וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון הציע לפרנקל את האוצר; פרנקל מתנה הסכמתו בהתקדמות מדינית

מוטי בסוק

17.2.2003 / 7:39

פרנקל מעריך כי ללא תהליך מדיני, המשק הישראלי לא יוכל להיחלץ מהמשבר; כמעט כל הגורמים הבכירים במשק שעמם נפגש שרון באחרונה, לחצו עליו למנות את פרנקל לתפקיד



נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' יעקב פרנקל, המועמד המועדף על ראש הממשלה לתפקיד שר האוצר, הודיע אתמול בצהריים לאריאל שרון, כי יסכים לקבל את התפקיד, אם יהיה משוכנע שהממשלה החדשה תהיה מחויבת לקידום תהליך השלום עם הפלשתינאים. לדעתו, הסיכוי להוצאת המשק מהמיתון למסלול של צמיחה מותנה בקיומו של תהליך מדיני.



שרון מעוניין מאוד כי פרנקל, שהיה יועצו הכלכלי הלא רשמי בשנתיים האחרונות, יכהן כשר האוצר בממשלתו החדשה. כמעט כל הגורמים הבכירים במשק ורבים מהגורמים הפוליטיים החשובים שעמם נפגש שרון בתקופה האחרונה, לחצו עליו למנות את פרנקל לתפקיד.



כיום משמש פרנקל הנהנה ממוניטין בינלאומיים, יו"ר בנק ההשקעות הבינלאומי מריל לינץ. בישראל הוא אינו מזוהה פוליטית. ב-96', כשכיהן כנגיד, הציע לו בנימין נתניהו את תפקיד שר האוצר. פרנקל השיב בחיוב, והיה במשך 24 שעות שר האוצר על הנייר. התנגדות של דן מרידור אשר מונה בסופו של דבר לתפקיד, ושל בכירים בליכוד, מנעה את המינוי. כעבור שנה החליף יעקב נאמן, גם הוא מחוץ למערכת הפוליטית, את מרידור בתפקיד.



הפגישה אתמול בין שרון ופרנקל נערכה בארבע עיניים ונמשכה כשעתיים. זאת במסגרת הלחצים שמפעיל בשבועות האחרונים שרון על פרנקל. הלחצים גברו בשבוע האחרון. בין היתר שוחח ביום רביעי האחרון נאמן, הנחשב למקורב מאוד לרה"מ וגם לנגיד לשעבר, עם פרנקל השוהה בלונדון בתפקידו כיו"ר מריל לינץ. זאת במטרה לשכנע אותו לקבל את התפקיד.



בשובו של פרנקל לתל אביב בסוף השבוע שעבר, הוא קיים מרתון שיחות עם רה"מ - ביום שישי, בשבת ואתמול. הפגישה אתמול נערכה במסגרת ארוחת צהרים בלשכת רה"מ, מיד לאחר ישיבת הממשלה. במשרד רה"מ אמרו אתמול כי זימונו של הנגיד ללשכה, כששרים עדיין נמצאים שם, לא היה מקרי. לאחר הפגישה המריא פרנקל ללונדון.



השיחה אתמול עסקה רובה ככולה במינוי הנגיד לשעבר לשר האוצר. רה"מ הגיע לפגישה עם מסמכים ובהם הצעות משרד האוצר לשינויים בתקציב 2003, כפי שהוצגו בפניו בשבוע שעבר. פרנקל הציג בפגישה את תנאיו לקבלת תפקיד שר האוצר.



לדבריו, יסכים לקבל את האתגר, על אף המצב הקשה מאוד של המשק, רק אם יהיה משוכנע כי יש לו סיכוי להצליח בתפקיד; בלי תהליך מדיני הכלכלה הישראלית לא תצליח להמריא, אמר. לפיכך, הודיע פרנקל, חד משמעית, כי לא ייכנס לממשלה החדשה אם זו לא תהיה מחויבת, בצורה ברורה ונחרצת, לתהליך השלום עם הפלשתינאים.



בדיונים עם רה"מ בסוף השבוע ואתמול, הדגיש הנגיד לשעבר שורה של עניינים החשובים לו מאוד לשם קבלת תיק האוצר, נוסף על גיבוי מלא ומוחלט של רה"מ. בכלל דברים אלה הזכיר פרנקל הקמת ממשלה רחבה, בין היתר בהשתתפות מפלגת העבודה, שינוי והמפד"ל. ואולם עניין זה לא הוצב כאולטימטום בהבינו את האילוצים הפוליטיים.



הבראת הכלכלה הישראלית, אמר פרנקל לשרון, תהיה תהליך רב שלבי, ממושך, שחלק ממהלכיו יהיו כואבים. הוא הדגיש כי יהיה הכרח להקטין את הגירעון בתקציב והחוב הציבורי לרמות המקובלות באירופה, וכן לבצע שינויים מבניים ורפורמות במשק שחלק מהם מורכבים ובעייתיים.



בצאתו מלשכת רה"מ אתמול הודיע פרנקל לעיתונאים כי לא ישיב לשאלה אם יהיה שר האוצר הבא. לדבריו, הוא נפגש עם רה"מ לעתים מזומנות לדיון במצב המשק, והסיכום ביניהם הוא כי לא יודלפו פרטים משיחות אלו. הפגישה אתמול, ציין, נערכה לבקשת רה"מ. לדבריו, שרון מעורה לפרטי פרטים במצב המשק. הוא דחה בתוקף פירסומים כי בשיחה עלה נושא ההקמה של קבינט כלכלי-חברתי, כפי שהציע הנגיד, דוד קליין. כמו כן הבהיר שאין בדעתו להתיחס לשאלות הקשורות במינויים בממשלה הבאה, מכיוון שעניין זה שייך לתחום פוליטי.



בדבריו לעיתונאים דחה פרנקל את הטענות כאילו המשק נמצא בקריסה. הוא הבטיח להמשיך ולסייע למשק הישראלי, כמיטב יכולתו, בכל מקרה. עם זאת, ציין כי הן המשק הישראלי הן הכלכלה העולמית נמצאים במצב לא פשוט. "אין כל ספק, האתגר שעומד היום בפני המשק הישראלי בתחום התקציב, המיסוי, שוק העבודה, התשתיות, החינוך ובכל תחום אחר הוא פול טיים ג'וב לשר האוצר", אמר. "הבעיה היום בכלכלת ישראל היא ליצור את האווירה, את התשתית ואת המדיניות הכלכלית הנכונה להוציא את עגלת המשק מן הבוץ. זו בעיה מאוד רצינית".



פרנקל המשיל את מצבה של ישראל לכרכרה הצמודה לשני סוסים, המדיני והכלכלי. לדבריו, בלי אופק מדיני, בלי ששני הסוסים ינועו יחדיו קדימה, אין סיכוי לא לנושא המדיני ולא לנושא הכלכלי. פרנקל גם פירט: "בלי שתהיה התקדמות בתהליך המדיני אין כל סיכוי להוצאת כלכלת ישראל מהמיתון העמוק".



בלשכת רה"מ סירבו להתייחס לפרטי הפגישה. בהודעה שפירסמה הלשכה נאמר כי פגישות בין רה"מ לנגיד לשעבר מתקיימות מדי פעם והן עניין שגרתי. הודגש כי השנים דנו במצב המשק. "רה"מ לא עוסק במינויים לקראת הקמת ממשלתו הבאה", נאמר בהודעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully