וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנגל לצמחונים: כל האפשרויות לארוחת על האש ללא בשר

עודכן לאחרונה: 3.5.2022 / 17:31

יום העצמאות, חג הפיקניקים והמנגלים, מאופיין בביקוש גבוה למוצרי בשר. בשנים האחרונות, עם העלייה במספר המפחיתנים, הצמחוניים, הטבעוניים ושוחרי הבריאות, חלה עלייה גם בביקוש לתחליפי בשר. כמה מאתנו יסכימו להחליף את הסטייקים ושיפודי הפרגית, ומהן האפשרויות?

הישראלים כידוע אוהבים לציין את יום העצמאות בפיקניקים שרובם מתכנסים סביב המנגל, זו כנראה הסיבה לכך שהימים שלפני יום העצמאות מתאפיינים בביקוש גבוה למוצרי בשר לצלייה על האש. אלא שלצד מגמה זו, התחזקה מאוד בשנים האחרונות גם מגמה של עלייה בביקוש לתחליפי בשר מן הצומח.

בשנת 2021 הקטגוריה צמחה ב-4.2%, זאת לאחר צמיחה משמעותית של כ-18% גם בשנת 2020.

קטגוריית המזון הקפוא מן הצומח מגלגלת 306.45 מיליון שקל, זאת לעומת עולם הבשר/העוף הקפוא המגלגל כ- 903.7 מיליון שקל (נתוני סטורנקסט, 2021).

בכל שנה נכנסים שחקנים חדשים לקטגוריה הצומחת של מזון מן הצומח שנותנת מענה לא רק לטבעונים וצמחונים אלא גם לצרכנים רבים ולטרנד ההולך וגדל של הפחתת צריכת בשר בקרב כלל האוכלוסייה, שכן מעבר לפן הבריאותי שמייחסים רבים מאתנו לצמצום תזונה מהחי, יש יותר ויותר צרכנים שמחפשים אלטרנטיבות המאפשרות לשמור בצורה טובה יותר על הסביבה ולצד צריכת מוצרים נגישים, איכותיים ומתקדמים שנוצרו בטכנולוגיה מתקדמת ויש אף מי שסבורים כי הם מספקים תחליף קרוב בטעמיו למקור מן החי.

העליה שנרשמה בישראל במספר האנשים המגדירים עצמם "מפחיתי בשר", צמחונים וטבעונים הגיעה לכ- 45% מהאוכלוסייה ומסתבר כי ההתעניינות באלטרנטיבות לבשר נובעת, כאמור, משיקולים רגשיים ומוסריים, נימוקי בריאות וסוגיות איכות סביבה.

מסקר חדש שנערך על-ידי מכון המחקר "רושינק" עבור חברת ביונדמיט Beyond meat במיוחד לקראת יום העצמאות השנה, עולים נתונים מעניינים לגבי העדפות צריכת תחליפי הבשר במיוחד לקראת "חג המנגל".

סטייק על האש ושיפוד ירקות. ShutterStock
בשר או בשר ללא בשר?/ShutterStock

בין רמת ההשכלה וההכנסה להפחתה בצריכת בשר

כמיליון איש (21%) מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, מוגדרים "מפחיתני בשר", הם לא צמחונים או טבעונים, אך נוהגים לצמצם את צריכת הבשר ואף לאכול תחליפי בשר לפחות פעם אחת בחודש.

עוד נתון מעניין שנמצא מצביע כי שני שליש (67%) מהישראלים השיבו כי ירצו להתנסות בתחליפי בשר מהצומח ביום העצמאות הקרוב. כשנשאלו האם יתנסו במידה ויציעו להם, בבשר מהצומח מי שהיו מוכנים להתנסות יותר היו: 72% מהחילונים, 73% מהנשים, 74% מגילאי 50+ , 74% מהאקדמאים ו- 75% מבעלי הכנסה מעל הממוצע.

ברביקיו טבעוני. ShutterStock
השנה יותר מתמיד - לכולם יש מה לאכול על המנגל/ShutterStock

דאגה לבריאות או לבעלי החיים?

כשנשאלה השאלה לגבי העדפות האורחים, והאם המארחים טורחים לברר עם האורחים שלהם אם הם מעדיפים בשר מהצומח על פני בשר רגיל, רק 15% מכלל הנשאלים ענו כי הם מבררים עם האורחים. מתוך העונים בחיוב 20% מנשים, 20% מהחילונים ו- 18% בעלי הכנסה מתחת לממוצע.

כשנשאלה השאלה מה גורם לך לצמצם את אכילת הבשר הרגיל, שתי הסיבות העיקריות שעלו הן: דאגה לאיכות הסביבה ולבעלי החיים (51%) וסיבות בריאותיות (43%).

הנתונים מסקר אינטרנטי בקרב 512 משיבים שבוצע באמצעות "רושינק" בית למחקרי שווקים
מדגם אקראי ומייצג של יהודים דוברי עברית בגילאי 18-64 איסוף הנתונים בוצע ב- 25/04/22

גבר נוגס בצלע על האש. ShutterStock
מישהו שואל את האורחים מה הם מעדיפים לאכול?/ShutterStock

מוסר ובריאות לצד הדאגה לסביבה

לצד הפן המוסרי והבריאותי, יש חברות בתחום הבשר החליפי שמדגישות גם את נושא איכות הסביבה: כשמייצרים Beyond Burger מייצרים 90% פחות פליטת גזי חממה 46% פחות אנרגיה, 99% פחות שימוש במים ו - 93% פחות בזבוז קרקע, בהשוואה לבורגר בקר אמריקאי סטנדרטי 80/20 במשקל 113 גרם, כך על פי נתוני החברה.

מוצרי Beyond meat, המשווקים על-ידי דיפלומט Plant Based, מבוססים על חלבון אפונה, עשירים מפרוטאין מהטבע, ללא סויה וגלוטן ואינם מהונדסים גנטית. על פי פרסומי החברה, מגוון מוצריה מעבירים חוויה של בשר ונקניקיות בטעם, במרקם, בנראות ובשיטת ההכנה. מוצרי Beyond meat מעניקים חוויה של צריכת מקור חלבון מהחי מבלי להידרש לשלם את המחיר הסביבתי, המוסרי והכלכלי של תעשיות אלה.

סקר קודם שנערך באוגוסט 2021 בדק לא רק מה הסיבות להפחתה בצריכת בשר, אלא גם מי הכי משפיע על הרצון להפחית את צריכת הבשר: בן/בת הזוג 12%, אחריהם הילדים עם 8% ובמקום השלישי חבר/חברה עם 6%.

המבורגר ביונדמיט. יח"צ,
המבורגר מן הצומח של ביונדמיט/יח"צ

טבעול מחזיקה בכמעט 60% מנתח השוק

טבעול הוא השחקן הוותיק, החזק והמוביל בקטגורית מזון מן הצומח ומחזיקה בכ-57% נתח שוק. עיקר הצמיחה בקטגוריה נובעת מעולם דמויי הבשר החדשניים, שאותו טבעול מובילה עם 65% נתח שוק על אף כניסת המתחרים החדשים. סגמנט המבורגרים וקבבים דמויי בשר - צומח ב-9%. כמו כן, סגמנט רכיבים דמויי בשר צומח ב-14%.

כיום, ההיצע שחברות כמו טבעול וביונדמיט נותנות בעולם תחליפי הבשר מגוון ורחב, וכולל תחליפים עסיסיים, מלאי טעם, תיבול, יכולת עיצוב והכנה ובשרניים, כאשר הרכיבים הם כולם מן הצומח, איכותיים וטובים.

טבעול לדוגמא, מציעה מגוון רחב של דמויי בשר: קציצות, שניצלים, נקניקיות, בורגרים, טחון, שווארמה, ועוד. ואת סדרת סנסשיונל המעניקה חוויה של בשר ללא בשר - מרקם ועסיסיות כמו של בשר איכותי מהקצב, רק ללא שום בשר אמיתי מהחי.

טבעול סנסשיונל נקניקיות צמחוניות. סטודיו מרחב,
טבעול סנסשיונל נקניקיות צמחוניות/סטודיו מרחב

חוויה קולינרית של בשר ללא בשר

בנוסף לכך - ולקראת יום העצמאות 2022 היא השיקה נקניקיות צמחוניות, המעניקות חוויה איכותית של בשר ללא בשר. נקניקיית סנסשיונל בעלת טעם ומרקם של נקניקיות איכותיות ווהיא מתאימה להכנה בצלייה על מחבת או על המנגל.

לדברי בשמת שדה, מנהלת פעילות טבעול: "יום העצמאות הוא הזדמנות נהדרת לגוון ולהרחיב את חווית 'על האש' והאירוח עם מגוון מוצרי טבעול המאפשרים חוויה של בשר ללא בשר, העומדים בכל הפרמטרים החשובים: טעם, איכות הרכיבים ובערכים התזונתיים. הצרכן לא צריך להתפשר יותר, כאשר הוא בוחר להפחית בבשר מן החי, ויכול להנות מחוויית בשר עסיסית וטעימה. נמשיך לפתח, לשדרג ולהציע לצרכנים מוצרים מגוונים ואטרקטיביים ומאחלים לכולם חג עצמאות שמח ומנגל טבעולי מגוון וטעים".

טבעול סנסשיונל טחון צמחוני. סטודיו מרחב,
טבעול סנסשיונל טחון צמחוני/סטודיו מרחב

ה"בשר" שעשוי מחלבון אפונה

החברה שתופסת נתח שוק של 4% לפני נתוני סוקרטס לחודש אפריל האחרון, היא Beyond meat.

בין המוצרים שמציעה Beyond meat: בורגר מהצומח, נקניקיות מהצומח, טחון מהצומח, "כדורי בשר" מהצומח, כאשר מוצר הדגל הנמכר ביותר של החברה הוא בורגר מהצומח ובקטגוריה זו של בורגר וטחון מהצומח, תופס ביונדמיט 25.9% מנתח השוק הכספי, לפי נתוני סטורנקסט לחודש אפריל 2022

בין המתחרים הנוספים בקטגוריה, ניתן למנות גם את זוגלובק וטבע דלי.

נקניקיות וכדורי בשר, ביונד מיט. ביונד מיט,
נקניקיות וכדורי בשר, ביונדמיט/ביונד מיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully