וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייד אין יזראל: המותגים והעסקים שנדמה שהיו כאן תמיד

עודכן לאחרונה: 5.5.2022 / 8:19

נוסטלגיה עסקית: העסקים הקטנים, חלקם משפחתיים, שהוקמו לפני קום המדינה, איתה או קצת אחריה ומהווים היום גאווה ישראלית. מחנות קטנה או בית מלאכה לרשתות מרובות סניפים או מפעלים בינלאומיים המעסיקים מאות ואף אלפי עובדים

קרביץ תערוכת ציוד משרדי מהראשונות בארץ. באדיבות קרביץ,
קרביץ תערוכת ציוד משרדי מהראשונות בארץ/באדיבות קרביץ

1925 - קרביץ

רשת חנויות "קרביץ" נוסדה בשנת 1925 ע"י נתן קרביץ, שבצעירותו עלה מרוסיה ארצה. את החנות הראשונה, שנקראה "ירדניה" הקים ברח' כפר גלעדי 17 בדרום תל אביב, אך עד מהרה עזב את החנות ושכר חדר משם סיפק ציוד משרדי בסיסי לעסקים הקטנים ביישוב, כאשר אחת מהתמחויות שלו הייתה ייצור אלפונים ופנקסים בגדלים שונים, אותם ייצר בעבודת יד יחד עם אשתו וזאת על מנת להתאים אותם לצרכים המיוחדים של הנהלת החשבונות במשרדים והמפעלים הקטנים באזור.

היו אנשים טובים באמצע הדרך שעזרו לנתן קרביץ להקים את מה שהיום אפשר לומר שהוא מפעל חייו, אך המצב באותם שנים לא היה קל לעסק הצעיר, והיריבויות בין המחתרות העבריות נתן את אותותיו גם עליהם. הלח"י היו דורשים כספי חסות, וכשאלו לא היו מגיעים, הם היו שודדים את החנות, ומשאירים הרס מאחוריהם. שיקום החנות היה לוקח זמן לא מבוטל והחנות באותם הימים לא ידעה רווחים - כך שהמצב לא היה פשוט, אך הוא התגבר על זה.

לימים הכירה ביתו של נתן, אופירה, את בעלה, ישראל אורן. ולאחר מלחמת השחרור, הייתה אבטלה במדינה הצעירה, וכשאם המשפחה הבינה שישנה חתונה באופק, הציעה האם לנתן להכניס את ישראל כעובד לחנות שברחוב לוינסקי 24 פינת הרצל.

נתן וישראל החלו לפתח את החברה ולהקים חנויות, בשנת 1954 נפתחה החנות ברחוב הרצל 61, בשנת 1960 פתחו את החנות השלישית ברחוב החשמונאים.

1973, עת פרצה מלחמת יום כיפור, היה המצב הכלכלי בארץ לא היה טוב, החזיקו אנשים במילואים חודשים רבים, מתוכם גם את ישראל, וכוח העבודה היה מצומצם ביותר. כשחזר מהמלחמה, היו אומנם חובות לשלם, אך החזון, הרצון העז והאמונה בהצלחה הצעידה אותם קדימה. בהמשך נפתחו חנויות נוספות בחיפה, ירושלים וערים נוספות - חלקם בזכיינות.

מאז ועד היום קרביץ נמצאת במגמת צמיחה ופיתוח, תוך שהיא צופה מגמות וכיוונים חדשים ומעניקה לקהל לקוחותיה העסקי והפרטי את הערכים שאפיינו אותה מאז ומתמיד: מענה רחב, חדשנות טכנולוגית, איכות, מקצועיות וחווית שירות לצד האופי המשפחתי הנשמר לאורך השנים - זה חלק מאבני היסוד שהשרישו מייסדי קרביץ.

כיום, קרביץ היא הרשת הגדולה והמובילה בישראל המציגה ניסיון של מעל ל-90 שנה בתחום מכשירי כתיבה, ציוד משרדי, טכנולוגיה ואביזרים משלימים. הרשת מונה למעלה מ-70 סניפים ברחבי הארץ, ומפעילה אתר סחר עם מגוון גדול של קטגוריות.

קרביץ ישראל אורן עם חיים הרצוג. באדיבות קרביץ,
ישראל אורן עם חיים הרצוג, קרביץ/באדיבות קרביץ

1935 - ליימן שליסל

ליימן שליסל בע"מ הינה חברה משפחתית פרטית העוסקת ביצור, יבוא והפצה של מוצרים מובחרים כשוקולד, גומי לעיסה, סוכריות, וופלים, ממתקים, מוצרי מאפה ומוצרי מזון שונים.

לחברה היסטוריה ארוכה המתחילה עוד ב- 1919 בעיר ברלין בגרמניה, עת מר הירש ליימן, מייסד המשפחה, הקים בית מסחר סיטונאי לממתקים ושוקולד. עם עליית המשפחה לארץ בשנת 1935 הועתקו העסקים לישראל והותאמו לתנאי הארץ.

חברת ליימן שליסל פוקדת את השוק הפרטי והמאורגן כאחד. החברה מגיעה ישירות לנקודות המכירה המשמעותיות בכל רחבי הארץ.

כיום, מעסיקה ליימן שליסל כ- 530 עובדים אשר למעלה משני שליש מהם פועלים בשטח: אנשי מכירות, דיילות, צוותים של אנשי שיווק המשתייכים לכל מותג, מובילים, אנשי לוגיסטיקה ומנהלה. היא נרתמת לסיוע בקהילה ומשתפת פעולה עם עמותות המעסיקות קהילות בעלי מוגבלויות שונות. החברה שואפת למחזר פסולת ולסביבת עבודה נעימה לעובדיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ליימן שליסל, הסבתא -חיה ליימן ובתה יפה שליסל, האמא של ראובן.. מתוך ארכיון ליימן שליסל,
ליימן שליסל, הסבתא חיה ליימן (משמאל) עם בתה יפה שליסל, האמא של ראובן/מתוך ארכיון ליימן שליסל

1948 - כתר

עם קום המדינה ב-1948, הוקמה כתר על ידי משפחת סגול. מחברה משפחתית שהחלה את דרכה בבית מלאכה קטן ביפו ועם צמיחת הפעילות, צמח גם החזון שהפך את כתר כיום לקבוצה המובילה בעולם לייצור מוצרי ריהוט גינה, בית ואחסון לבית, ולמובילה בתחומה.

החדשנות, היזמות והעיצוב פורץ הדרך עליהם מושתתת פעילותה של כתר, הפכו אותה למקור לגאווה ישראלית אמיתית - חברה גלובלית שפועלת בכ-100 מדינות ומעסיקה כ-6,000 עובדים, מתוכם כ-3,000 עובדים בישראל מכל הדתות, שעובדים יחד בדו קיום וברעות אמיתית.

עם ההתרחבות המתמדת של כתר, ליבת הפעילות ומנועי הגידול של החברה היו ועדיין נמצאים בישראל. כתר היא יצואנית המכולות הגדולה בישראל עם כ-55 אלף מכולות בשנה שמיוצאות לכל רחבי העולם. כמו כן, מרכזי הפיתוח והחדשנות של החברה ממוקמים בישראל, כמו גם 9 מתוך 20 מפעלי החברה בעולם, כאשר בשנה הקרובה יוקמו 2 מפעלים נוספים שיגייסו מאות עובדים שיצטרפו למשפחת כתר ההולכת וגדלה.

מםעל כתר עתיק. יח"צ,
מפעל כתר שהוקם עם המדינה בשנת 1948/יח"צ

1952 - הצורפים

סיפורה של חברת "הצורפים" מתחיל בתחילת שנות ה-40 בעיר צ'רנוביץ שברומניה. יוסף מרדינגר, וילהלם קרנר ומיכאל שטיינמץ היו שלושה חברים יהודים, צורפים במקצועם. הם הקימו יחד בית מלאכה קטן לצורפות, אך מלחמת העולם השנייה טרפה את תוכניותיהם. הם בחרו להימלט מרומניה כל אחד בדרכו שלו, לא לפני שסיכמו ביניהם כי אם יצליחו להינצל, יתאחדו מחדש בישראל וימשיכו את אשר החלו לפני המלחמה.

בשנת 1952 הם נפגשו שוב בדירה קטנה בחולון וחידשו את שותפותם. לסדנתם הם קראו: "הצורפים". אל הסדנה הצטרפו צורפים יהודים מכל קצוות הגולה, כל אחד מהם מומחה בתחומו, וביחד הם יוצרים יצירות כלי כסף חדשות שהן שילוב של מזרח ומערב. תמיד בעבודת יד, תוך שימוש בטכניקות מסורתיות ומורכבות שמצריכות מיומנות רבה.

עם השנים התפתחה חברת "הצורפים" ובנו של יוסף מרדינגר, יעקב, לקח את המושכות. את עבודת הצורפות המורכבת למד הוא מאביו עוד כילד.

כיום, עיצוביו ואלו של מאות אומני "הצורפים", נמכרים בכל רחבי העולם ובמפעל החברה, מייצרים מדי שנה כ-300 יצירות כסף חדשות, בעיצוב מקורי ובעבודת יד. החברה מפעילה 10 חנויות בישראל ועוד מספר חנויות בארה"ב, והיא מעסיקה כ-250 עובדים.

הצורפים חוגגים 70 שנה. הצורפים,
"הצורפים", הוקמו בשנת 1952 וחוגגים 70 שנה/הצורפים
הצורפים חוגגים 70 שנה. יח"צ,
הצורפים חוגגים 70 שנה/יח"צ

1964 - במבה

חטיף הבמבה נולד לראשונה לפני 58 שנה כחטיף בטעם גבינה. השם נקבע בעקבות הדמיון למילים הראשונות שתינוקות לומדים להגות. בניגוד לציפיות, החטיף לא זכה להצלחה רבה ורגע לפני סגירת המפעל, נולד הרעיון לצפות את הבמבה בחמאת בוטנים והציבור הרחב בישראל אימץ מיד את המוצר.

מאז הפכה הבמבה לסמל תרבותי-ישראלי שליווה דורות שלמים של ילדים ומבוגרים יחד עם דמות התינוק והג'ינגל "אין אין אין כמו במבה" שמזוהים עם המותג.

בשנת 1980, החליטה הנהלת אסם לייצר את הבמבה על טהרת החומרים הטבעיים בלבד בתוספת ויטמינים חיוניים. באותה שנה הושקה לראשונה במבה מתוקה, הידועה בשמה העממי "במבה אדומה", בטעם תות שדה.

בהשראת המנהג הצה"לי לטבול את הבמבה בשוקולד, החליטו באסם לכבוד חגיגות ה-60 למדינת ישראל, למלא את הבמבה בקרם נוגט. בנוסף לטעמים המיוחדים, הושקו במרוצת השנים מהדורות מיוחדות של צורות שונות לבמבה הקלאסית כמו לבבות, פרחים, פירמידות ועוד. באסם פועלים ללא הרף בשביל להמשיך לחדש ולרגש את צרכני הבמבה ההדוקים.

בשנת 2019 חנכה אסם את מפעל במבה החדש והמתקדם בקרית גת. ביום אחד מיוצרות במפעל מעל מיליון שקיות במבה וכ-20 מיליון שקיות בחודש.

החל משנת 2007 ועד היום, הפכה הבמבה לחטיף המלוח הנמכר והאהוב ביותר שנמצא כמעט בכל בית בישראל. בנוסף לכך, במבה אסם נמכרת כיום ב-18 מדינות שונות בעולם לרבות אנגליה, צרפת, ארה"ב, ברזיל ואפילו תאילנד.

במבה. יח"צ,
פרסומת לבמבה מ-1973/יח"צ

1965 - ד"ר פישר

תשלובת ד"ר פישר נוסדה בשנת 1965 על ידי ד"ר אלי פישר ורעייתו דבורה ז"ל. הם החלו כמפעל קטן בבני ברק, שם ד"ר אלי פישר פיתח וייצר תרופות למחלות עיניים ועור ושיווק אותן באופן עצמאי לבתי מרקחת. עם השנים נוספו תרופות ותכשירים רבים בתחומים נוספים, וכיום מייצרת ומפתחת החברה מגוון רחב של מוצרים לכל המשפחה, לטיפול מכף רגל ועד ראש.

כיום, בנותיהם של מייסדי החברה, ד"ר נורית הראל וסיגל בר-און, משמשות בתפקיד יושבות ראש משותפות של התשלובת. בתחילת שנת 2014 חנכה החברה מפעל חדש בקדמת גליל.

בתשלובת ד"ר פישר מועסקים כ-800 עובדים בכל המפעלים, האגפים השונים, חטיבות השטח וברשת חנויות "בודי שופ".

ד"ר אלי פישר. באדיבות ד"ר פישר - פרטי,
ד"ר אלי פישר/באדיבות ד"ר פישר - פרטי

1975 - דלתא גליל

דלתא גליל תעשיות בע"מ הוקמה ב-1975 בכרמיאל על ידי התעשיין דב לאוטמן, כמפעל להלבשת תחתונה לגברים, שתוצרתו יועדה לייצוא. עם השנים הרחיבה החברה את קטגוריות הייצור, התפתחה לשווקים בינלאומיים רבים והחלה לייצר עבור מותגים בינלאומיים מתחום ההלבשה התחתונה. בזכות חדשנות טכנולוגית בעולם הטקסטיל, הצליחה דלתא לאורך השנים להתבסס היטב בקרב הקהל הבינלאומי והישראלי.

פילוסופיית החברה מאז הקמתה ועד היום הינה body-before-fabric, ייצור מוצרים עם איפיון טכנולוגי וחדשני תוך שימת דגש על נוחות, אסתטיקה, איכות וקיימות. כיום מפתחת החברה מוצרים מגוונים בקטגוריות שונות כגון הלבשה תחתונה לגברים, נשים, בגדי תינוקות, בגדי אקטיב, גרבי פרפורמנס, בגדי פנאי, ג'ינסים ופיג'מות.

באמצע שנות ה- 80 ולאור הכלכלה הגלובאלית החלה דלתא גליל לייצר בחו"ל. במסגרת זו היתה דלתא החברה העסקית הראשונה ליישם את הסכמי השלום עם מצרים וירדן והקימה שם מתפרות ומפעלים.

בשנת 2007 רכש איש העסקים הישראלי-אמריקאי, אייזיק דבח, את השליטה בדלתא. מאז גדל סל הלקוחות של החברה, שמאופיינת ביחסים ארוכי טווח עם לקוחות מובילים גלובאליים רבים ביניהם SKIMS, NIKE, LULU LEMON, CK, VICTORIA'S SECRETS ורשתות קמעונאיות כגון WALMART, TARGET, , Saks Fifth Avenue ועוד.. ומשמשת זכיינית למותגים מובילים ביניהם ADIDAS, WOLFORD, TOMMY HILFIGER, COLUMBIA ועוד.

דלתא ישראל הונפקה בהצלחה בבורסה בתל אביב במרץ 2021 והיא כיום חברה ציבורית מובילה וצומחת. כיום, מעסיקה החברה כ- 24,700 עובדים ברחבי העולם ואת שנת 2021 היא סיימה עם מכירות שיא של 1.95 ביליון דולר. היא מונה מעל 200 חנויות ברחבי הארץ ומציעה לצרכן הישראלי עולם שלם של בגדי פנאי, נוחות והלבשה תחתונה איכותית לגברים, נשים וילדים.

דלתא גליל. דלתא גליל,
דלתא גליל/דלתא גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully