וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לעבודה: סרבני חיסונים אינם זכאים לפיצויים

עודכן לאחרונה: 10.5.2022 / 12:05

בית הדין לעבודה פסק: עובד שלא התחסן, לא הציג בדיקת קורונה שלילית ולא הגיע לעבודה - לא זכאי לפיצוי. הפסיקה של בית הדין לעבודה, בעקבות תביעתה של סייעת בחינוך המיוחד שסירבה להתחסן או להציג בדיקה שלילית

מגפת הקורונה אולי הולכת ודועכת, אך סכסוכים משפטיים בעטיה של המגפה עדיין קיימים, כמו שמלמדת פסיקת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב לפיה עובדת שסירבה להתחסן ולהציג בדיקת קורונה שלילית, כתנאי לכניסה למקום העבודה אינה זכאית לפיצוי או לתשלום בגין אבדן ימי העבודה שלו.

פסק הדין נכתב על ידי השופטת מירב קליימן ונציגי הציבור - קריסטינה פוליצר מימון ויונה הנדל. עוד בחודש מרץ בשנה שעברה קבע בית הדין כי התובעת ,סייעת בבית הספר ביישוב כוכב יאיר-צור יגאל, לא תוכל לשוב לעבודתה ללא שהתחסנה או מבלי שתציג בדיקת קורונה שלילית.

כתולדה מהקביעה, פוטרה הסייעת מעבודתה, שכן היא לא יכולה להיכנס לבית הספר ולכן המועצה החליטה לפטר אותה.

עתה קבע בית הדין כי התובעת לא תהיה זכאית לפיצוי בגין אובדן ימי העבודה וכן כי הדרישה מעובד להציג תעודת חיסון או תוצאות בדיקת קורונה אינם פגיעה בפרטיות: "עיון ברשימת המעשים המהווים פגיעה בפרטיות לפי החוק, מעלה כי הסיטואציה בה עסקינן אינה עולה בגדר אף אחד מהם, שכן אף לא אחד מהמעשים המפורטים עוסק בסיטואציה של דרישת מידע פרטי מבעל המידע"

מורה עוזרת לתלמיד לכתוב. ShutterStock
סייעת לתלמיד בחינוך המיוחד (אילוסטרציה). "הצורך להגן על בריאותם היה גבוה אף יותר" פסק בית הדין/ShutterStock

בין סמכות לשיקול דעת

הקביעה החשובה בפסק הדין נוגעת לעובדה כי בעת קבלת ההחלטה של היישוב לדרוש מהתובעת להתחסן או להציג תוצאות בדיקת קורונה לא היה חוק שהסמיך אותה לכך, בנושא הזה בית הדין חזר על ההלכה לפי סמכות לחוד ושיקול דעת לחוד.

בבואו לבחון את שיקול הדעת של המועצה - לדרוש מהתובעת חיסון או תוצאות בדיקת קורונה שלילית כתנאי לכנסיה לבית הספר - קבע בית הדין כי ההחלטה התקבלה בתום לב ולכן היא התקבלה כדין:

"שוכנענו כי מאחורי החלטת המועצה עמד הרצון להגן על בריאותם של התלמידים והתושבים תוך איזון בין השיקולים השונים. יש לזכור כי דובר בתקופה בה חוסר הוודאות היה רב, כאשר כל מוסדות השלטון נאלצו להתמודד לראשונה עם אתגרים שלא עמדו בפניהם קודם לכן, תוך הסתגלות מהירה וקבלת החלטות מיידיות באופן הנותן מענה לקשיים שניצבו בפניהם באותה עת, מתוך רצון לשמור על בריאותם של כלל האוכלוסיות במדינה באופן המיטבי ביותר.

בענייננו, לבד מהעובדה כי מבצע החיסונים החל זמן לא רב קודם לכן ורבים תלו בו תקוות כי יצליח למגר את התחלואה במגיפה, היה צורך לשקול את אופיים הייחודי של התלמידים אותם מלווה התובעת, תלמידי חינוך מיוחד שהצורך להגן על בריאותם היה גדול אף יותר נוכח הסיכון המוגבר בפניו הם ניצבים והמעטפת המשפחתית שאף היא צפויה להיפגע יותר ככל שהתלמיד יחלה" קבעו קליימן ונציגי הציבור פוליצר- מימון והנדל.

לקביעה זו חשיבות רבה שכן היא קובעת את אמות המידה לתביעות שעוד יוגשו בנושא יחסי העבודה בתקופת הקורונה, במיוחד בהחלטות שהתקבלו בראשית ימי המגפה כאשר לא הייתה חקיקה שתסדיר את הנושא.

את מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, ייצגה עו"ד נעמה שבתאי בכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully