וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני לקסוס ממשכורת של 15 אלף שקל? הגירושים שחשפו הון שחור

8.5.2022 / 11:40

האישה תבעה מזונות, הגבר טען שהוא מרוויח 15 אלף שקל, אבל רמת חייהם הייתה, איך נאמר, קצת גבוהה יותר. מה קורה כשבית המשפט חושף את הכסף השחור והאם יש לכך השלכות גם מבחינת רשויות המס?

פסק דין שניתן לאחרונה ע"י בית המשפט לענייני משפחה בנצרת דחה גרסתו של גבר שטען כי שכרו עומד על 15,000 שקל בחודש, לאחר שנחשף כי בני הזוג מחזיקים בבית פרטי עם בריכה, שני רכבי לקסוס חדשים, מעסיקים שלושה עוזרים שונים ומוציאים מאות אלפי שקלים על רכישת מוצרים ותפנוקים. בית המשפט דחה את גרסת הבעל וקבע כי שכרו בפועל כפול מכך ואף כולל "הון שחור" שאיננו מדווח לשלטונות המס. מה קורה כשבבית המשפט נחשפים הסודות הכלכליים המשפחתיים?

מוקד ההתדיינות העיקרי הנפוץ ביותר בסכסוכי משפחה הוא הרכוש בכלל, וההכנסות בפרט. לעת גירושין יש לחלק את הרכוש המשותף, ולאחר שפסיקת השנים האחרונות הגבירה את השוויון בנטל המזונות והעניקה דגש ליכולת הכלכלית של כל הורה, בתי המשפט נותנים דגש לבירור מעמיק של ההכנסה בפועל. הכלי הנפוץ ביותר להכרעה במקרים של מחלוקת אודות גובה ההכנסה וההשתכרות הוא בחינת רמת החיים - זו אשר צריכה לעלות בקנה אחד עם ההכנסות הנטענות.

לקסוס LS400. אתר יצרן
אפשרי ממשכורת של 15 אלף שקל? השופט לא חשב כך/אתר יצרן

מס הכנסה לא חייב לדעת. העיקר שדמי המזונות ישולמו

בית המשפט לענייני משפחה בנצרת נדרש לאחרונה לסכסוך גירושין במסגרתו התעוררה מחלוקת על שכרו של הבעל אשר טען כי הוא עובד כשכיר בחברה משפחתית ומשכורתו עומדת על סך של 15,000 שקל נטו.

השופט אסף זגורי בחן את העובדות ומצא שהצדדים מתגוררים בבית פרטי מפואר עם בריכה, מחזיקים שני רכבי לקסוס חדשים, ומעסיקים בקביעות מנקה בריכה, גנן ועוזרת משק בית. עוד מצא השופט כי הצדדים נהגו לרכוש רהיטים ותכשיטי יוקרה, ולהוציא מאות אלפי שקלים על מוצרי צריכה.

רמת חיים גבוהה שכזו איננה יכולה להתאפשר ממשכורתו הנטענת של הבעל, קבע השופט זגורי, שהעמיד את שכרו על סך של 30,000 שקל נטו לפחות, והוסיף כי "רמת החיים מצביעה על קיומו של 'הון שחור' שלא מדווח לרשויות המס, ועל הנאות כלכליות כאלה ואחרות שהצדדים נהנו מהן באמצעות החברה המשפחתית המעלות באופן משמעותי את הכנסותיו של האיש".

"גילוין של הכנסות שאינן מדווחות כחוק - 'כסף שחור' בלשון העם - איננו אירוע נדיר בבתי המשפט לענייני משפחה", מסביר עו"ד דניאל פרידנברג ממשרד עורכי הדין "הופמן & פרידנברג" המתמחה בענייני משפחה וירושה, בתי המשפט לענייני משפחה נכנסים לקרביים הכלכליים של המשפחה המתדיינת ואגב כך נחשפים סודות כלכליים משמעותיים.

עם זאת, נדיר למצוא בפסק הדין הוראה המחייבת גילוי או דיווח לשלטונות המס, שגם הם מצדם אינם חשופים למידע מתוקף החיסיון הקבוע בחוק על דיוני משפחה. שופט משפחה יכול לחשוף עבירות מס שבאולם הסמוך יובילו לענישה משמעותית, אך ע"פ רוב הדבר נשאר בגדר סוד שאיננו דולף החוצה מבית המשפט למשפחה.

עורך דין דניאל פרידנברג. יעל כהן,
לפחות המידע לא דולף. עו"ד דניאל פרידנברג/יעל כהן

אפשר לשקר למס הכנסה, אבל לא כדאי לשקר לבני הזוג

הדיונים בבתי המשפט לענייני משפחה מגלים את כל הסודות הפיננסיים, מסביר עו"ד פרידנברג. כך למשל התגלו בבית המשפט שטרות כסף שהוסלקו במקומות מחבוא יצירתיים - החל ממזגן פיקטיבי שהותקן למראית עין, עובר במגירת כביסה מלוכלכת ואפילו מתחת לבלטות כמו בבדיחות של פעם.

חקירה מדוקדקת של רמת החיים מובילה כמעט תמיד למינוי מומחה פיננסי שיגלה במהירות מניפולציות פיננסיות לא חוקיות - החל מאי רישום הכנסות וכלה ברישומים כוזבים. החקיקה העדכנית שנועדה להילחם בהון השחור הקשתה על שימוש בכספים מזומנים ומכאן שצבירת השטרות גדלה ועמה עלו באופן ישיר הוצאות ה"תפנוקים" - רכישת מזון וחופשות בכספים מזומנים.

ועם זאת, מסביר עו"ד פרידנברג, החשיפה האפשרית מפני הגילוי ע"י שלטונות המס היא מזערית ביחס לנזק שיכול להיגרם בבית המשפט לענייני משפחה - זה האחרון מחזיק בסמכות להוציא תחת ידיו קביעות עובדתיות המייחסות לבעל דין הכנסות גבוהות שיכולות להסב חיוב מזונות גבוה ואפילו חלוקת רכוש בצורה לא שוויונית לטובתו של הצד שאיננו נהנה מחוסן כלכלי שכזה.

קביעות שכאלה, מסביר עו"ד פרידנברג, קשה מאוד לתקוף בערכאת ערעור והמשמעות היא שבמקום לשאת באחריות החוקית לעבירות המס, עלולים לשאת בנזקים כלכליים בדמות חיובים כספיים ארוכי טווח.

  • עוד באותו נושא:
  • לקסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully