וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים לעתידם: מסלול המכשולים של הגבר החרדי בדרך להייטק

עודכן לאחרונה: 20.4.2022 / 9:06

סקר של חברת המחקר החרדית אסקריא בחן את העדפות חרדים שמבקשים להשתלב בענף המצליח ואת המכשולים שבדרך, הראשון שבהם הוא להסתיר את הכוונה מהסביבה והמשפחה שאינן תמיד תומכות בשאיפה, גם מימון המשפחה לצד הלימודים מהווה חסם מרכזי

האמא היהודייה שחולמת שהבן שלה יהיה הייטקיסט לא נמצאת במגזר החרדי. גברים חרדים מוכוונים להמשיך את לימודי התורה לאורך כל הדרך גם אחרי החתונה בעוד נשים חרדיות מוסללות לעבודה, והייטק הוא מקצוע לגיטימי עבורן ממש כמו הוראה.

לכן, גבר חרדי שבחר בלימודים המובילים אותו למסלול ההייטק עשה צעד משמעותי בהתמודדות עם עצמו ועם החברה סביבו ובמקרי הקיצון נדרש להסתיר את כוונותיו להיות עילוי-טק ולא גדול בתורה, אפילו מבני משפחתו הקרובים ביותר.
המדינה משקיעה סכומים גבוהים במיוחד בעידוד תעסוקה של גברים חרדים שרבים מהם מעדיפים להמשיך ללמוד בכולל.

סקר של חברת המחקר החרדית אסקריא, שבוצע עבור המיזם הלאומי לשילוב חרדים בהייטק של הג'וינט בחן את ההעדפות של אוכלוסיית המתעניינים בלימודי הייטק במגזר החרדי גילה, כי אלו שמעוניינים לוותר על לימודי הכולל לטובת עבודה, יחפשו קורסים ותוכניות המשלבות עבודה לאורך הלימודים.

כשגבר חרדי בגיל 21-22, כשהוא כבר נשוי לרוב, ועם ילד ראשון בדרך, מחליט כי במקום להמשיך ללימודים תורניים בכולל הוא מעוניין להשתלב בהייטק הוא יחפש מסלול שמאפשר לו לשלב עבודה ולימודים בהייטק (75% מהמתעניינים בלימודים בתחום ההייטק) כדי לפרנס את משפחתו.

הנתונים מלמדים כי האתגרים העיקריים שמעכבים לימודים בתחום הם: קושי לממן את המחיה בזמן הלימודים (75% מהנשאלים), לממן את הלימודים עצמם (71%) או לשלב לימודים עם עבודה (59%). כיוון שכך הגבר החרדי מעדיף את הדרך המהירה ביותר להיכנס להייטק, במיוחד אם מדובר בגברים נשואים, הנדרשים לפרנס את המשפחה הגדלה מדי שנה ולהחזיר משכנתא במקביל, כשהאישה בדרך כלל לא עובדת בעבודה מכניסה מאוד.

הקורסים הפופולריים במסלולי הכשרה מקצועית ולימודי תעודה בקרב המתעניינים בלימודים הם קורסי הגנת סייבר ואבטחת מידע (42% מהנשאלים), פיתוח תוכנה (34% מהנשאלים) או פיתוח אפליקציות (31%). פחות מרבע (23%) מתעניינים במסלול הארוך יותר של לימודים אקדמיים - ואז יבקשו ללמוד מדעי המחשב (56%) הנדסת מחשבים (40%) או הנדסת מערכות מידע (31%).

חרדים. ShutterStock
האמא היהודייה שחולמת שהבן שלה יהיה הייטקיסט לא נמצאת במגזר החרדי/ShutterStock

סביבת עבודה מותאמת

83% מהנשים החרדיות יעדיפו לימודים בהפרדה מגדרית לעומת 50% מהגברים. כזכור, נשים מוסללות לעבודה מגיל צעיר ובשנים האחרונות הייטק הוא מסלול לגיטימי כמו הוראה. אי לכך, אשה חרדית לא נאלצת לשנות את אורח חייה ולחרוג מהמקובל במגזר כדי לחשוב על לימודי הייטק ותעדיף במובהק לימודים בהפרדה מגדרית.

כך גם כשתגיע לסביבת העבודה לבסוף תעדיף עבודה מותאמת לסגנון חייה. זאת לעומת הגברים שפונים ללימודי הייטק, שהם בעיקר כאלו שגילו פתיחות מחשבתית ושינו מסלול בחייהם כשהחליטו על יציאה לעבודה.

על מנת לממן את הלימודים, 60% מהחרדים הלומדים לימודי הייטק יקבלו סיוע מהמשפחה (בעיקר מההורים). אך החלוקה המגדרית משמעותית; כ-80% מהנשים יקבלו סיוע מהמשפחה, מאחר ומדובר בהמשך מסלול הלימודים מבית הספר והתיכון, אך רק 30% מהגברים יקבלו סיוע מהמשפחה, מאחר ומסלול הלימודים הזה אינו מקובל באוכלוסייה החרדית.

אי לכך, רבים מהגברים יפנו לקבל מלגות (49%), אותן מציעה המדינה בעיקר לגברים החרדים המתקשים לממן את הלימודים. ו43% כשליש מהחרדים יצליחו לשלב לימודים עם עבודה וכך יממנו את הלימודים.

מימון שכר לימוד חרדים בהייטק. באדיבות אסקריא,
מימון שכר הלימוד בקרב חרדים שלומדים לקראת העסקה בענף ההייטק/באדיבות אסקריא

ערוצי החיפוש היעילים: חברים ובני משפחה

הדרך להייטק רצופת קשיים, ישנה נשירה שמתרחשת בעיקר בשנה הראשונה ללימודים. הסיבות העיקריות לנשירה הן כלכליות או חוסר יכולת לשלב עבודה ולימודים (68% מהנושרים) או בשל הפער הלימודי הגדול במקצועות הליבה (אנגלית וחשבון) שהם מתקשים לגשר עליו (43% מהנושרים). אבל למרות הנשירה הם עדיין לא ויתרו לחלוטין. 83% מהם היו שמחים לחזור ללימודי ההייטק בתנאים מתאימים.

כיוון ש66% מהלומדים לא צברו ניסיון מעשי בהייטק במהלך הלימודים, הם חווים קושי במציאת עבודה ו- 78% ממחפשי העבודה באופן פעיל ב4 השבועות שקדמו לסקר דיווחו על כך כסיבה המשמעותית לקושי. הסיוע המשמעותי הנדרש עבורם בשלב זה הוא סיוע בחיפוש עבודה (79%), הכנה לראיונות עבודה (49%) וסיוע בהתנסות מעשית (45%).

לאחר הלימודים, בוגרי הקורסים/התארים מתחילים לחפש עבודה ונעזרים במדורי דרושים (87%), אתרים של חברות ההייטק (57%) ובסיוע של מכרים העובדים בתעשייה (74%).

עם זאת ערוצי החיפוש היעילים ביותר של חרדים שהשתלבו בעבודה הראשונה היו דווקא חברים או בני משפחה (43%) (עובדה המלמדת על יעילות הקשרים האישיים בתעשייה), רכזי השמה במוסד הלימודים (21%) ורק לבסוף באתרי דרושים (11%). זו הסיבה שרבים מהחרדים (35%) מצטרפים לקהילת הייטק כזו או אחרת כדי לקבל נגישות לקשרים בתעשייה החסרים להם כל כך ולפתח אותם. סה"כ משך חיפוש העבודה כ-5 חודשים וכ-3 ראיונות עבודה בממוצע.

תעסוקת נשים חרדיות. אביר סולטאן, פלאש 90
נשים חרדיות מוכוונות מגיל צעיר לשילוב בשוק העבודה, לעומת הגברים שמהם מצופה להמשיך ללמוד/פלאש 90, אביר סולטאן

השתלבות בשוק העבודה

כשהם פונים לצאת לשוק נתקלים הגברים החרדים במציאות לא נעימה. הם שמים לב כי נקודת הפתיחה שלהם מאוד נמוכה: רמת האנגלית והמתמטיקה של סטודנט חילוני היא גבוהה ופעמים רבות הוא צבר ניסיון וקשרים ביחידות הנבחרות בצבא (8200, 81, ממר"ם וכו'). לעומתו מגיע החרדי להייטק ללא קשרים או ניסיון ועם פערי ידע לא מבוטלים.

בנוסף, כמעט מחצית מהנשאלים (41%) מרגישים כי בהייטק מסתכלים עליהם אחרת בגלל שהם חרדים. גבר ובמיוחד אישה חרדית שמגיעים לראיון עבודה ונתקלים במגייסים השונים מהם במראה ובהתנהלות מרגישים נטע זר. אולם דווקא כאן הדרך להקל עליהם פשוטה יחסית - שילוב של מראיין חרדי לצד חילוני, או עובדים חרדים העובדים בשיתוף ובהרמוניה עם החילונים.

ובאופן כללי, לעובד החרדי ישנם צרכים ייחודיים כמו מיקרוגל כשר (בשרי/חלבי), אישה חרדית תעדיף לשבת בחדר עם נשים. התאמות קטנות אלו שייראו לקורא אולי כזניחות, לעובד החרדי הן משמעותיות ואומרות הרבה על היחס המתחשב של החברה כלפיו.

דודי דרור מנכ"ל אסקריא. אלמוג גבאי,
דודי דרור מנכ"ל אסקריא: "הגבר החרדי צריך לעבור דרך ארוכה ולהתגבר על קשיים רבים כדי להשתלב לעבודה בעולם ההייטק"/אלמוג גבאי

ההייטקס החרדי

מועמד חרדי להייטק ישכיל לעשות אם יבדוק את המשכורות בשוק לפני שיגיע לראיון העבודה. עובד שבדק וערך השוואות שכר ירוויח כ2,000 ₪ יותר מעובד חרדי שלא בדק וקיבל את הצעת המעסיק ללא עוררין. ממוצע השכר בקרב כלל משיבי הסקר עומד על 14,632 ₪ ממוצע זה מושפע מאד מותק העבודה של המשיבים, כאשר; עד שנתיים ממוצע השכר הוא 9,400 ₪ מעל שנתיים ממוצע השכר קופץ ל 17,400 שקל.

מעניין לציין את ההבדל בגובה השכר בין חרדים העובדים בסביבת עבודה חילונית, לבין אלו העובדים בסביבת עבודה מותאמת לחרדים או סביבת עבודה חרדית. הפערים משמעותיים מאד, כך שבסביבה חילונית השכר עומד על 18,700 שקל, בסביבה מותאמת לחרדים 14,400 שקל ובסביבת עבודה חרדית השכר הממוצע עומד על 9,700 שקל בלבד.

הבדלים אלו מושפעים מסוג מקום העבודה בו משתלבים העובדים החרדים וככל הנראה גם מעמדת המיקוח בה הם עומדים מול המעסיקים בהתאם לתנאים הייחודיים המאפשרים להם לעבוד בהפרדה מגדרית. השכר יעלה כמובן עם הותק והניסיון בתפקיד ולאחר שנתיים שלוש ישתווה לשכר במשק.


דודי דרור מנכ"ל אסקריא: "הגבר החרדי צריך לעבור דרך ארוכה ולהתגבר על קשיים רבים כדי להשתלב לעבודה בעולם ההייטק. בסופו של יום, למדינה חלק מכריע בסיוע לאותה אוכלוסייה לקבל את כל הכלים הנדרשים בכדי לכבוש יעד זה, המהווה קטר צמיחה למשק הישראלי".

המחקר בוצע באמצעות חברת המחקר אסקריא המתמחה במגזר החרדי בקרב מדגם של 3,065 חרדים או חרדים לשעבר עם זיקה לעולם ההייטק, כלומר מתעניינים, לומדים או עובדים בתחום ההייטק בגילאי 18+. הסקר הופץ בדגימה אינטרנטית והופץ בקרב קבוצות ייעודיות של מתעניינים לומדים ועובדים בהייטק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully