וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכים על ביצים: מי ינצח במלחמה - והאם בקרוב צפוי מחסור?

עודכן לאחרונה: 9.5.2022 / 12:38

הרחק מעיני הציבור מתנהל קרב גדול בין מגדלי הביצים לבין משרד החקלאות. על הפרק: מניעת סבל מהתרנגולות, איכות הביצים ובעיקר קרטל שרוצה להמשיך ולקבוע מכסות ומחירים, ומאיים לעצור את שיווק הביצים. הפעם האיום במחסור עלול להיות אמיתי - מכל הסיבות הלא נכונות

אתמול בצהריים שוב נערכה הפגנה סוערת של לולנים בזרעית שבצפון. המחאה המתגלגלת שלהם מתעצמת ככל שהרפורמה בענף ההטלה מתקרבת ליישומה. השלב הבא שלה יהיה ביום שלישי הקרוב, בדיון ראשון של וועדת החינוך של הכנסת. הלולנים הקטנים מאימים שאם הוועדה לא תבלום את השינויים שנכפים עליהם, הם יפסיקו לספק ביצים לרשתות השיווק ולצרכנים, מה שאומר שמדפי הביצים יתרוקנו מסחורה.

תשאלו ובצדק - מה הקשר של וועדת החינוך לחביתה שאנו אוכלים? ובכן, מתברר שיש קשר הדוק. וועדת החינוך בראשות ח"כ שרן השכל אחראית על כל מה שקשור בצער בעלי חיים, והדיון שיתקיים בה מחר יעסוק באחד האיומים הגדולים על חקלאי הענף, "תקנות לאחזקת לולים ללא כלובים", או במילים אחרות, הפיכת כל הלולים בישראל ללולי חופש, שבהם יקבלו המטילות תנאים טובים פי כמה מאלה שהן זוכות להם היום והציבור יזכה בביצים בריאות יותר.

התקנות אמורות להביא לשדרוג לולי ההטלה והתנאים הסניטריים שבהם, ולדאוג לרווחת התרנגולות, בביטול מוחלט של הגידול בכלובים הנהוג ברוב הלולים בארץ ובכך תצטרף ישראל למדינות מתקדמות בעולם שאימצו מדיניות של מניעת צער בעלי החיים.

לפי התקנות המוצעות - ירד מספר המטילות בלול לכמעט מחצית, מה שעשוי לפגוע ברווחיות, תחויב יציקת רצפה מבטון, אוורור ראוי, מיזוג, תאורה, נגישות למים ומזון, התקנת מערכות בקרה וניטור, המתה מבוקרת בפיקוח וטרינרי ורישום ממוחשב - כל אלה יגדילו את ההשקעה הנדרשת מצד הלולנים.

לכאורה, גם הלולנים צריכים לברך על כל שיפור בתנאי התרנגולות שלהם, אבל למרבה הצער הם לא רואים תרנגולות מאושרות, אלא חור בכיס. הדרישות הרבות, שמונחות לפתחם כבר שנים, עולות הרבה מאוד כסף. עד היום הצליחו למסמס את הרפורמות במיני תרגילים, עכשיו מנהלים הלולנים מלחמת חורמה כדי לשנות את תאריך היעד לתחילת הרפורמה, ששלביה הראשונים אמורים לצאת לדרך חודש מיום אישור התקנות בכנסת והשאר באופן מדורג בשנים שאחר כך, עד 2031.

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן ראשי המפלגות | שרן השכל  6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ שרן השכל. מה הקשר בין תרנגולות לחינוך? שאלה לא רעה למבחן באזרחות/ראובן קסטרו

מגדלים בכלובים? לא תקבלו מכסות

"מועצת הלול לא מתנגדת למהלך", אומרת נעמה קאופמן-פס, מנכ"לית משרד החקלאות, "כך עלה בכל השיחות עם הענף". על כך היא מוסיפה כי "מדיניות השר עודד פורר בנושא מניעת צער בעלי חיים ברורה ובלתי מתפשרת. מה גם שניתנה בתקנות גם תקופת הסתגלות ומי שהקים לולים בשנים האחרונות יוכל להמשיך לגדל בהן תרנגולות לתקופה הקבועה בתקנות.

המדיניות הזאת באה לידי ביטוי גם בקביעת המכסות השנתית בענף שמגיש השר לוועדת הכלכלה. השנה השר פורר נתן מכסות חדשות רק ללולים ללא כלובים". במילים אחרות: מי שלא יבצע את השינויים המתחייבים כתוצאה מהתקנות החדשות, לא יוכל למכור ביצים כחוק במדינת ישראל.

לקראת הדיון בוועדה, טוענים הלולנים הקטנים לאפליה חמורה. לדבריהם הלולנים הגדולים קיבלו ארכה עד 2029, מתוך הבנה שהלולים שלהם נמצאים במצב טוב יותר, בעוד דווקא הקטנים, שבקושי מצליחים לגמור את החודש, אמורים לעמוד בדרישות היקרות תוך זמן קצר ובלי תמיכה מהמדינה.

כאן המקום לציין, שחלק גדול מהלולים הקטנים, נמצאים ברמה הירודה ביותר מבחינה צער בע"ח ומבחינה סניטרית. גורמים במשרד החקלאות טוענים שכל הניסיונות להגיע איתם לשיח פורה, נתקלו בחומה בצורה.

לול תרנגולות. ShutterStock
רק אותן אף אחד לא שואל. לול תרנגולות/ShutterStock

"לא נהסס לעצור את אספקת הביצים"

"מדובר ברפורמה חד צדדית בדלת האחורית", אומר צחי בן עיון, חקלאי ויו"ר נציג הלולנים העצמאים בהתאחדות המלאכה והתעשייה.

"באמצעות התקנות שהשר רוצה להעביר, מבצעים רפורמה עם השלכות דרקוניות על החקלאים הקטנים ולא נוכל לתת יד לזה. זה פוגע לנו בכיס, בפרנסה, ב- 70 השנים שהשקענו בענף ההטלה ובחקלאות, ואנחנו נצא למאבקים, הפגנות, נעתור שוב לבג"צ ואם צריך לעצור את שרשרת האספקה, בלתי ברירה, נאלץ לעשות מעשים. אם יהיה צורך, לא נהסס לעצור את אספקת הביצים".

שר החקלאות עודד פורר. ניב אהרונסון
שר החקלאות עודד פורר: "הם יחליטו כמה תרנגולות לגדל, איך וגם על ידי מי"/ניב אהרונסון

"היו שולחים לשם מיד את להב 433"

שר החקלאות, עודד פורר, לא מתכוון לוותר. "מה שמוציא מהדעת זה שקבוצה מסוימת של חקלאים רוצים לנהל את האירוע כולו", הוא אומר לוואלה, "הם יחליטו כמה תרנגולות לגדל, איך וגם על ידי מי. יש לנו פניות מחקלאים בעוטף עזה, הערבה ומרכז הארץ שלא נותנים להם להיכנס לענף. הקליקה סגורה.

"אם זו הייתה חברת ביטוח ולא לול, או מפעל שוקולד נגוע בסלמונלה, מישהו היה נותן למפוקח להתערב בפיקוח? היו שולחים לשם מייד את להב 433.
יש פה מי-מש גדול.

העניין האמיתי הוא לא התקנות, אלא איגרת השירותים הווטרינרים שהפעימה המשמעותית בה נכנסה לתוקף במרץ השנה. במסגרת הפעימה הזו, לא יינתנו יותר אישורי אכלוס ללולים שלא עומדים בתקן הבריאותי וזה מה שמלחיץ את מגדלי הביצים. החקלאים עושים הכל כדי לדחות את המועד שבו היא תיכנס לתוקף".

מיכאל ביטון 6. ראובן קסטרו
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון. הלולנים סומכים עליו שייתן להם להמשיך ולהתפרנס, גם על חשבון בריאות הציבור וסבל לתרנגולות/ראובן קסטרו

מטיל אימה על מגדלי המטילות

מדובר בשתי "איגרות" שהוציא משרד החקלאות. הראשונה שבהן מינואר 2014, והשנייה, הרלוונטית כרגע, מאוקטובר 2019, שקובעות את הליכי איסוף הביצים, אופן האחסון, השיווק והתיעוד שלהם והסדרת מבנה הלול, ריצוף, גידור, אחסון מזון, חיטוי וניקוי הלול, ושאר פרוצדורות שיהפכו את הלולים לבטוחים יותר לבריאות הציבור.

שרי החקלאות הקודמים לא עמדו בלחץ הלובי החקלאי ומסמסו את מועד כניסתן לתוקף. השר הנוכחי, עודד פורר, הולך על המהלך המלא, מה שמטיל אימה על מגדלי המטילות.

"הם לא מסתירים את האיום שלהם", אומר גורם בענף הלול, "הם אומרים למעשה - 'אם לא תדחו את מועד כניסת האגרת לתוקף, אנחנו נעצור את שיווק הביצים, נשבור אותן, נמכור בשוק השחור'.
שר החקלאות אומר מנגד, אחרי הרבה שרים שפשוט לא עמדו בלחץ הלובי החקלאי - 'אם לא יהיו ביצים, נגביר את הייבוא, אתם לא תאיימו עלינו'.

החקלאים סומכים על מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה, שתומך בהם ללא סייג ועושים ככל העולה על רוחם, גם על חשבון פגיעה בבריאות הציבור בגלל שפעת העופות או ביצים נגועות".

רם בן ברק, 22 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
רם בן ברק, ראש הלובי החקלאי בכנסת. שרי חלקאות קודמים התקפלו בלחץ קרטל הביצים/ראובן קסטרו

דבר השר: מה קרה לביטחון התזונתי?

חזרנו לפורר, שמצדו לא מוכן לקבל איומים: "קבוצה מסוימת קיבלה זכות חינמית לגדל מוצר מזון עבור כלל אזרחי ישראל, והם בעצם מאיימים להפסיק שיווק ביצים אם יקודמו התקנות שעניינן מניעת צער בעלי חיים ודאגה לבריאות הציבור.

הדבר לא רק מצביע על אבדן עשתונות וחוצפה, אלא שימו לב שכל האמירות על 'ביטחון המזון' פתאום נעלמות. יש פה מצב שגורם בפועל לחנק השוק החופשי, ובואו נודה, קליקה קטנה - שמעוניינת לדאוג רק לעצמה ולא לכלל האזרחים במדינה.

"לצערי לבטל את התכנון בענף ההטלה אין לי את הרוב בכנסת, אבל יש דברים אחרים שצריך לעשות, כמו למשל שינויים במועצת הלול. הציבור לא מודע לכך, אבל יש מועצה שהיא זו שקובעת מי יקבל מכסה, מי יגדל וכמה יגדל, ולמדינה שמקצה את המשאב הזה אין כמעט אמירה בנושא.

לכן אנחנו מביאים בתיקון חקיקה כמה דברים: להחיל סטנדרטים של מנהל תקין ושקיפות גם על המועצה הזאת, כמו על כל הגופים הציבוריים האחרים במדינה, להכניס לשם נציגי מדינה ולתת לה שליטה על פעילות המועצה, וגם לקבוע שהמכסות שחולקו מהשנה ואילך, לא מזכות בפיצוי, במידה שהמדינה תחליט לבטל את המכסות.

צריך להבין שכדי לגדל תרנגולות להטלה צריך לקבל מכסה. מתוך כ- 2,850 בעלי מכסות, כ- 1,350 בלבד מגדלים מטילות והיתר משכירים אותן ובסוף זה מתגלגל לצרכן שמשלם יותר על הביצים. זה היה נכון לשוק מתוכנן, לפני 20 ו- 30 שנים. הגיע הזמן לשדרג את הענף ולתת לחקלאים להיות באמת חקלאים.

מי שלא יוכל לעסוק בחקלאות יוכל להשתמש בלולים לגידול בתוך חללים סגורים, או להסב אותם לתיירות או מגורים, לשם אנחנו מכוונים. המחויבות שלי תמשיך להיות לכל אזרחי ישראל ולא רק לקבוצת לחץ קטנה שברגע האמת, מוכיחה כי הכח שבידיה מוגזם ומסוכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully