וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר בשיא של שנים. למה זה קורה ואיך זה משפיע עלינו?

עודכן לאחרונה: 10.5.2022 / 14:07

חוסר היציבות בשווקים הגלובליים מטיס את הדולר כלפי מעלה. איך זה קורה, ובעיקר - מה ההשפעות על המשק הישראלי ועל חשבון ההוצאות של כל אחד מאתנו? יצאנו לבדוק

אחרי שנים של ירידה עקבית, מזנק הדולר לשער חליפין מול השקל, שלמעט "פיקים" (כמו למשל ימי הפאניקה של התפרצות הקורונה), לא ידענו כמוהו מזה שנים רבות. תכף ניגע בסיבות להתחזקות המטבע האמריקאי שהפך לבנצ'מרק של שוק המטבעות העולמי, אבל קודם כל כמה מילים על איך זה משפיע עלינו.

ראשית, עליה בשער הדולר (או היחלשות של השקל, שדווקא לטווח הארוך אמור להישאר חזק) משפיעה על כלל המט"ח. כך למשל התחזק גם היורו מול השקל.

ההשפעה המיידית כמובן היא על עסקאות שנעשות במט"ח. במקרה של תעשיינים: עלייה במחירי חומרי הגלם שמיובאים ארצה לצורך הייצור, אבל גם תמורה משופרת עבור הסחורות שהם מייצאים מישראל, כלומר - הרווח הסופי מהמכירות בחו"ל, שמתקבל במט"ח, יהיה גבוה מהעלייה הקלה בעלויות הייצור והשינוע.

יש לשים לב שבשנת 2021 עבר לראשונה ייצוא של שירותים (בכוונה בעיקר להייטק), על ייצוא של סחורות ומוצרים. כלומר - חברת הייטק ישראלית שמפתחת את המוצר שלה בישראל, משלמת משכורות בשקלים אך מכניסה בדולרים, צפויה ליהנות מרווחים משופרים (כמובן כל עוד מדובר רק על שער החליפין, שכן חברות הייטק חשופות לירידות בנאסד"ק כפי שיפורט בהמשך).

מי מפסיד? ראשית - היבואנים. בין אם מדובר בחומרי גלם (שחלקם התייקרו מאוד בגלל עלויות שינוע גבוהות כתוצאה ממחירי הדלקים וכן כתוצאה מהוצאתה של יצרנית גדולה כרוסיה, בעיקר בכל הקשור לאנרגיה, מהשוק - בעקבות הסנקציות שהוטלו עליה) או מוצרים מוגמרים.

משום כך, אם תימשך היחלשות השקל מול הדולר, צפויים להתייקר המוצרים שבייבוא. כזכור, לפני כמה חודשים עת עסק השיח הציבורי על יוקר המחייה, טענו יבואנים רבים שלא הוזילו את מוצריהם למרות השקל החזק כיוון שהוא עזר להם לספוג התייקרות שמחירי הסחורות והשינוע. עתה נותר לראות האם גם כאשר השער משתנה לרעתם, הם ימתינו עם עדכון המחירים...

במילים אחרות: לא די באינפלציה - שלפחות עד לסוף 2022 אמורה להישאר גבוהה ולא די התייקרויות בגין משבר הקורונה, עלויות השינוע והמלחמה באוקראינה, עתה יש גורם חדש שעלול לגרום לעליית מחירים.

.

מה הישראלים אורזים לפני חופשה בחו"ל. יחסי ציבור, ShutterStock
כל דבר שאנחנו משלמים בדולרים, יעלה יותר בשקלים. למשל חופשות בחו"ל, אבל גם לא מעט מוצרי ייבוא/ShutterStock, יחסי ציבור

אמריקה מתייקרת לנו

כמובן גשם בשוק הפרטי יש מוצרים שאנו נוהגים לשלם עבורם במטבע חוץ, בעיקר בדולרים. כך למשל השקל שבכיסנו יקנה לנו פחות דולרים כשנרצה לקנות כרטיסי טיסה, לערוך קניות באתרי מכירות בינלאומיים או לשלם במזומן תמורת הוצאות בעת טיול בחו"ל.

צריך לציין שההערכות המומחים הן כי השקל יוסיף להיות מטבע חזק לטווח הרחוק וכי התחזקות הדולר היא זמנית, על רקע אי הוודאות השוררת לאחרונה בשוק ההון

מתן שטרית פסגות. רמי זרנגר,
מתן שטרית, כלכלן בפסגות בית השקעות. הירידה בשווקים מאלצת את המוסדיים לרכוש מט"ח/רמי זרנגר

למה זה קורה?

כדי להבין טוב יותר את הסיבות להתחזקות הדולר, פנינו למומחים:

מתן שטרית, כלכלן בפסגות בית השקעות: "מתחילת השנה אנו עדים להתחזקות משמעותית של הדולר ביחס למטבעות בעולם בשיעור של כ-8%, ובהסתכלות על השער חליפין דולר-שקל אנו עדים להיחלשות בשקל של כ-10% מול הדולר, כאשר נכון לכתיבת שורות אלה השער עומד על כ-3.42 שקלים לדולר.

חלק גדול מההסבר להיחלשות השקל מול הדולר נעוץ במשתנה המרכזי שמניע אותו בטווח הקצר והוא השווקים הגלובאליים. מתחילת השנה אנו עדים לירידות בשוקי המניות, ובפרט לירידות חדות במהלך החודש האחרון.

ירידות בשווקים מאלצות את הגופים המוסדיים לרכוש מט"ח כדי לשמור של שיעור החשיפה הנדרש למט"ח. הסבר נוסף הוא שבתקופה של ירידות בשווקים הדולר משמש "חוף מבטחים" וכולם רצים לרכוש אותו.

חשוב להדגיש כי הגורמים הבסיסיים כמו עודף בחשבון השוטף והשקעות ריאליות בכלכלה הישראלית ממשיכים לתמוך בשקל חזק בטווח הארוך, אך כל עוד העצבנות בשווקים תימשך, כך הפיחות בשקל צפוי להימשך (או לפחות להישאר יציב ברמה הנוכחית).

כמו כן, לראייתנו החולשה במדד הנאסד"ק צפוי להוביל לחולשה ביצוא שירותי ההייטק בהמשך השנה, כך שהעודף בחשבון השוטף עשוי לתמוך פחות בהתחזקות השקל במבט קדימה.

לבסוף, נזכיר כי היחלשות השקל מוסיפה לחצים על האינפלציה שבכל מקרה צפויה להמשיך לטפס בחודשים הקרובים כשהסיכונים מוטים כלפי מעלה (אם זה ממחירי המזון, דיור ואנרגיה). פיחות של 1.0% בשקל (מול הדולר) צפוי להוביל לעלייה של 0.15 נ"א בממוצע בקצב האינפלציה השנתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully