וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קארפור לא תפתח את הסניף הראשון שלה בכיכר דיזנגוף

עודכן לאחרונה: 24.4.2022 / 15:00

ענקית הקמעונאות מצרפת עוד לא פתחה סניף אחד בישראל וכבר מצליחה להסעיר את הענף. את הסניף הראשון שלה היא לא תפתח במקום הכי מרכזי בתל אביב, אך נדמה שהשאלה היא לא רק איפה, אלא בעיקר מתי. גורמים בענף מנסים להעריך את הסיכוי של הרשת להצליח ולהוריד את יוקר המחיה

בניגוד לפרסומים שונים שצצו בתקשורת, סניף קארפור הראשון בישראל לא יפתח בכיכר דיזינגוף בת"א, זאת ועוד - עדיין לא הוחלט אם סניף הדגל ימוקם בכלל בת"א, כיוון שהכוונה היא לפתוח סניף גדול עם גישה נוחה ומקומות חניה לרשות הקונים, מה שמתאים יותר לסניפי הדיסקאונט שאנו מכירים מאזורי התעשייה שמחוץ למרכזי הערים.

אלא שעם כל הכבוד למיקום, השאלה היא לא רק איפה יפתח הסיף הראשון של קארפור בישראל, אלא מתי. נכון לעכשיו לפחות, נראה כי בניגוד לתחזיות האופטימיות של "אלקטרה צריכה", שחתמה על הסכם זכיינות של קארפור בישראל ל- 20 שנים - והכריזה שהסניף הראשון בארץ יושק עד סוף 2022 - הרי שבפועל לא בטוח שתוכל לעמוד ביעד השאפתני עליו דיווחה לבורסה, למרות שיש מי שסבורים שהיא אפילו תקדים אותו.

חתימה על כניסת רשת קארפור לישראל. יח"צ,
נציגי אלקטרה מישראל וקאפור מצרפת במעמד החתימה על הסכם הזכיינות/יח"צ

"מחירים נמוכים בעשרות אחוזים"

לפני כשלושה שבועות נחתם הסכם הזכיינות בין חברת "אלקטרה צריכה" לקארפור הצרפתית, מה שנחשב למפץ הגדול של שוק הקמעונאות הישראלי, כשהכוונה היא להפוך את סניפי "יינות ביתן" ו"מגה" לסניפי הרשת הקמעונאית הצרפתית.

"כל חנות שנפתח תזעזע את המתחרים באותו אזור", אמר עם החתימה עמית זאב, מנכ"ל יינות ביתן ומי שאמור לעמוד בראש הרשת בישראל. "אנחנו נביא חוויה שונה ואיכות אחרת לגמרי ממה שהרגילו את הצרכן הישראלי עד היום".

בן זאב הבטיח לא רק מגוון עצום, אלא גם מחירים נמוכים: "המגוון בארץ מצומצם, כי הרגילו אותנו לאותם 10,000 מוצרים. בקארפור יש 20-25 אלף מוצרים. זה אומר שנציע מגוון כפול ויותר. מחלקת השוקולדים בסופרמרקטים בישראל מציעה עשרות שוקולדים — בקארפור מציעים מאות, וכך יהיה גם אצלנו. הקו הזול יותר של המותג הפרטי של קארפור יציע מחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מהמחירים של מוצרים מקבילים בארץ".

עמית זאב. טל פלינט,
עמית זאב, מנכ"ל יינות ביתן. האיש שאמור לעמוד בראש ענקית הקמעונאות הצרפתית בישראל/טל פלינט

"לגייר" את המותג הפרטי

גורמים בענף המזון (שיש להם עניין בענף), לא קונים את הבטחות המחיר הזול ובעיקר את מהירות פתיחת הסניפים - הסבת 150 סניפי יינות ביתן ומגה והחלפתם לסניפי קארפור במשך שלוש שנים, בקצב של סניף לשבוע. "המהלך הזה הרבה יותר מורכב ממה שהציגו אותו", אומר גורם בענף.

"במקרה הטוב, יעברו בין שלוש לחמש שנים עד שיפתח פה את הסניף הראשון. ל'גייר' את המותג הפרטי זה לא עניין פשוט, בטח שמדובר באלפים כאלה.

"מי שחושב שיוכל לקנות בקארפור קולה, ברילה או מותגים בינלאומיים במחירים זולים - טועה. לקארפור אין מדיניות מחיר אחידה בכל הסניפים למותגים האלה, הם לא מעניינים אותם ולכן כל זכיין סוגר את המחיר מול הספקים שלו, כך שכוח הקניה של הרשת, שנחשבת לגדולה באירופה, לא בא לידי ביטוי. רק למותג הפרטי, שבו קארפור מאוד חזקים, יש תמחור אחיד בכל הסניפים בעולם והוא באמת זול".

קרפור 1. יח"צ,
הכל תלוי בשאלה כמה מהר יצליחו להכשיר את פריטי המותג הפרטי בהתאם לדרישות הרבנות, וכמובן - לעצב את הסניפים בהתאם לדרישות הרשת/יח"צ

מנכ"ל קארפור העולמית מעורב אישית

גורמים אחרים בענף טוענים את ההפך. לדבריהם, לא רק ש"קארפור" הבינלאומית מחויבת ליעדי הפתיחה שהיא עצמה דיווחה לבורסה, מנכ"ל קארפור מעורב אישית בפרויקט בישראל ומעמיד לרשות "אלקטרה" את כל המשאבים כדי שלא רק תעמוד ביעדים, אלא אפילו תקדים אותם.

בנוסף, מסבירים אותם גורמים, צריך לקחת בחשבון של"אלקטרה" יש זרוע נדל"נית שיכולה לסייע בזירוז שיפוץ והשבחת הסניפים ועל ידי כך לקצר משמעותית את משך הזמן עד להסבתם המלאה לדרישות הרשת הבינלאומית.

ועדיין עומדות על הפרק השאלות שמעלים בענף המזון: "סניפי מגה בנויים על שטח של 700 מטר ויש בהם כ- 6,000 ברקודים שהם בבסיס הצריכה של הצרכן הישראלי ועליהם צריך להוסיף עוד כ- 8,000 ברקודים של המותג הפרטי מתוך 14,000, כי כרבע לא יהיה כשרים בגלל שהם מכילים חזיר ופירות ים, איפה יכניסו אותם? קארפור תעמוד על כך שיכנסו לחנויות, ובמידוף מועדף, ואני לא רואה איך הם מצליחים לעשות את זה.

עגלת סופרמרקט. ShutterStock
סביר להניח שהלקוחות ייכנסו כדי לחוות את חוויית חו"ל. השאלה היא האם יבואו שוב?/ShutterStock

האם הצרכן הישראלי יתנפל על המותג הפרטי?

"להקים סניף של רשת בינלאומית, זה לא להחליף שלט בכניסה. יש פלנוגרמה מדויקת, והשקעה של מאות מיליונים, שאי אפשר לעשות ב- 150 חנויות בשלוש שנים. זה לא יקרה, כי אי אפשר לעמוד בזה טכנית וגם המחירים לא יהיה זולים כמו שהם מבטיחים".

אותו גורם מוסיף: "קארפור הצרפתית היא השופרסל שלהם, בניגוד לקארפור הפולנית, למשל, שהמחירים שלה נמוכים ב- 25%. אז נניח שהלקוח ייכנס כדי לחוות את חו"ל ויקנה פעם אחת או שתיים מהמותג הפרטי הזול, אבל ישלם על המוצרים של נסטלה ויונילוור ביוקר, הוא לא יבוא שוב. עד כמה שהמותג הפרטי של קארפור חזק, אני לא משוכנע שהצרכן הישראלי יתנפל עליו".

לפי הנתונים, נתח השוק של המותגים הפרטיים ברשתות השיווק עומד בממוצע על 6.6%, כשבשופרסל שנחשבת לפנומן בתחום, המותג הפרטי מהווה כ- 20% מהמכירות, כשבתוכו נכללים גם מוצרי הקצבייה, הירקות, והמאפיה, ש"מנפחים" את נתח השוק שלו. ההערכות הריאליות מדברות על כ - 12% מכירות בלבד של המותג הפרטי בשופרסל.

רשת קרפור בצרפת. ShutterStock
ניצחון לצרכן הישראלי או בלוף? כל התשובות - בקרוב/ShutterStock

בלוף או ייבוא מקביל מנצח?

כאן המקום לציין, שהמותג הפרטי של קארפור כולל גם "נון פוד" ומוצרי ניקיון, והכשרתם של מוצרי המזון שנכללים בו, כבר החלה. אומנם לא מדובר בכשרות למהדרין, אבל בכשרות שמקובלת על הרבנות הראשית ולכן, לדברי אותם גורמים, הכשרות לא תהיה הגורם שיעכב את הפרויקט.

"קרפור היא לא המותג 'לידר פרייס' ולא 'קזינו' שמייצרת אותו, היא לא שחקנית של מחיר", אומר קמעונאי. "בתוך הרשת אין להם דיסקאונט, אלא רק היפר מרקט, סופר מרקט וחנויות נוחות, אז לבוא ולהגיד שהם הולכים לשבור את השוק עם המחיר, זה ממש לא נכון, בטח לא כאשר ההתקשרות היא מול צרפת היקרה. יש לי תחושה שמוכרים פה בלוף".

לעומת טענה זו, מסבירים גורמים אחרים שלרשותו של היצרן המקומי עומדת המחלקה הבינלאומית, שיכולה לסייע לו בייבוא מקביל של מותגים גדולים. אם החברות הגדולות יחסמו אותו במדינה אחת, הוא יוכל לייבא בזול יבוא מקביל במחירים זולים ממדינה אחרת.

בין כך ובין כך מה שבטוח, שפתיחת רשת קארפור בישראל היא עניין מורכב ואם אכן תיפתח עד סוף השנה, היא יכולה להיות סנונית ראשונה מבין רשתות בינלאומיות שיגיעו לכאן - ואולי יורידו סוף סוף את יוקר המחיה בישראל.

מאלקטרה צריכה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully