וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא צריכה להיות המתנה בנמלים, אבל לא היא מייקרת את המחירים"

עודכן לאחרונה: 20.4.2022 / 12:36

אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה, מנהל את צוואר הבקבוק בכניסה של סחורות לישראל. בשיחה אישית הוא מספר גם על הילדות בברונקס, השירות בשייטת ובמוסד, החבירה למשה כחלון וימיו כמנכ"ל משרד השיכון, תפקיד שבעקבותיו יש לו מה לומר גם על משבר הדיור

שם: אשל ארמוני, בן 62, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה.

מי אני: איש של אמת, אוהב כנות ואם אני עושה משהו - זה עד הסוף, בנתיב המרכזי, תגיד או תשתוק. אני יצירתי, עם יכולת לחשוב אחרת, פטריוטי וחרוץ.

שורשים: סבתא שלי, משפחת ענתבי, ממנה באה אמא, הגיעה מחלב בסוריה. סבא רבא, דור חמישי בארץ, היה יו"ר ועד היהודים הספרדים בא"י, מורה והמחנך של יגאל אלון. בזיכרונותיו כתב שהיה 'פרענק' ולכן האיכרים בגליל לא רצו להשכיר לו חדר. רק אחרי שהוכיח שהוא איש חינוך, הוא התקבל בקהל והפך למנהל בית ספר המזרחי בצפת.

סבא, יוסף קימל, שהגיע מאוקראינה בשנות ה- 30', היה פועל אצל משפחת ענתבי, כך הכיר את סבתא, גאולה ענתבי. הם התחתנו, עברו לאבן יהודה, התפרנסו מחקלאות וילדו שישה ילדים. את הסדר השנה עשינו כל בני הדודים, 100 איש, באבן יהודה, חוויה מרגשת. הצד של אבא הגיע מאזור הונגריה - צ'כיה לפני המלחמה. לסבא הייתה חנות לתיקון אופניים וסבתא הייתה תופרת.

ההורים נפגשו במסיבה. היא הגיעה מהשרון, הוא מפ"ת, וחברים הכירו ביניהם. ההורים של אבא נסעו לקרובי משפחה עשירים בארה"ב, התבססו בניו יורק והוא בא אליהם ולמד שם ארכיטקטורה. תוך כדי לימודים גויס לצבא האמריקאי כמורה לעברית, אמא הצטרפה אליו ולימדה בסנדיי סקול ואני נולדתי בבסיס צבאי בצפון קרוליינה. כשהשתחרר השלים את הלימודים, הפך לאדריכל ואחרי מלחמת ששת הימים הם חזרו לישראל.

אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה 6. ראובן קסטרו
"אני איש של אמת, אוהב כנות ואם אני עושה משהו - זה עד הסוף"/ראובן קסטרו

הילדות שלי: הייתי אמריקאי לגמרי, לא דיברתי עברית וגדלתי בשכונה בברונקס, בתקופה שעוד היו שם יהודים. לפני כמה שנים נסעתי לבקר שם, כדי לראות את השכונה, ונהג המונית לא הסכים לרדת מהאוטו. אני זוכר את חנות המכולת, את משחקי הפוטבול במגרש, השלכת ואת האהבה הראשונה שלי, שהייתה גבוהה ממני וכשהבאתי ארנק לוולנטיין, היא הודתה לי בקרירות.

ישראל: הגעתי לבית של סבא באבן יהודה כשהייתי בן שמונה. לא ידעתי עברית אבל הייתי מאוד חרוץ, למדתי קשה ותוך זמן קצר כבר שלטתי בשפה. בסופו של דבר העברית השתלטה, אבל האנגלית שירתה אותי הרבה שנים כשהייתי במוסד.

כשאבא עבר לעבוד במשרד השיכון עברנו איתו לב"ש. למדתי בבית ספר קורצ'ק, היה לי קול דק, שרתי במקהלה, וכשהגענו לכנס מקהלות, אליו אמא הגיעה כדי לצפות בי, המורה למוסיקה אמרה לי, "תעשה עם השפתיים" ואני לא הסכמתי לעלות לבמה, כי אין אצלי ב"כאילו". אחרי שנתיים חזרנו לאבן יהודה.

למדתי באורט נתניה במסלול המצטיינים של מגמת אלקטרוניקה, שיא הטכנולוגיה אז. בסוף י' עשינו מעשה קונדס והחליטו להעיף את כולנו מבית ספר. מכיוון שאבא היה אדריכל העיר נתניה, הסכימו להשאיר אותי, אבל אמרתי שבבית ספר שמפלה תלמידים אני לא נשאר.

כל החברים חזרו ואני חיפשתי בית ספר אחר ובגלל סעיף ההתנהגות, רק הדסים הסכימו לקבל אותי לכיתה הריאלית. גם שם, אחרי שנתיים זרקו את כולנו והחזירו אחד אחד ואני סיימתי תיכון באקסטרני. הייתי מרכז שבט בצופים, בחוג נוער בבית ספר שדה בסנטה קתרינה ולא היה לי מושג מה אני רוצה להיות.

אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה 2. ראובן קסטרו
"אמרתי שבבית ספר שמפלה תלמידים אני לא נשאר"/ראובן קסטרו

מוסד: אחרי שירות של ארבע וחצי שנים בשייטת 13 כלוחם וקצין, טיילתי בעולם והתחלתי ללמוד היסטוריה וכלכלה. ב- 1987 הצטרפתי למוסד. יצאתי לקורס צוערים, עברתי למסלול לוחמים ובין היתר עסקתי בהעלאת יהודי אתיופיה, הייתי קצין איסוף, ראש שלוחה ומוניתי לראש אגף מהר יחסית. אחרי 23 שנים החלטתי להמשיך הלאה ולהתחיל בקריירה שניה.

משפחה: התחתנתי עם נורית, ממנה יש לי את תום ויונתן, ומהנישואים עם קרן יש לי את בן, איתי ושירה. עכשיו אני בזוגיות צפופה עם אורית שהיא זמרת אופרה ואני גר בת"א.

כפר סבא: התחום המוניציפאלי עניין אותי וכשחבר אמר לי שמחפשים מנכ"ל בעיריית כפ"ס שוחחתי עם ראש העיר ונכנסתי לתפקיד הכי מדהים שיש: הוליסטי, בעל השפעה ישירה על איכות החיים של התושבים, התנסות בניהול הרבה אנשים. הייתי שם חמש שנים.

"כולנו": בסוף הכהונה נפגשתי עם כחלון, הייתה כימיה עם גלנט ואני עם האנשים שסביבי הצטרפנו ל"כולנו" שהייתה הצלחת הבחירות. לא הייתי ברשימה כי חשבתי על תפקיד ביצועי, בדיעבד אולי עשיתי טעות, ומוניתי למנכ"ל משרד השיכון. הדיור היה האג'נדה המרכזית, עשינו הרבה הסכמי גג, שיווקים - שרק השנה הגיעו לרמה של אז - ומחיר למשתכן, הכל בגיבוי האוצר.

אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה 5. ראובן קסטרו
"התחום המוניציפאלי עניין אותי וכשחבר אמר לי שמחפשים מנכ"ל בעיריית כפ"ס שוחחתי עם ראש העיר ונכנסתי לתפקיד הכי מדהים שיש"/ראובן קסטרו

מחיר למשתכן: התכנית רצתה להשיג עוד שיווקים ולפגוש את הביקוש הגואה בהיצע של דירות, לא רק במרכז הארץ, ולתת מענה למי שאין לו דירה בכלל. העניין הוא שלא חשוב איך תקרא לתכנית, אתה חייב להוציא כמות גדולה של דירות לשוק ולצידן לדאוג לתשתיות מלוות בתוך הרשות המקומית, תחבורה, מכונים לטיהור שפכים, בתי ספר ומקומות תעסוקה. לצערי עד היום אין מספיק סנכרון בין הבניה לתשתיות.

עליית מחירי הדיור: נובע מהיעדר שיווק של דירות. צריך עבודה ממוקדת של הממשלה ורשויות, יש כסף, וצריך להפנות אותו להתחדשות עירונית. הממשלה חייבת להכניס את היד לכיס ולעזור בתחומי התשתיות והכבישים ובקיצור תהליכים ובירוקרטיה.

משה כחלון: במידה מסוימת עשו לו עוול. קשה להיות פוליטיקאי כשאתה לא מביא את הסחורה, וקשה כשאתה, כמוהו, מביא אותה. כחלון בא ממקום טוב, עם תחושה נכונה של מה הוא רוצה לעשות, הוא הביא הסתכלות חברתית שהביטה על הפריפריה והשכבות החלשות. האם הוא פגוע? אני לא יודע. הוא מאוד מצליח בעולם העסקי.

אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה 4. ראובן קסטרו
"הייתי תחת ארבעה שרי תחבורה ושלושה שרי אוצר, והצלחנו לסיים את ההפרטה"/ראובן קסטרו

נמל חיפה: אחרי שנתיים במשרד השיכון כחלון שאל אותי אם מעניין אותי יו"ר נמל חיפה. התקבלתי לנבחרת הדירקטורים, התמודדתי על התפקיד ומוניתי. הדבר הראשון שבו טיפלתי הייתה ההחלטה מ- 2009 על ההפרטה והתחלתי בתהליך. לא ידעתי עד כמה הוא יהיה מורכב ומסובך.

הפרטה: הייתי תחת ארבעה שרי תחבורה ושלושה שרי אוצר, והצלחנו לסיים את ההפרטה וב- 12 במאי אמורות חמש חברות להניח את הצעות הרכישה שלהן, מהן יבחר הזוכה. הרפורמה כללה הכנה של החברה לתחרות, הסכמים לפרישה מוקדמת, התייעלות ומיליארד שקלים בקופה שמיועדים לתשתיות.

בתשעה במאי נחתום על הסכם "חזית הים", שטח של 300 דונם באזור המערבי של הנמל. ההאנגרים נשארו, האוניות עזבו והמקום ננטש. ב- 2019 כחלון, שהוא גם תושב חיפה, אמר שהמקום יפה ואפשר ליצור קשר בין העיר לנמל, לאפשר לאנשים להיכנס אליו כדי שיוכלו לשבת וליהנות על הרציף כמו בברצלונה.

מביקור באתרים דומים בעולם אני יודע שיש למקום פוטנציאל תיירותי מדהים והוא יכול להפוך למרכז נופש עם פעילויות לילדים, מוזיאון, אקווריום, שיהיה חלק מהנמל וינוהל במשותף עם העירייה.

אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה 3. ראובן קסטרו
"לנמל יש פוטנציאל תיירותי מדהים"/ראובן קסטרו

עומסים ופקקים: בתור נמל שעוסק בעיקר במכולות, נערכנו לתגבר את הטיפול במטען הכללי. הנמל לא עובד במאה אחוז פעילות, אבל קרוב אליו. סך הכל יש עכשיו תשע אניות מטען כללי ואף אניית מכולה שמחכות בים. הבעיה היא בתשתיות. בנו שני נמלים חדשים שאמורים לקחת מכולות ולהתחיל לעבוד. הם לקחו מאתנו מכולות ואנחנו היינו אמורים להתרכז רק במטען הכללי.

בינתיים, מחירי המכולות עלו כ"כ הרבה, שחברות התחילו להעביר את הסחורה באניות של מטען כללי. אניית מכולה יושבת בנמל יום וחצי ואניית מטען כללי יכולה לשבת שבועיים וחצי שלושה. התור במטען הכללי הוא לא של פסטה או שוקולד, זה ברזל וגרעינים.

כל אנייה כזו שנשארת יום נוסף בהמתנה, משלמת עשרות אלפי דולרים. יוקר המחיה לא מושפע מהקנסות אלא מעליית מחירי המכולות מ- 2,000 דולר ל- 18,000 דולר. אני רוצה רק להדגיש, שלא צריכה להיות המתנה בכלל, אבל לא היא שמייקרת את מחירי המוצרים.

פתיחת שלושה רציפים בנמלים החדשים: פותחים שניים בצפון ואחד בדרום, שהיו אמורים להיפתח עוד 12 שנים. זה לגיטימי. הם ייקחו 4-5 אניית ולא יפגעו באף אחד, אבל במקביל צריך לעשות צעדים נוספים.

ועדי עובדים: תשעה ועדים חתמו על ההפרטה. עכשיו הם קובלים על הפרת ההתחייבות, אבל כשיש תור צריך לעבוד איפה שאפשר. צריך לקחת בחשבון שאין מספיק נהגי משאיות ואי אפשר לעבוד בלילה, כי אין אפשרות לחייב יבואנים לפתוח את המחסנים בלילה.

צריך לעשות את זה ולחייב את ההסתדרות להכניס עובדים זמניים נוספים, לפרוק סחורה באמצעות גורמים נוספים, ובעוד רציפים.

הצעתי לערוך פגישת פסגה של הרגולציה, הנהגים, היבואנים, משרד הפנים ולגבש תכנית עבודה. אנחנו עובדים שלוש משמרות ביום עד לצוואר הבקבוק ומשלימים גיוס של 90 עובדים נוספים, אבל כולם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה וגם לתת היתרים לעבודה בשבת.

נמל המפרץ: הנמל ריק ולא מצליח להגיע להספקים. SIPG היא חברה רצינית. יכול להיות שבגלל הממשק של החברה עם העובדים הישראלים זה ייקח יותר זמן. חשוב להגדיר את פתיחת הרציפים הנוספים לתקופה מוגבלת. אני מקווה שההסתדרות ומשרד התחבורה יגיעו להסכמות, בינתיים יש צו מניעה.

אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה 1. ראובן קסטרו
על נמל המפרץ: "מקווה שההסתדרות ומשרד התחבורה יגיעו להסכמות"/ראובן קסטרו

פנאי: מעורב בפרויקטים חברתיים, אחד מהם הוא "תכנית דגן" ע"ש מאיר דגן, שמפגישה בין מנהיגים בחברה הישראלית שיהוו פלטפורמה למיזמים חברתיים. חוץ מזה אני מאוד נהנה להיות עם הילדים ובת הזוג.

צופה פני עתיד: הייתה לנו שנה מוצלחת והתחילו להיכנס אניות נוסעים לנמל, מה שמאוד משמח אותי. הקדנציה שלי הוארכה בשנה או עד סיום ההפרטה. מה אחר כך? אולי פוליטיקה, היו לי הצעות להצטרף אליה בסיבוב הבחירות האחרון, אולי עסקים ואולי להמשיך בסקטור הציבורי.

הריאיון המלא עם אשל ארמוני יפורסם גם בגיליון החג השני של מעריב עסקים, חמישי, 21.4

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully