוריים", אמר לאחרונה אלי הולנדר, מנכ"ל ומבעלי פלאנט, המפיצה המורשית של שעוני מייקל קורס, ארמני והוגו בוס. הולנדר קרא לציבור הישראלי לרכוש שעונים ותכשיטים במקומות מורשים בלבד, אולם הבעיה היא כי חלק בלתי מבוטל מהרוכשים מודעים לכך כי מדובר על זיוף, אך מעדיפים לשלם מחיר זול יחסית ולקבל מוצר באיכות גבוהה, מאשר לשלם מחיר מלא.

לא רק הולנדר מוטרד מהבעיה, "יש זיופים כל-כך טובים, שהיו מקרים שבהם הגיעו שעוני טאג למעבדות לתיקון ורק כשפתחנו את השעון גילינו שמדובר בזיוף", אמר פיליפה אלורד שכיהן כנשיא טאג ובכיר בקבוצת LVMH העולמית, במסגרת ראיון לעיתון גלובס. לדבריו, "הקבוצה מובילה במלחמה בזיופים. את המלחמה אנחנו מנהלים בתוך כל מדינה ומדובר בצוות של עורכי דין שנאבקים בהם".

שעון פטק פיליפ מזויף. יחצ,
שעון פטק פיליפ מזויף. רבים מעדיפים לחסוך את הכסף ולהרגיש מיליונרים/יחצ

העליה בקרנם של השעונים המזויפים אינה מתרחשת רק בישראל. דוח שפרסם האיחוד האירופי בשיתוף עם היורופול (הסוכנות האירופית לאכיפת חוק), הראה כי 10% מכלל מכירות מוצרי היוקרה היו של מוצרים מזויפים. שווי עסקאות אלה הגיע ל־26 מיליארד יורו, והמומחים צופים כי אפקט הדומינו עלול להשפיע גם על תעשיות משלימות רבות ולגרום לאובדן של יותר מחצי מיליון משרות באירופה בעשור הקרוב.

החברות מצידן, מנסות ככל יכולתן לעצור את שטף יבוא השעונים המזויפים, אך הביקוש העצום למוצרים אלו, לצד הגדלת מספר השחקנים בענף, מייצר להן אתגר משמעותי ביותר, בו הן מתקשות לעמוד. "יש בישראל עשרות רבות, אולי מאות של סוחרים קטנים שמוכרים שעונים מזויפים, אולם לרוב, כשאנו נשכרים בשביל לבצע חקירה, אנחנו מתמקדים בלערוף את הראש של היבואן. הולכים על ראש הנחש", אומר החוקר הפרטי אור כהן, מנכ"ל ארי חקירות ומודיעין עסקי, שמשמש כיד הארוכה בתחום חקירות הקניין הרוחני של לא מעט חברות.

לדבריו של כהן, מתחת לפני השטח מתנהלת מלחמה כנגד יבואני השעונים המזויפים: "מדובר על פעילות יום יומית, במסגרתה אנו נוקטים בטקטיקות שונות בשביל לבסס תיק ראיות כבד משקל שישמש לצורך הגשת תביעה כנגד אותם גורמים. כך, לדוגמא, למשטרת ישראל הוגשה תלונה בגין הפרת סימני המסחר של שעוני הוגו בוס ומייקל קורס ובפשיטה שערכה יחידת הקנין הרוחני של המשטרה במחוז תל אביב, נתפסו מאות שעונים מזויפים.

"על כל שעון מזויף שהם תופסים, אני מייבא שניים", אומר לנו בתגובה סוחר שעונים מזוייפים "עזוב, זה לגמרי בקטנה". כהן מסכים חלקית: "אכן, אין ואקום בתחום וברגע שאנו מורידים סוחר גדול של מוצרים מזויפים, נכנס במקומו אחד אחר, אולם עדיין, כל מהלך חקירה שמסתיים בהגשת כתב תביעה מזעזע באופן מסוים את השוק".

במקרה אחר, חוקרי יחידת ההונאה של המחוז הדרומי במשטרה פתחו בחקירה סמויה וכשהגיעו השוטרים אל ביתו של זוג שמתגורר באשדוד הם מצאו ארונות זכוכית עם לא פחות מ-1,900 שעוני יוקרה שיובאו מסין ושוויים הוערך בכמיליון שקלים. במקרה האמור, רמת הגימור של הזיוף הייתה כמעט מושלמת ולצורך הקביעה כי מדובר בזיוף, גויס למשימה שען מקצועי בעל שם עולמי שהצליח לזהות את ההבדלים.

לוגו אפליקציית טלגרם. ShutterStock
הפלטפורמה שבה, כמו תמיד, הכול קורה/ShutterStock

התפתחות נוספת שמקשה על היבואנים הרשמיים להילחם בתופעת הזיופים היא העלייה המשמעותית שחלה בהיקף המסחר בטלגרם, שמהווה פלטפורמה דיגיטלית אנונימית, "מה שמעמיד בפני החוקרים הפרטיים והיבואנים אתגר חקירתי", מסביר החוקר כהן.

ואכן, שיטוט קצר בטלגרם מעלה כי קיימות לא מעט קבוצות לממכר שעונים מזויפים. כך למשל, קבוצת ' שעוני יוקרה איכות וסטייל', מציעה לכל דיכפין לרכוש שעוני רולקס מזויפים באיכות גבוהה ביותר. המחירים לא זולים: רולקס סקי דליוור בצבע כסף, נמכר בסכום של 3,100 שקלים. כך גם רולקס פפסי ג'יבלי/איוסטר שמתומחר ב-3,500 שקלים. יקר לכם? תמורת 2,300 שקלים תוכלו לקבל רולקס דייטג'אסט 'הארד קופי'.

"זה בהחלט אתגר, אולם יש לנו את הכלים להתמודד איתו", אומר כהן, "בין אם מדובר על ממכר בטלגרם או בכל פלטפורמה אחרת, המהלך אותו מהלך. אנו מתחילים לייצר איתו שיח, בונים מערכת יחסים שמבוססת על אמון, במטרה להבין את היקף הפעילות של אותו גורם. גם אם הגענו למסקנה שהוא דג קטן, אפשר באמצעותו להגיע לפונקציה בכירה יותר בהיררכיה. אנו מציגים את עצמנו כסוחרים שמבקשים לרכוש כמות גדולה של שעונים. כך אנו סוללים את הערוץ ליצירת קשר עם היבואן".

הפעילות האינטנסיבית והמשאבים העצומים שמשקיעים היבואנים הרשמיים בהחלט ניכרים, אולם הבעיה רחוקה מלהיפתר. נהפוך הוא, העליה באיכות הזיופים משחקת היטב לידי הציבור שלא מהסס כיום להסתובב עם שעונים מזויפים. "יש לי קליינטים מכל הארץ, חלקם בהחלט אנשים מבוססים,שקלטו שב-3,000 שקלים הם קונים לוק של מיליונרים כבדים. אם פעם הם חששו להסתובב עם זיוף בגלל החשש שיעלו עליהם, היום הם רגועים", מציין סוחר 'כבד' של שעונים מזויפים.

שעון RADO מזויף. יחצ,
אפילו הלוגו בגימור מושלם. שעון RADO מזויף/יחצ

מצא את ההבדלים - למה זה כ"כ קשה?

וכיצד בא לידי ביטוי השינוי בנראות של השעונים? מדוע כל כך קשה כיום לזהות האם מדובר על רולקס מזויף?

"נתחיל במספרים הסידוריים שחקוקים עמוק תוך המתכת, בעוד שבזיופים זולים, אם בכלל, המספר 'חרוט' בחומצה", מסביר לנו שען וותיק. לדבריו, גם הכיתוב המודפס על שעונים נעשה כיום ללא כתמים, מריחות או חוסר אחידות. 'הסייקלופ', אותה עינית שמגדילה את התאריך, שימשה במשך שנים כאינדיקציה לזיוף אולם כיום, הזייפנים מצליחים למקם אותה בדיוק במקום הנכון.

בנוסף, אם בעבר שעונים מזויפים היו קלים משמעותית משעון רולקס מקורי, כיום רמת הזיוף גבוהה ביותר, עד לרמה של דיוק על הגרם. מעבר לכל זאת, עד לפני מספר שנים, זייפנים התקשו לזייף את לוגו הכתר הזעיר שחרוט באזור בו מצויה הספרה שש, אולם היום, הזיופים האיכותיים כוללים את הלוגו, אותו ניתן לראות בבירור באמצעות זכוכית מגדלת.

היקפו העצום של שוק מכר שעוני היוקרה המזויפים אינו מטריד רק את היבואנים, אלא גם את המדינה, שמפסידה הרבה מאוד כסף שחור שמתגלגל בענף. אמנם, הסכם 'טרפיס' עליו חתומה ישראל מחייב אותה לגביר את אכיפת דיני הקניין הרוחני, אולם בפועל, המבריחים משכללים את השיטות ויוצרים אתגר לא קטן לרשויות. " מתוך 10 הברחות, אולי אחת מסוכלת לי. הכול בסדר, לוקח את זה בחשבון", מסכם אחד היבואנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully