וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד ליום העצמאות: מה חושבים בעולם על ההייטק הישראלי

עודכן לאחרונה: 9.5.2022 / 12:44

ההייטק הישראלי נהנה בשנים האחרונות מפריחה המתבטאת בפעילות גלובלית ענפה של חברות הזנק חדשניות גם מעבר לים. לישראלים יש תדמית של חוצפנים, פורצי דרך, אנשים שחושבים מחוץ לקופסה ולא חוששים להסתער על המטרה. לקראת יום העצמאות, בדקנו מה חושבים עלינו בעולם

מה לא אמרו עלינו הישראלים? שאנחנו פועלים בפזיזות מבלי לחשוב, שהמונח "חוצפה" הומצא עלינו ושאנחנו לא יודעים לקבל את המילה "לא" כתשובה. כל אותם תיאורים יכולים להתפרש כשנויים במחלקות ואף כשליליים, אבל דווקא בעולם העסקי, תכונות אלה יכולות להיתפס כחיוביות ותורמות.

לא לחינם ישראל נחשבת לסטארט-אפ ניישן וזוכה לפריחה של ההייטק ובעלת פעילות ענפה בארץ וברחבי העולם. לרגל יום הולדתה ה-74 של מדינת ישראל החלטנו לבדוק איך נתפסת תעשיית ההייטק הישראלית בעולם.

נילי גור. נתנאל טוביאס,
אפשר לתאר כיצד קהילת ההייטק נתפסת בעולם. נילי גור/נתנאל טוביאס

לוקחים סיכונים ומאמינים ש"יהיה בסדר"

"כמי שעובדת בארגון גלובלי גדול המעסיק מעל 70 אלף עובדים בעולם, אני יכולה לתאר כיצד קהילת ההיי-טק הישראלית נתפסת בעולם, מספרת נילי גור, דירקטורית מיתוג מעסיק וחווית עובדים בסיילספורס ישראל.

"יש לישראלים נטייה לפעול מהר, לקחת סיכונים ולהאמין ש"יהיה בסדר". אנחנו קודם כל עושים ואחר כך מקסימום נקבל נו-נו-נו. בעוד שבתרבויות אחרות נוהגים ביתר זהירות, לדעתי הגישה שלנו דווקא זוכה להערכה. יש לנו טאלנטים מאוד מוכשרים בישראל ואנחנו נחשבים כנועזים ואמיצים, וכשהדברים מסתדרים על הצד הטוב ביותר, אנחנו זוכים להערכה על זה שפעלנו מהר מבלי להסס יותר מידי".

"אני חושבת שלא לחינם ישראל זוכה להערכה וחברות ענק כמו סיילספורס בוחרות לפתוח כאן מרכזי פיתוח. סיילספורס רואה במרכז הפיתוח הישראלי שלה יעד אסטרטגי, השקיעה רבות ברכישת חברות ישראליות וגידול משמעותי בישראל. חזון המרכז הוא להוות מרכז פיתוח מוביל חדשנות משמעותי עבור תאגיד סיילספורס העולמי שממנף את הטאלנט המשובח שלנו והאקו סיסטם המקומי".

אופן ספייס של חברת סטארט אפ. ShutterStock
ישראל כסטארט-אפ ניישן. דימוי ששווק בהצלחה לעולם/ShutterStock

קצב אחר של ישירות ואותנטיות

חברת RapidAPI שפיתחה פלטפורמת API שמחברת מיליוני מפתחים מרחבי העולם, הוקמה על ידי יזם ישראלי, אידו ג'ינו, שבגיל 18 עזב לסאן פרנסיסקו להקים את החברה שפועלת כיום שם וגם במשרדים בישראל. הילה רייך, מנהלת RapidAPI ישראל מספרת שמה שמייחד את שוק ההייטק הישראלי הוא שאנחנו, הישראלים, ישירים ואוהבים לקבל החלטות מהר.

"לרוב זה יתרון מאחר וזה חוסך זמן ומזרז תהליכים שלעיתים מתעכבים בשל פוליטיקות, אך לעיתים הפזיזות והאותנטיות שונים מהתרבות הארגונית של קולגות מהעולם, אשר רגילים לפעול ולעבוד בקצב אחר. אני אישית חושבת שזה יתרון ומי שעובד עם ישראלים לומד להעריך זאת עם הזמן ובמקביל, חשוב גם ללמוד מתרבויות אחרות בעולם את הרגלי העבודה שלהם, לי אישית זה תרם רבות".

הילה רייך. ויקטור לוי,
הילה רייך, מנהלת RapidAPI ישראל/ויקטור לוי

מהירים בקבלת החלטות וממוקדים בתוצאות

נועה אשר, מנכ"לית מעבדת החדשנות של התאגיד היפני NTT בישראל: "מחקרים מראים שהתרבות העיסקית הישראלית שונה ב-180 מעלות מהתרבות העיסקית היפנית. ישראלים לוקחי סיכון, מהירים בקבלת החלטות, יצירתיים, ישירים, חושבים מחוץ לקופסא, ממוקדים בתוצאות. היפנים מצד שני פחות נוטים לקחת סיכונים, מקבלים החלטות בצורה מבנית ונוטים להתמקד בתהליך".

"מנסיוני, כמי שגרה ביפן במסגרת תפקידי כנספחת הכלכלית של ישראל שם, נוכחתי שבמקרים רבים שתוף הפעולה בין הישראלים לבין היפנים יוצר סינרגיה מוצלחת. היפנים מאוד מתרשמים מהיצירתיות הישראלית ומאמינים שהחדשנות שנוצרת כאן יכולה לסייע לכלכלה היפנית לחזור ולהוביל את התעשייה הגלובלית".

"כהוכחה לכך, כ-90 חברות יפניות הקימו בשנים האחרונות מרכזי חדשנות בישראל. גם NTT, חברת הטלקום היפנית המונה כ-1000 חברות בת ברחבי העולם ונחשבת לאחת מ-5 ספקיות ה-IT הגדולות רואה בישראל מקור לחדשנות והצטרפה למגמה כשהקימה מעבדת חדשנות בישראל, במטרה לאתר טכנולוגיות ישראליות, למזג אותן ל-NTT ולשווקן ללקוחותיה ברחבי העולם, תוך קידום שיתופי פעולה במו"פ ואיתור השקעות בחברות ישראליות".

נועה אשר. מיכל לוי,
נועה אשר, מנכ"לית מעבדת החדשנות של התאגיד היפני NTT/מיכל לוי

הבית והמשפחה מעודדים התפתחות אישית

ליג'ינג זאהו, SDR MANAGER בחברת ההייטק Incredibuild המפתחת טכנולוגיות המאיצות משמעותית תהליכי פיתוח למפתחים, משתפת בייחודיות של החברה הישראלית עבורה, כסינית שעברה לישראל לפני 7 שנים, בהן למדה מהי ישראליות ואיך היא באה לידי ביטוי ביום יום שלה: "כמי שנולדה, גדלה והתחנכה בסין ואחרי לא מעט שנים בארץ ועבודה בחברת ההייטק Incredibuild, אני יכולה להעיד שהמאפיינים של החברה הישראלית הם אלה שהופכים את החוויה שלי כאן לכל כך מיוחדת ומהנה".

"הפתיחות, החום והמשפחתיות הם הבסיס לכך שמקום העבודה הוא לא רק מקום שמצפה ודורש לראות תוצאות, אלא בית ומשפחה שמאפשרים ואף מעודדים יצירתיות, למידה והתפתחות אישית, בשונה מהמקום ממנו אני מגיעה. המנהלת שלי ממש מעודדת אותי להתפתח, ללמוד ולגדול וזה כל כך לא מובן מאליו".

"אני עובדת פה לא מתוך מקום של מניע כלכלי כמו בסין, אלא מתוך הוקרה והערכה שמקום העבודה שלי מאפשר התפתחות וצמיחה - גם כאינדיבידואל וגם כחברה בצוות. אני מרגישה שרואים אותי. למשל, המנהלת שלי ידעה שבראש השנה הסיני לא יכולתי לטוס ולבקר את המשפחה בגלל הקורונה, אז היא ארגנה לי עם הצוות מסיבת ראש השנה. זה מאוד מרגש ולא מובן מאליו וזה בדיוק היופי של הישראליות - החברות והחום שמשלימים את המצוינות והמקצועיות".

ליג ינג זאהו. יח"צ,
ליג'ינג זאהו, SDR MANAGER בחברת ההייטק Incredibuild/יח"צ

אלמנט הישירות והסלידה מהעמדת פנים

אחד המאפיינים הבולטים של עובדים ואנשי עסקים ישראליים הוא אלמנט הישירות והסלידה מהעמדת פנים. כקרן הון סיכון עם צוותים בסיליקון וואלי, ניו יורק ותל אביב, ועם רשת יועצים בכירים מחברות בינלאומיות מובילות שמכירים היטב את קהילת ההייטק הישראלית, עמיתינו אומרים כי הישירות הזו נתפסת כמשב רוח רענן", סיפרה שרון זימן, סמנכ"לית שיווק בקרן YL ventures, "הם מתארים את עמיתיהם הישראליים כאמביציוזיים שחוסכים להם זמן יקר.

"אנשי הקשר הישראליים שלי אומרים לי את האמת בפנים," אומר בכיר אמריקאי שעובד עם YL Ventures. "התרבות הארגונית הישראלית מכבדת את האמירה 'time is money' הרבה יותר מאשר בבמקומות אחרים, בהם הולכים לעיתים סחור-סחור עד לקבלת תשובה ברורה לבעיה שמטרידה אותי. מעבר לכך, מתייחסים העמיתים האמריקאיים לנחישות הישראלית. "יזמים ישראליים נחושים למצוא את הדבר הענק הבא", אומר בכיר נוסף. "אין להם זמן לבזבז על פתרונות נישתיים, הם רוצים לשבור שווקים ולהביס מתחרים".

שרון זימן. אריק סולטן,
שרון זימן, סמנכ"לית שיווק בקרן YL ventures/אריק סולטן

התפתחות אישית ומקצועית בסביבה גלובלית

לעיתים, חברות ישראליות, המנוהלות בידי ישראלים, מייבאות את התרבות הייחודית לתרבות הארגונית הגלובלי. נטע נחום, סמנכ"לית אנשים בסיגניה ((Sygnia, חברת הסייבר של Team8 ו-Temasek המספקת שירותי ייעוץ ותגובה למתקפות סייבר מורכבות עבור ממשלות וארגונים גדולים גלובליים, משתפת שבחברה מקפידים לפתח ולשמר תרבות ייחודית גם לצד התרחבות למדינות נוספות- ניו יורק, לונדון, מקסיקו וסינגפור.

"מאחר וסיגניה היא חברה ישראלית גלובלית, אנחנו מקפידים לשמר את התרבות הייחודית גם בסניפים בחו"ל, בין השאר, באמצעות שילוב של עובדי מפתח ישראלים, שהגיעו מהארץ (רילוקישן), בצוותים מחוץ לישראל, לצד עובדים מקומיים. זה מאפשר חיבור תרבותי ומקצועי מעניין, אשר תומך בתרבות הארגונית הייחודית של החברה ומייצר הזדמנויות להתפתחות אישית ומקצועית בסביבה גלובלית".

במהלך השנה אנחנו כמובן גם דואגים לציין ביחד אירועים מיוחדים והצלחות משותפות וכן יוזמים הדרכות גלובליות. מעבר לזה, אנחנו לא מפספסים הזדמנות אחת לשנה כולם נפגשים לאירוע חברה פנים אל פנים.

הרבה מדימוי הסטארט-אפ ניישן של ישראל בעיני העולם נשען על היותנו 'סייבר ניישן', בזכות הידע הידע היוצא דופן שנצבר ובזכות התפיסה של השפעות וחשיבות הסייבר על החיים בעולם כיום. בפורבס אפילו התייחסו אלינו כ'דלתא פורס' של סייבר".

נטע נחום סמנכלית אנשים בחברת סיגניה (sygnia). גיא להב,
נטע נחום, סמנכ"לית אנשים בסיגניה/גיא להב

לא נרתעים מאתגרים

"סיימוטיב טכנולוגיות, מספקת פתרונות חדשניים כדי להגן מקצה לקצה על התחבורה החכמה מפני איומי הסייבר של היום והמחר. החברה שותפה אסטרטגית של קבוצת פולקסוואגן העולמית (המחזיקה 40% מהמניות בחברה). על אף שמרבית עובדי החברה ישראלים, אנו עובדים לפי המודל הגרמני, אשר שונה בהרבה מובנים מהמודל הישראלי. לחברה סניף בגרמניה, המונה כ-40 עובדים גרמנים מקומיים".

"אני עצמי נשלחתי לרילוקיישן בגרמניה במטרה לגשר בין תרבות העבודה הישראלית ותרבות העבודה הגרמנית, מספר ארז גזית, מנהל שרותי הסייבר הגלובליים בחברת סיימוטיב טכנולוגיות".

"ההבדלים בין התרבויות ניכרים בעבודה המשותפת וזו חוויה מפרה לשני הצדדים. תרבות העבודה הישראלית מבוססת פתרונות, ואילו הגרמנית מבוססת תהליכים. הגרמנים מצדם מעריכים את היכולת הישראלית לחשוב מחוץ לקופסא ולהציף חולשות ופתרונות מהירים ולא להירתע משום אתגר. בזמן שתהליך קבלת החלטות בגרמניה עלול לקחת מספר שבועות לפני שניתן ליישם פתרון כלשהו, הישראלים מסוגלים לקחת החלטה פנימית ולהתחיל בפיתוח כמעט מיידי, אף לפני שרשימת הדרישות של הלקוח מוכנה".

"מאידך, התהליכים המובנים והמורכבים של הצד הגרמני, מתאימים מאוד לפרויקטים ארוכי טווח, פרויקטים שלעתים זרים לתרבות הסטארט-אפ הישראלית. גישור מודל ה"חתירה להוכחת היתכנות" הישראלית ומודל ה"חתירה לפרויקט תעשייתי" של ייצור מאות אלפי מכוניות מהווה אתגר מורכב ומהנה, והוא אחד מהאספקטים הייחודיים של העבודה בסיימוטיב ובכלל בחברה גלובלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully