וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יונתן כץ: האינפלציה ב-2003 - 3%, תיתכן קריסה של גופים עסקיים גדולים

רותם שטרקמן

17.2.2003 / 8:25

חזי גוטמן: הגירעון יגיע ל-4% אך לא יביא לזעזועים פיננסיים בטווח הקצר; כץ חוזה לחץ כבד על הנגיד להוריד ריבית * הבינלאומי: מדדי פברואר ומארס צפויים להיות גבוהים



האינפלציה ב-2003 תסתכם בכ-3%, וב-12 החודשים הקרובים תסתכם בכ-2.6%. כך מעריך אנליסט המאקרו יונתן כץ, בעדכון שפירסם אתמול לאחר פרסום מדד ינואר בסוף השבוע (0.2%). תחזית זו מניחה פיחות בשיעור של 4.5%-4% בשער השקל מול סל המטבעות ב-2003. ללא פיחות, אומר כץ, תסתכם האינפלציה בשיעור של 1% בלבד.



כץ מעריך כי רוב האינפלציה צפויה בשליש הראשון של השנה, בעקבות הפיחות בשקל, העלייה במחירי הדלק והשפעת הצעדים הפיסקליים על האינפלציה במסגרת תוכנית כלכלית כוללת. תחזיתו של כץ לשלושת המדדים הקרובים: מדד פברואר יהיה 0.7%, מדד מארס 0.6% ומדד אפריל 0.9%.



כץ אומר כי צפוי המשך פיחות זוחל בחודשים הקרובים בעקבות אירועים כמו מדיניות פיסקלית לא אמינה, ניסיון אפשרי להחלפת נגיד בנק ישראל דוד קליין, הורדת דירוג האשראי של ישראל ועימות מתקרב בין ארה"ב לעיראק. כץ טוען כי תיתכן גם קריסה של גופים עסקיים גדולים.



כץ מצטט מודלים כלכליים בבנק ישראל הצופים פיחות גם ב-2003, בשל רמה נמוכה של השקעות מחו"ל יחסית לגירעון בחשבון השוטף, פדיון של 2.5 מיליארד דולר באיגרות החוב הצמודות לדולר (גלבועים) ולקיחת אשראי מחו"ל, על אף פערי ריביות גבוהים.



עם זאת, לדברי כץ אותם מודלים בבנק ישראל מעריכים כי יש סבירות גבוהה לאינפלציה נמוכה מ-3% ב-2003. זאת תחת ההנחות של פיחות בשקל בשיעור של עד 6%, המשך עלייה באבטלה וירידה זהירה בריבית הבסיסית.



סימן מובהק לריסון המוניטרי החריף הוא המשך הצמצום באמצעי התשלום במשק בינואר. לדברי כץ, שילוב של מיתון מתמשך, גידול חד בהוצאות הביטחון ומבנה תקציבי בעייתי מהווה איום על היציבות הפיננסית של ישראל ב-2003. ללא התאמות נוספות, צפוי הגירעון ב-2003 להגיע ל-6.3% במונחי תוצר. "השאלה הגדולה טמונה ביכולת של הממשלה החדשה שתקום לבצע מהלכים כלכליים משמעותיים".



להערכת כץ, הממשלה תקצץ בתקציב המדינה 7-5 מיליארד שקל (על אף שהיא תצהיר על קיצוץ גבוה יותר, כך שהגירעון יגיע ל-5%-4.5%. משמעותו של גירעון זה היא קצב הנפקות מוגבר בכל השנה, כך שתקציב המדינה ומימונו ימשיכו להביא לרמת תשואות גבוהה בשוק האג"ח בטווח הבינוני והארוך. כץ אומר כי האוצר ימשיך לגייס כספים בשוק ההון בקצב מוגבר גם אם בסופו של דבר יתקבלו הערבויות מארה"ב.



כץ מוסיף כי לא צפויה הורדת ריבית בסוף פברואר, כל עוד קיימות ציפיות לאינפלציה בשוק ההון הגבוהות משמעותית מהיעד. במסגרת תוכנית כלכלית שיוזם האוצר, אומר כץ, צפוי לחץ כבד על הנגיד להורדת ריבית, אפילו במסגרת הצהרת כוונות לעתיד.



כץ מציין כי "משברונים פיננסיים" עלולים לפגוע בתשואות האג"ח הארוכות (בעיקר בשחרים), כפי שאירע ביולי ובספטמבר 2002 ובפברואר 2003. עם זאת, כץ צופה כי עקום התשואות בצמודים יהיה 5.6% בקצרים ו-6% בארוכים, ובשקליים 7.8% בקצרים ו-10.4% בארוכים. תחזית זו, אומר כץ, מניחה ביצוע קיצוץ תקציבי, קבלת ערבויות וסיום מוצלח של המלחמה בעיראק.



כץ מחלק את 2003 לשתי תקופות. בחודשיים-שלושה הראשונים של השנה צפויות להערכתו התפתחויות שעלולות להביא לעליית האינפלציה ולעליית התשואות הארוכות. זאת בשל המלחמה בעיראק, קשיים בטיפול בגירעון, הורדת דירוג, ניסיון לפגוע בעצמאות של בנק ישראל, עלייה נוספת במחירי הנפט בעולם והעלאת מסים במסגרת תוכנית כלכלית. ואולם לדבריו, סיום מוצלח של האיומים השונים - פתרון בעיראק, ירידה במחירי הנפט, קבלת ערבויות ויישום של תוכנית כלכלית - יביא לרגיעה בשער החליפין בהמשך השנה. לכן, אומר כץ, רק בהמשך 2003 צפויים שער חליפין יציב ואפילו מתחזק, אינפלציה נמוכה וירידת ריבית בידי בנק ישראל.



כץ צופה ירידה נוספת בצריכה הפרטית ב-2003, בשיעור של 3.5%, לאחר שב-2002 חלה ירידה של 3.3%. כמו כן צפויה לדבריו עלייה נוספת בשיעור האבטלה, לרמה של 11.5%. ב-2002 נשחק השכר ב-5%, וב-2003 הוא צפוי להישחק בכ-3%. לדברי כץ, צפויה ירידה בשכר במגזר הציבורי במסגרת מהלך כלכלי.



הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי, חזי גוטמן, צופה גירעון של 4% ב-2003. לדבריו, גירעון כזה בעייתי למשק, ובטווח הארוך יהיה צריך לצמצם את הגירעון. עם זאת, טוען גוטמן, היקף הגירעון בשנה הקרובה לא צפוי לגרום לזעזועים בשווקים הפיננסיים.



גוטמן מתייחס לציפיות האינפלציה הגבוהות בשווקים (יותר מ-4%) בהשוואה לתחזיות הכלכליות הנמוכות יותר, ואומר כי לאחר שיתבהר המצב בעיראק ותגובש המדיניות הכלכלית ל-2003, צפויה ירידה גם בציפיות השווקים. הוא צופה כי הירידה בציפיות תתרחש בשליש השני של השנה ואומר כי עד אז לא צפוי שינוי בריבית בנק ישראל.



גוטמן אומר כי בתקופת האי ודאות ינוע שער החליפין ברמה של 5-4.9 שקלים, ואולם לאחר התבהרות הדברים הוא צפוי לרדת, ובסוף 2003 ישרור שער נמוך יותר מזה שישרור בפברואר-מארס.



ריכוז התחזיות של כץ ל-2003



* אינפלציה - 3%



* אינפלציה בפברואר 0.7%, במארס 0.6% ובאפריל 0.9%



* גירעון בתקציב (לאחר קיצוץ של 7-5 מיליארד שקל) - 4.5%



* ירידה נוספת בצריכה הפרטית - 3.5%



* שיעור האבטלה - 11.5%



* ירידה נוספת בשכר הריאלי - 3%



* עודף גיוס של הממשלה - 19 מיליארד שקל


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully