וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: הטכנולוגיה הישראלית שמסייעת לילדים עם לקויות קריאה

9.5.2022 / 11:45

על פי מחקר של אגודת ניצן, מכשיר ה-Orcam Read של חברת 'אורקם' הישראלית מסייע לתלמידים לשפר בצורה ניכרת את יכולות הבנת הנקרא ומאפשר להם עצמאות בלימודים

אחוז התלמידים עם ליקויי הלמידה באוכלוסייה בעולם המערבי, לרבות מדינת ישראל, נע בין 10 ל-15 אחוזים. רובם עם קשיים בתחום השפה: רכישת קריאה וביסוס הקריאה.

בחודשים האחרונים ערכה אגודת ניצן, הארגון הגדול בארץ לטיפול בילדים ומבוגרים עם לקויות למידה, מחקר ניסויי בקרב 34 ילדים עם לקויות למידה מכיתות ו' עד י"א. המחקר בהובלת ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית האגודה, מעיין חיים המנהלת המקצועית של האגודה, וד"ר יעקב גויסקי, לשעבר מ"מ המדען הראשי במשרד החינוך, בחן את מכשיר OrCam Read (מכשיר קריאה דיגיטלי מבוסס טכנולוגיות בינה מלאכותית, ראשון מסוגו המקריא טקסט דיגיטלי או מודפס, מספר, מחשב נייד או מכשיר סלולרי) ככלי מעצים לתלמידים עם לקות שפתית, המאפשר להם הקראת טקסטים ללא תלות במבוגר (הורה, מורה) שיקריא עבורו.

התוצאות היו מובהקות והצביעו על שיפור משמעותי ביכולות הבנת הנקרא ועל שביעות רצונם הגבוהה של התלמידים מהמכשיר. במסגרת המחקר נבדקה יכולת הבנת הנקרא של התלמידים בשני אופנים: תחילה לאחר קריאה עצמית, ובהמשך תוך הסתייעות במכשיר OrCam Read שהשמיע להם את הטקסט.

ממצאי המחקר הראו כי לאחר הסתייעות במכשיר, התלמידים שיפרו את מידת הבנת הנקרא בשלושה מימדים: מילולית, מפרשת ומשתמעת. בקריאה עצמית, 68% מהתלמידים כלל לא הבינו את הנקרא, 32% הבינו אותו באופן חלקי ביותר, עם שגיאות רבות. בבדיקת ההבנה המשתמעת לאחר הסתייעות במכשיר, 91% מהתלמידים שיפרו באופן ניכר את יכולת ההבנה מהטקסט. בנוסף, בבדיקת ההבנה המפרשת של הטקסט (היכולת להקיש מהכתוב) הממצאים הצביעו על שינוי עצום: ממצב של כ-77% מהתלמידים שלא הבינו כלל את הנקרא בקריאה עצמית למצב בו 74% מהתלמידים גילו הבנה טובה לאחר הסתייעות.

ילדים קוראים. ShutterStock
שיפרו את מידת הבנת הנקרא בשלושה מימדים/ShutterStock

לאחר הניסוי, כמעט 70% מהתלמידים סיפרו כי המכשיר עזר להם במידה רבה או רבה מאוד בהבנת הטקסט, ו-100% מהתלמידים מאמינים כי המכשיר יעזור להם במידה רבה או רבה מאוד בעת הלמידה בבית. כ-64% סבורים שהמכשיר יהיה להם לעזר גם בעת היבחנות.

מ', תלמידת כיתה א', אמרה לצוות המחקר: "תנו לי את המכשיר הזה ואני לא צריכה יותר עזרה מאף אחד". ז', תלמידת כיתה ט', אמרה אף היא: "זה מכשיר הצלה, סופסוף אני יכולה לקרוא כמו החברות שלי ולא להתבייש ולשקר להם. אני מרגישה שאני כל החיים שלי מסתירה מי אני והתעייפתי מזה. זה גורם לי להרגיש כמו כולם".

א', תלמיד כיתה י', הוסיף: "אף ילד לא יכול להבין כמה שאני צריך את זה. כמה בכיתי, כמה כעס וכמה צעקות היו כל השנים על הקריאה. אני יודע שההורים שלי דואגים לי אבל בגלל הקריאה שנאתי ואני שונא את בית הספר. אולי עכשיו אני אצליח". ע', תלמידת כיתה ח', בטוחה: "אני מרגישה שהמכשיר הזה נולד בשבילי. זו פעם ראשונה שאני מצליחה לקרוא משהו בלי שאבא או אימא יקריאו לי, פעם ראשונה שאני לא מרגישה טיפשה".

ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן, אמרה על תוצאות המחקר: "ממצאי המחקר מצביעים על שיפור משמעותי ביכולת הבנת הנקרא אצל מרבית התלמידים וכן על שביעות רצון גבוהה מהשימוש במכשיר. הדרישות הלימודיות הגדלות עם הגיל וההתמודדות עם טקסטים ארוכים ומורכבים מהווה מכשול להצלחה בלימודים בכלל, ובמקצועות עתירי מלל, בפרט. במציאות שבה התאמות בדרכי הלמידה אינן נגישות, עיקר הנטל עובר להורים הנדרשים לסייע לילדיהם בהכנת שיעורי הבית, עבודות, הכנה למבחנים ועוד. אגודת ניצן תמשיך לחפש פתרונות טכנולוגיים אשר יקלו על תלמידים עם ליקויי למידה והוריהם ותאפשר להם, לא רק השתלבות מלאה, אלא הזדמנות לתרומה ייחודית לחברה ולמדינה".

ילדה לומדת בכיתה. ShutterStock
מקל גם על ההורים/ShutterStock

נועה קגן בת ה-36 אובחנה בגיל 3 עם דיסלקציה מסוג עיוורון מילים. כדי להצליח בלימודים כילדה, הייתה מקליטה את השיעורים בכדי להקשיב שוב ובשיעורי הבית הייתה תלויה באחרים. התלות הזו מנעה ממנו להגיש עבודות בבית הספר. בבגרותה למדה טיפולים במים (אידרו) אך לצערה לא הייתה לה אפשרות לעשות את המבחן המסכם בעל פה בגלל הלקות שלה, ולכן גם לא קיבלה תעודת הסמכה.

לעומתה, בנה אסף בן ה-12, תלמיד כיתה ו', מתמודד עם דיסלקציה אף הוא. לדברי נועה, ההבדלים ביניהם דרמטיים. "מאז שיש לו את מכשיר האורקם ריד, הילד פורח בלימודים. הוא נכנס לכיתה עם המכשיר וזה עוזר לו להיות עצמאי וללא תלות באחרים. כשיש דף משימות או קריאה מספר, אסף מוציא את המכשיר מהתיק ומשתמש בו. במקביל יש לו טאבלט שבו הוא מקליט את התשובות ועונה בעל פה. אמנם הוא לא כותב במחברת, אבל הוא לגמרי חלק מהכיתה והציונים שלו השתפרו. מאז שגילו את המכשיר, הוא ילד שפורח. הוא כבר לא מתעסק בלקות. הוא הבין את הבעיה ובעיקר את הפתרון שלה. שואלים אותי אם הוא לא מתבייש להשתמש במכשיר ואני עונה: ממש לא. זה מה שעוזר לו להיות כמו כולם".

seperator

מהו מכשיר OrCam Read?

OrCam Read המסייע למתמודדים עם קשיי קריאה ודיסלקציה ופותח ע"י חברת אורקם הישראלית, מביא בשורה וגישה חדשה לסיוע בקריאה. מדובר במכשיר קריאה דיגיטלי ראשון מסוגו המנצל את טכנולוגיית ה-AI פורצת הדרך של OrCam, כשבלחיצת כפתור יקריא טקסט דיגיטלי או מודפס, מספר, מחשב נייד או מכשיר סלולרי ללא כל צורך בחיבור לרשת או לענן. בין אם זה לתחביבים, עבודה או לימודים, ניתן להשתמש במכשיר בכל מקום, הוא קל ונח לשימוש והופך את חייהם של אנשים המתקשים בקריאה לפשוטים הרבה יותר. בשנת 2021 נבחר מכשיר ה- OrCam Read על ידי מגזין TIME היוקרתי לרשימת ההמצאות הטובות ביותר לשנת 2021, תחת קטגוריית "נגישות".

חברת OrCam הוקמה בשנת 2010 על ידי פרופסור אמנון שעשוע, מייסד שותף, וזיו אבירם, מייסד שותף, והיא מוכרת בשל חידושיה פורצי הדרך. מטרתה העיקרית של OrCam היא לרתום את הטכנולוגיות המתקדמות בעולם כדי לפתח מוצרים אישיים מבוססי בינה מלאכותית. החברה ממשיכה להתמקד במחקר ופיתוח כדי לסייע למשתמשים למקסם את הפוטנציאל שלהם בעזרת טכנולוגיית AI המביאה גישה חדשה לעולם.

רני חגג, מנכ"ל חברת אורקם: "טכנולוגיות הבינה המלאכותית שלנו מעניקות איכות חיים ועצמאות לאנשים רבים ברחבי העולם. אני שמח ומודה לאגודת ניצן, המובילה מזה 58 שנים את הסיוע לילדים עם קשיי למידה בישראל, שערכה בדיקה בלתי תלויה במכשיר וקבעה כי הוא משפר את יכולתו של התלמיד ללמידה עצמאית, לגיוס מוטיבציה ללמידה ולהצלחה. לאחר שנתיים שבהן תלמידי ישראל חוו קשיים רבים בעקבות משבר הקורונה, אנחנו גאים להקל על התלמידים עם לקויות למידה ולעזור להם במימוש יכולותיהם."

מהי אגודת ניצן?

אגודת ניצן (הפועלת כמלכ"ר) היא הארגון הגדול בארץ לטיפול בילדים ובבוגרים עם ליקויי למידה. האגודה הוקמה בשנת 1964 על-ידי הורים ומתנדבים, במטרה לאתר, לאבחן, לטפל ולקדם ילדים, מתבגרים ובוגרים עם ליקויי למידה, הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד. האגודה חרתה על דגלה להעניק סיוע, טיפול וחינוך משלים לאוכלוסיית לקויי הלמידה בכל מקום בישראל - להבטיח את עתידם ואיכות חייהם, לסייע להם למצות את הפוטנציאל הגלום בהם ולאפשר להם להשתלב בחברה באופן המבטא את יכולותיהם וכישוריהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully