וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהבה קולומביאנית: המניות שהן כוס הקפה שלנו

עודכן לאחרונה: 21.4.2022 / 13:30

כמעט כל חברות הקפה שבדקנו, מציגות עלייה מרשימה - פחות בגלל הצטרפותם של אוהבי קפה חדשים לשוק ויותר בגלל בעיות בשרשרת האספקה: מירידה ביבולים ועד למחסור בעובדים במטעים ולאורך מסלול השינוע, שיצרו מחסור בשוק וגרמו לעליית מחירים

מחיר החוזים העתידיים על הקפה בארה"ב קפץ בכ-170% מאז השפל אליו הגיע לפני כ-3 שנים, ומשך עימו מעלה את ענקיות הקפה הציבוריות הנסחרות בבורסות האמריקאיות.

העלייה במחיר הקפה מיוחסת לביקוש שנוצר, שעלה בחדות בשנתיים האחרונות על ההיצע הקיים. אך לא כתוצאה מכניסה מאסיבית של אוהבי קפה חדשים, אלא דווקא בשל קשיי האספקה שנוצרו לצד מחסור בעובדי קטיף ושינוע, ובעיקר בשל פגיעת מזג האוויר ביבול יצואניות הקפה הגדולות בעולם - ברזיל וקולומביה.

הראשונה, המייצאת כ-40% מהקפה בעולם, חוותה ביולי האחרון קרה ושלגים גם בחלקה הדרומי של המדינה, שהמיתו חלק ניכר מיבולי הקפה הצעירים שלה.

קולומביה, שכנתה מצפון מערב, שהינה יצרנית הקפה השלישית בגודלה בעולם ומדורגת שנייה בגידול פולי הערביקה, חווה גם היא מזג אוויר קיצוני, שהוביל לקטיפת פולי קפה קטנה ב-2021 ביחס לשנים עברו.

'מכורי הקפה' ייאלצו עתה להתחיל את הבוקר בהרחבת הארנק והיפרדות ממטבעות רבים יותר עבור ניחוח הקפאין. ואלה בשורות טובות עבור חברות הקפה, שצפויות להעלות את שולי הרווח שלהן, לצד נשיאת מחיר המניה מעלה על גבי אדי יוקר המשקה החם.

ביצועי חברות הקפה בארה"ב אפריל 2022. ללא, מערכת וואלה!
מניות ענקיות הקפה בארה"ב/מערכת וואלה!, ללא

מניית ענקית המזון נסטלה, לדוגמא, המחזיקה ב-5 מהמותגים המובילים בתעשיית הקפה העולמית כדוגמת Nescafe, נספרסו וסטארבאקס, זינקה ב-41.8% מאז השפל אליו הגיעה באמצע מרץ 2020, וב-63.5% מאז תחילת 2019 - השנה בה הגיע מחיר הקפה לשפל חדש שלא נחווה מאז 2006 (בהתאם לתקופה שנבחנה בטבלה המצורפת).

עליית המניה הובילה את התאגיד השוויצרי, המחזיק גם בחברת אסם המקומית, לשווי של 362 מיליארד דולר נכון לתחילת יום המסחר בארה"ב, ביום שני האחרון. הקפיצה במניה, עם זאת, מיוחסת גם לשאר פעילות החברה הנוגעת בשלל תחומי מזון ומשקאות.

השפל אליו הגיע מחיר הקפה ב-2019 נבע מיבולי שיא של קפה בשנת 2018, בעיקר בברזיל, שהגדילו משמעותית את ההיצע העולמי והובילו לירידת מחירים חדה, שדרדרה עימה גם את מחיר מניות חברות הקפה.

שלט של חברת המזון נסטלה. Laurent Gillieron, AP
נסטלה. החברה השוויצרית שווה 362 מיליארד דולר/AP, Laurent Gillieron

סטארבקס מציגים: ההתאוששות מהקורונה

אחת החברות המזוהות ביותר עם המשקה בארה"ב, ואולי גם בעולם, היא סטארבאקס, שבתחילת יום המסחר שנבחן נסחרה בשווי 91.4 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה זינקה 41.13% מאז השפל אליו הגיעה מנייתה בבורסת נאסד"ק ארה"ב בתקופת סגרי הקורונה שחוותה המדינה, ו-23.6% מאז תחילת שנת השפל אליו הגיע מחיר חוזי הקפה העתידיים - 2019.

הכנסות סטארבאקס ירדו ב-11.3% בעקבות הקורונה ועמדו בשנת 2020 על 23.5 מיליארד דולר. את שנת 2021 היא כבר סיימה עם 29 מיליארד דולר הכנסות, המהווים עלייה של 23.6% לעומת שנת הכספים שלפניה, וכ-9.4% עלייה לעומת 26.5 מיליארד שקל הכנסות בשנת 2019.

פתיחת השווקים לאחר הקורונה, לצד העלייה החדה בביקושים לכלל הסחורות וביניהם גם לקפה, הובילו את חברות הקפה לעבר השווקים המתחדשים לטובת המשך התפתחות וצמיחה.

כוס קפה של סטארבקס. ShutterStock
סטארבקס (ששייכת לנסטלה), הצליחה לעבור כבר את ההכנסות מלפני הקורונה/ShutterStock

מק'קפה עולה

ענקית מזון אחרת שהחליטה לנגוס בעוגת הקפה היא מקדונלדס, המחזיקה בחברת הבת McCafe , הפרוסה עם כ-15 אלף עמדות מכירה מתוך כ-35 אלף סניפים ברחבי העולם, והודיעה כי בכוונתה לפתוח עוד כ-4,000 סניפים בסין כדי לענות על הביקוש לקפה במדינה האסיאתית.

הכנסות מקדונלדס ב-2021 עמדו על 23 מיליארד דולר, שעיקרם מזכיינות, ולעומת 19.2 מיליארד דולר שנה קודם לכן. לא ידוע כמה מתוכם נבעו ממכירות הקפה, אך ברבעון השני של שנת הכספים החברה דיווחה על עלייה חדה של עשרות אחוזים בפעילות הקפה שלה.

מקדונלדס גם פיתחה מוצרי קפה ביתיים, הנמכרים בסניפיה לצרכנים לטובת שימוש ביתי ואף נמצאים במספר רשתות קמעונאיות אמריקאיות, וניכר כי הרשת שמה יהבה על 'הזהב השחור'.

מי שעדיין לא הצליחה להחזיר את ניצוץ הזהב לפולים השחורים היא חברת Farmer Bros, שהיא אחת מענקיות הקפה האמריקאיות, בשל פעילותה לממכר קפה, תה ותבלינים למוסדות כדוגמת בתי חולים, מלונות, בתי ספר, אוניברסיטאות ועוד, לצד תאגידים וחברות ענק בארה"ב.

סגרי הקורונה אמנם העיבו על פעילותה, אך מנייתה הצליחה להתאושש לצד חזרת המשק האמריקאי לשגרה וזינקה בכ-91.06% מאז. החברה נסחרת בבורסת נאסד"ק ארה"ב בשווי כ-121.3 מיליארד דולר נכון ליום האחרון שנבחן.

מבין החברות שוואלה! כסף ומעריב עסקים בחנו, עם זאת, מניית Farmer Bros היא היחידה שלא הצליחה להתעלות מעל מחירה טרום הקורונה, לעומתו היא מציגה ירידה של כ-72.17%.

זאת בעיקר בשל העמקת השפעת הקורונה בשנת 2021, בה ירדו הכנסותיה בכ-20.6% ועמדו על 397.8 מיליון דולר, לצד העמקת ההפסדים בקרוב ל-12% לכ-42.2 מיליון דולר לעומת כ-37.6 מיליון דולר הפסד בשנת 2020.

הקורונה כבר כמעט ואינה מורגשת בשווקים, והצפי הוא כי מחירי הקפה יחלו להתאזן עד סוף השנה, בעוד ענקיות המזון ימשיכו לכרות זהב ממכירת הפולים השחורים. אך בין אם מחיר הקפה יעלה ובין אם ירד, הוא כנראה ימשיך להוות אחד הסגמנטים האהובים על ענקיות המזון.

בורגר נוטלה. פייסבוק, אתר רשמי
כשמק'קפה ונסטלה נפגשות על המבורגר עם נוטלה.../אתר רשמי, פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully