וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים על הלחם: לא צפוי מחסור, אבל המחיר עומד לעלות

עודכן לאחרונה: 24.4.2022 / 12:44

האם הלחם מתייקר? שר האוצר ליברמן יצא הבוקר לאזרביג'אן על מנת למצוא מקור חליפי לחיטה שסופקה מרוסיה ואוקראינה. יו"ר איגוד יבואני התבואות בישראל, מספק תחזית מרגיעה ומטרידה בו-זמנית: "לא צפוי מחסור בחיטה, אך המחיר שלה צפוי לעלות ולכן ייתכן שמחיר הלחם יעלה"

רגע אחרי חג המצות, האם ישראל ניצבת בפני מחסור בקמח? שר האוצר, אביגדור ליברמן, ימריא בקרוב לאזרביג'אן, ביחדעם גורמים מקצועיים מאגף הכלכלנית הראשית ומאגף התקציבים באוצר. מטרת הנסיעה היא לנסות לאתר חלופות לייבוא נפט וחיטה.

מרבית מדינות אירופה כבר חתמו על הסכמים עם אזרביג'ן לאספקת נפט וחיטה ואילו עכשיו ישראל צפויה גם היא להצטרף אליהם, לאחר שהכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, המליצה לשר האוצר לרכוש חומרי גלם אלו מהאזרים.

הסיבה למחסור היא המלחמה באוקראינה שסגרה את שערי יצוא החיטה מרוסיה ואוקראינה, שתי מדינות שמספקות כ-30% מתצרוכת החיטה בישראל. בעוד שאר החיטה מגיעה לישראל ממערב אירופה (28%), דרום אמריקה ארה"ב וקנדה (30%) והיתר ממדינות ואזורים אחרים בעולם.

שדה חיטה. ShutterStock
ים השיבלים שמסביב: אוקראינה ורוסיה סיפקו קרוב לשליש מתצרוכת החיטה של ישראל/ShutterStock

ביניים: המחיר צפוי לעלות

אובדן של כמעט שליש ממקורות החיטה העלתה את השאלה האם אנו צפויים למחסור בקמח, שפירושו פגיעה במוצרי הצריכה הבסיסיים ביותר, כשהלחם בראשם?

הדר מרלי, מנהלת תחום תעשיות צריכה ופיתוח עסקי בהתאחדות התעשיינים בישראל, אמרה לוואלה: "בכל הנוגע לסיפור של הקמח יש כרגע חוסר ודאות בשוק, ולכן זה מוקדם לדבר על זה כעת. מה שכן צריך לומר שנכון לעכשיו אין מחסור בקמח".

מה שמצטרף להערכה הוא איתי רון, מנכ"ל יבואנית התבואות צנציפר ויו"ר איגוד יבואני התבואות בישראל. אך לצד צפירת הארגעה, הוא מספק גם הערכה מדאיגה בנוגע למחירים, שכן לדבריו: "לא צריכה להיות בעיה אמיתית של מחסור בקמח. בגדול, בעולם שלנו, בשנת 2022, אין בעיה נכון לעכשיו להשיג שום דבר, הכל אפשר להשיג אלא שזה עניין של כסף והחיטה שאנחנו קנינו מאוקראינה ומרוסיה בזול, אותה כנראה לא נקבל בעתיד הקרוב, נצטרך לשלם יותר על חיטה ולכן ייתכן שמחיר הלחם יעלה".

פיתות. ShutterStock
לשלטונות במצרים אין ברירה אלא לסבסד את הפיתות, אחרת יפרצו מהומות. הצרכנים בישראל מאופקים יותר (ופחות רעבים)/ShutterStock

פה זה לא מצרים

רון מסביר את הקושי לייבא חיטה משתי המדיניות: "הבעיה היא שחלק מהמדינות שמייצאות חיטה, כמו למשל מדינות ממזרח אירופה הטילו מס על היצוא וזה ייצר מחסור גם אצלנו ולכן ייתכן שמחיר הלחם יעלה. הסיבה שהממשלות שלהן עשו זאת היא כדי לנסות למתן את המחיר של הלחם.

קחו לדוגמה את מצרים, שם יש אקסיומה כזאת שעשרים פיתות צריכות להימכר בלירה מצרית אחת (18 אגורות, ב.א). הסיבה היא לא כלכלית אלא יותר פוליטית, כל המנהיגים במזרח התיכון ראו את הסרטון של קדאפי נגרר ברחובות. אֶ-סִּיסִי מבין את המשמעות של עלייה במחיר הלחם ולכן הוא ישמור על מחיר הלחם נמוך לשם כך הוא מסבסד את מחיר הפיתות".

רון מסיים את דבריו ומסביר את ההבדל בין הצרכן הישראלי לצרכן במדינות השכנות לנו: "מה שיקרה בעולם הוא שכל המדינות השכנות שלנו יתחילו לגמגם כי להם יש בעיה לקנות סחורה, ובתחרות הזאת לישראל יש יותר כסף מהשכנים ולכן בתחרות על הסחורות ישראל תוכל להשיג אותם. הישראלי הממוצע יכול לשלם פי שתיים על החיטה, התושב המצרי לא יכול ולכן המחיר פה צפוי לעלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully