וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי בידוד לעצמאים? כך הפכה מדינת ישראל למכחישת קורונה

עודכן לאחרונה: 19.4.2022 / 10:22

דמי הבידוד לעצמאים בשל התפרצות האומיקרון, הפכו לישראבלוף: מתברר שגם מי שחלה או שמחלת ילדיו מתועדת, היה צריך להירשם במיוחד כדי ליהנות משיפוי, דבר שרוב העצמאים לא ידעו - ואז התברר שבאוצר הקדימו מכה לתרופה ושמבחינתם הקורונה הסתיימה מזמן

הסיפור הבא היה יכול להיות מקוטלג בקלות רבה מדי כעוד סיפור על יחסה הבעייתי של המדינה לעצמאים, רובם בעלי עסקים קטנים שנאבקים כדי לשרוד כלכלית.

אלא שנדמה שהוא מבטא הרבה יותר מכך, בעיקר את התנהלותה של הממשלה הנוכחית - שמצהירה חגיגית מעל לכל במה שהיא תפצה ותשפה (כך גם חגגה בשעתו את ההחלטה ההיסטורית לשפות עצמאים בגין ימי בידוד בקורונה), לבין ההתעמרות, ממש כך, בעצמאים הקטנים שלא תמיד מודעים לפרוטוקול הדרקוני שקבעה המדינה - ומוצאים עצמם ללא פיצויים.

אז כן, העצמאים שוב מרגישים שצוחקים להם בפנים. תשאלו את ריקי, אם חד הורית לשניים, שניסתה לקבל מהמדינה את דמי הבידוד והמחלה שהבטיחו לה ולחבריה, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים - ולמרות שישבה בבית כמעט חודש שלם, הודיע לה ביטוח לאומי שלפי החוק, לא מגיעה לה אגורה.

אמא מתוסכלת לפעוטה מנסה לעבוד מהבית. ShutterStock
הורים רבים, בעיקר אימהות, שנאלצו להישאר עם ילידהם המבודדים בבית ולא הצהירו שהיו בבידוד, לא יקבלו אגורה למרות שמחלת הילדים מתועדת במשרד הבריאות/ShutterStock

הסיפור של ריקי

"בינואר הבן שלי, בן שמונה וחצי, חלה ואני והבת שלי, בת העשר, עשינו בדיקה ויצאנו שליליות, אבל היא הייתה חייבת להיות בבידוד, אז לא עבדתי", רותחת ריקי. "ביום השביעי לבידוד, הבדיקה שלה יצאה חיובית, וגם איתה נשארתי בבית. ב - 15 בפברואר גם אני חליתי, הייתי על הפנים ונאלצתי שוב לשבת בבית שבוע.

"הגשתי בקשה לביטוח לקבל שיפוי על ימי הבידוד של הילדים ועל ימי המחלה שלי, כי הבטיחו שהעצמאים יקבלו דמי בידוד ומחלה בגלל התפרצות האומיקרון. גיליתי שלא מגיעים לי דמי בידוד לילדים, כי לא הצהרתי שאני בבידוד ובלי הצהרה אין תשלום ועל המחלה שלי אני לא אקבל כלום, כי המועד האחרון לקבל החזר על ימי מחלה היה ב- 14 בפברואר, יום לפני שנדבקתי.

"כשפניתי לביטוח לאומי, ענו לי שהם רק זרוע הביצוע של משרד האוצר, ואי אפשר להצהיר על בידוד רטרואקטיבית, למרות שהילדים דווחו כמאומתים למשרד הבריאות ויש להם את כל התיעוד, ומישהו היה צריך להישאר איתם. מוציא אותי מדעתי שבממשלה מדברים על 'מדיניות הכלה'. אם אתם מכילים, אז תכילו גם את העצמאים, שלא לדבר על אימהות חד הוריות שלהן אין עם מי לחלוק בנטל.

"באוצר נמצאים במגדל שן, מנותקים ממה שקורה בשטח. אנשים קורסים ואתם אומרים שהאומיקרון היה מחלה קלה? לא נותנים יותר דמי מחלה אחרי ה-14 בפברואר, כי מבחינתם הגל נגמר. ומה עם הגל השישי שפרץ מייד בהמשך? אותו לא סופרים?".

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו,אביגדור ליברמן, בוועידת מפלגת ישראל ביתנו החמישית, 7 באפריל 2022. ללא, צילום מסך
שר האוצר אביגדור ליברמן. ההכרזה על דמי בידוד לעצמאיים הייתה חגיגית. בפועל עשו הכל כדי למנוע מהם את הכסף/צילום מסך, ללא

בכנסת חוקקו חוק, בשטח עושים מהעצמאים צחוק

ריקי לא לבד. עצמאים רבים נתקלו באותן הבעיות ממש. רבים מהם לא ידעו שהם חייבים להצהיר על בידוד הילדים כדי לקבל את דמי הבידוד והם זועמים על התאריך השרירותי שקבע משרד האוצר לסיום הגל, למרות שהיה גל נוסף.

ט', רווקה עצמאית, שנלחמת על הפרנסה, אומרת שכנראה צריך לדעת מתי לחטוף קורונה: "גיליתי שחליתי בזמן הלא נכון, ב- 17 בפברואר. כשנכנסתי למערכת קיבלתי הודעה שאני בכלל לא רשומה וכשהתקשרתי לביטוח הלאומי, הם הפנו אותי למשרד הבריאות וביקשו שאדווח שאני חולה והכל בסדר, ואז התברר לי שמבחינת המדינה כבר לא היה אומיקרון, למרות שהגל השישי היכה בכולם מסביבי. אם היו לי ילדים, או שהייתי חוזרת מחו"ל, הייתי מקבלת את דמי הבידוד. זה לא סביר".

החלטת הממשלה לשפות עצמאים שנכנסו לבידוד בגלל הקורונה והחל מיולי 2021, המועד בו הסתיימו תכניות המענקים הייחודיים לבעלי העסקים, התקבלה אחרי עתירה לבג"צ ואין סוף דיונים עם האוצר.

מתחילת אפריל 2022, עצמאים יכולים לדרוש מביטוח לאומי תשלום רטרואקטיבי מיולי, וזכאות למימון ארבעה ימי בידוד בסך 570 שקל כל אחד, בכפוף ל"חוק ימי בידוד לעצמאים", שיסתיים בסוף מאי, זאת בתנאי שהודיעו למשרד הבריאות שהם נכנסים לבידוד עם הילדים. באופן יוצא מהכלל, כיוון שהמדינה אינה משלמת לעצמאים על ימי מחלה, נקבע גם שיפוי על ימי מחלה לעצמאים שנדבקו בקורונה בין ה- 26 בדצמבר ועד ל-14 בפברואר.

בהשוואה לשכירים, ש"מקריבים" רק יום מחלה אחד, אותו לא מנכים בד"כ מהשכר, ומקבלים עוד שלושה על חשבון המדינה, העצמאים ממשיכים להיות מופלים לרעה. הם אינם זכאים יותר לדמי המחלה - ואם לא דיווחו על בידוד למשרד הבריאות, דבר שלא פורסם ברבים (לפחות לא באופן מספיק) ושאודותיו לא היה ידוע לרבים מהם, הם אינם זכאים גם לדמי הבידוד. ניסיונות להוכיח שילדם הצעיר נדבק, לא משכנעים את הרשויות.

ח"כ אפרת רייטן, יו"ר ועדת העבודה והרווחה. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ אפרת רייטן, יו"ר ועדת העבודה והרווחה: "אין פה תשובה סבירה או מניחה את הדעת"/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

סוגיית הפיצוי בשל התפרצות זן האומיקרון, שהתעכבה במשך חודשים רבים, הגיע לשולחנה של יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן. "העצמאים נאבקו על מנת לקבל שיפוי מהמדינה", היא אומרת, "ואחרי שיג ושיח עם האוצר, הצליחו לקבל שלושה ימי בידוד בעלות של 430 שקלים. הסוגיה הגיעה אלי בינואר, כשכל המדינה הייתה בבידודים.

"ביקשתי את הנתונים ממשרד הבריאות, שהראו שמאות אלפים נמצאים בבידוד, ואחרי כיפופי ידיים עם האוצר, הצלחתי להגיע לסיכום על ארבעה ימי בידוד בשיפוי של 570 שקל ליום. ואז התחיל ויכוח ממתי החל הגל. קבעו, ע"פ הנתונים, את האחד בינואר כמועד ההתפרצות, למרות שהם הוכיחו שהוא פרץ ב- 16 בדצמבר. בסופו של דבר סגרנו על ה- 21 בדצמבר.

"ואז התחיל דין ודברים עד מתי ישולמו דמי המחלה לעצמאים. שוב, כפוף לנתוני משרד הבריאות שהוכיחו שמספר הבידודים ירד, האוצר החליט שדמי המחלה יסתיימו ב- 14 בפברואר".

למה דווקא ה- 14 בפברואר?
"זה מה שהוחלט".

מה ההבדל בין עצמאי שחלה עד ה- 14 בפברואר, לעצמאי שחלה במרץ? הוא לא היה צריך לסגור את העסק שלו ולהישאר בבית על פי החלטת הממשלה?
"אין פה תשובה סבירה, או מניחה את הדעת. להחלטה הזאת אין שום בסיס, כי ראינו התפרצות נוספת בתחילת מרץ. המדינה מסתכלת במקרו ומחפשת לתת מענה".

איזה מענה? זאת אפליה בוטה. העצמאים זועמים עליכם.
"את מחפשת הגיון ואין. כשאת מסתכלת על המדיניות של משרד הבריאות והאוצר, היא השתנתה תוך כדי תנועה. יש כמה סימני שאלה גדולים ואם תגיע אלינו פניה, נכנס את הוועדה ונדון בזה".

גם מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק, מודה שגם הוא קיבל תלונות רבות בנושא מעצמאיים. "נכון היה להאריך את תשלום דמי המחלה לעצמאים עד סוף מרץ, כי את הבידוד האריכו עד ה-31 במאי. דיברתי עם ח"כ רייטן, והיא הייתה סקפטית בנוגע לאישור ההארכה, אבל אנחנו נעלה את הסוגיה הזאת בתחילת המושב".

ולדימיר בליאק, יש עתיד. ללא, אתר רשמי
ח"כ ולדימיר בליאק, מרכז הקואליציה בוודעת הכספים: "נעלה את הסוגיה הזאת בתחילת המושב"/אתר רשמי, ללא

מתיחה ל-1 באפריל

רועי כהן, נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים בישראל, כבר פנה הבוקר בבקשה לכנס את הוועדה ולדון במתן דמי מחלה לעצמאים שחלו אחרי ה- 14 בפברואר. "עוד ועוד עצמאים מעלים טענות שאני לא יודע לענות עליהם. ה- 14 בפברואר נקבע כתאריך אחרון לתשלום דמי מחלה לעצמאים שזכאים לפיצוי, בהנחה שהגל הסתיים אז, אבל בסוף פברואר ותחילת מרץ פרץ גל נוסף, שישי, ובעלי העסקים לא מבינים במה הם שונים מאלה שחלו בגל החמישי ובצדק.

"מילא אם המצב אצל השכירים היה דומה, אבל רק היום הראשון הוא על חשבון דמי המחלה של השכיר, שהוא לא משלם עליו בפועל, ושלושת האחרים על חשבון המדינה. עד 20 עובדים בעסק, המדינה משפה את המעסיק ב-75% ומעל 20 עובדים, ב- 50%. בנוסף, יש זעם על העובדה שצריך להירשם במשרד הבריאות כמבודד ואם העצמאי לא נרשם, גם אם יש תיעוד מוכח למחלת הילד, הוא לא יקבל דמי בידוד.

"צריך לזכור שהחקיקה הזאת הייתה כשחשבו כשהגל דעך ואז, לפי המומחים, הוא התהפך לנו בפנים ואנשים ישבו בבית. צריך לחזור לשולחן הדיונים ולפצות את העצמאים שחלו בקורונה לפחות עד האחד באפריל".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "החזר דמי בידוד לעצמאים ניתן כהוראת שעה חריגה, לאור גל התחלואה החריג של האומיקרון שהסתיים ב- 14.2.2022. מעבר לכך, החזר ימי הבידוד לעצמאים הינו הסדר הזהה לזכאות הניתנת לשכירים, הכולל החזר בגין דמי הבידוד בלבד".

עו"ד רועי כהן. אבשלום ששוני,
רועי כהן, נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים בישראל/אבשלום ששוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully