וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הביקוש לדירות התמתן? ירידה במספר העסקאות ברבעון

עודכן לאחרונה: 12.5.2022 / 15:42

האם שוק הדיור משתפר ביכולת שלו לספק פתרונות למבקשי דירות חדשות? דוח למ"ס: כרבע מכלל הדירות החדשות שנמכרו מתרכז בערים: תל אביב-יפו, ראשון לציון, ירושלים ואשקלון

עוד סימן למשבר הדיור, או שאולי דווקא סימן מעודד? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מפרסמת היום את הכמות המבוקשת של דירות חדשות ברבעון הראשון לשנת 2022.

לפי הלמ"ס ברבע הראשון של 2022 הכמות המבוקשת של דירות חדשות עמדה על כ-18,850 דירות כאשר מתוכן כ-13,890 דירות חדשות נמכרו. באחוזים מדובר ב-73.7% מהכמות המבוקשת, נתון גבוה למדי, אך עדיין מצביע על חוסר בדירות.

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי כרבע מכלל הדירות החדשות שנמכרו מתרכז בערים: תל אביב-יפו, ראשון לציון, ירושלים ואשקלון.

היישובים שבהם נמכרו יותר מ-700 דירות ברבע הראשון של 2022 הם: תל אביב-יפו (961), ראשון לציון (812), ירושלים (739), אשקלון (719) ובית שמש (709).

בראש רשימת היישובים שבהם חלה עלייה במכירת דירות חדשות ברבע הראשון של 2022 לעומת הרבע הרביעי של 2021, נמצאות מבשרת ציון, בית שמש, באר שבע, ראשון לציון, ראש העין וחולון.

היישובים העיקריים שבהם נרשמה ירידה במכירת דירות חדשות ברבע הראשון של 2022 לעומת הרבע הרביעי של 2021 הם: באר יעקב, קריית אונו, נתיבות, גבעת שמואל, רעננה ורמת גן.

קרית מלאכי. ראובן קסטרו
שכונה חדשה בקריית מלאכי. ביקוש ל-3,170 דירות/ראובן קסטרו

הישראלים רוצים לגור באזור המרכז ובתל אביב

נתון נוסף ולא מפתיע בכלל שעולה מנתוני הלמ"ס, הוא שבאזור המרכז יש ביקוש ל-4,431 דירות שמתוכם סופקו 3,630 דירות בלבד. מיד לאחר אזור המרכז הישראלים רוצים לגור בת"א (שנספרת בנפרד מהמרכז) , שם קיים ביקוש ל-3,927 דירות, כאשר בפועל נמכרו רק 3,212 דירות.

במחוז הדרום קיים ביקוש של 3,170 דירות, אך נמכרו רק 2,426 דירות ואילו בירושלים קיים ביקוש של 2,339 דירות, בעוד שנמכרו בפועל רק 1,812 דירות.

אזור יהודה ושומרון נועל את הטבלה עם ביקוש של 598 דירות שמתוכם נמכרו 404 דירות, אולי לאחר אישור מת"ע יהיה שינוי בכמויות שם.

התגובות בענף הנדל"ן

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים חברת שיווק הנדל"ן דרא: "נתוני רכישות הדירות בחודש מרץ משקפים מספר אירועים שהשפיעו על השוק: ראשית, הצפי לעליית ריבית בנק ישראל דחף זוגות צעירים רבים לסגור עסקה לפני שמחיר הדירה יעלה וגם הריבית על המשכנתה ולכן העלייה החדה ברכישות דירה ראשונה.

שנית, הירידה הכללית בכמות העסקאות לעומת אשתקד היא טבעית לתפיסתי לאחר מספר חודשים של שיאים במכירות. הייתה גם קפיצה במחירי הדירות, ובתקופות כאלה השוק זקוק לזמן כדי לעכל את המצב ולכן הירידה היחסית בחודש מרץ. גם ההכנות לחודש פסח יצרו מצב שאנשים לא היו פנויים לרכוש דירות, ואנו צפויים לראות האטה נוספת גם בחודש אפריל שבו חל החג, אבל בחודש מאי אני צופה עלייה ניכרת בכמות העסקאות, כשהשוק יחזור לעצמו".


רוני זוהר, שותף ויו"ר חברת קפיטל פלטינום, הגיב לדוח הכלכלנית הראשית שהראה שיא ברכישת דירות בקרב הזוגות הצעירים בחודש מרץ, ואמר כי "החשש מפני העלאת הריבית במשק דחף את הזוגות הצעירים לסגור עסקה לפני שיספגו את עליית המחיר בנוסף לעליית הריבית על המשכנתא.

הביקוש לדירות עולה מחודש לחודש אך קצב הבנייה לא תמיד מספיק להדביק את הביקוש. בתור גורם מממן שמלווה עשרות פרויקטי בנייה בהיקפים של מיליארדי שקלים, יש לנו את היכולת לממן בנייה של אלפי דירות חדשות, ואנו גם לא חשופים באופן ישיר להעלאת הריבית.

להערכתי, אם אכן התחזיות בשוק הון יתממשו, ואנחנו בפני גל של העלאות ריבית עדיין נמשיך להרגיש ביקוש קשיח בשוק לדירות.

אנו מדינה הנמצאת בגדילה מתמדת וגם אם נחווה קיטון מצד משקיעים, עדיין לא נרגיש השפעה בביקוש הקיים והצורך לבניית עשרות אלפי דירות לא ייעלם, ומכאן החשיבות של כסף זמין למימון הפרויקטים. חברות האשראי החוץ בנקאי כמונו, יודעות לתת מימון לפרויקטים בתוך מספר ימים - בצורה גמישה ומהירה מהמערכת הבנקאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully